נקמת ח'אשוקג'י
נקמת ח'אשוקג'י

השבוע פרסמה סוכנות רויטרס שקבוצה מקרב משפחת המלוכה הסעודית מתכננת להחליף את מחמד בן סלמאן, בנו של המלך הנוכחי, בדודו, אחיו של המלך, אחמד בן עבד אלעזיז בן ה-76.

כדי להעריך את משמעות ההחלפה צריך להבין את האופן שבו בנויה ופועלת המשפחה השלטת בסעודיה.

הממלכה הנוכחית הוקמה על ידי עבד אלעזיז אל סעוד (המילה "אל" כאן איננה תווית יידוע אלא "משפחה" ולכן נכתבת בנפרד) שחי בין השנים 1876 ו-1953. היו לו ארבעים נשים, שש עשרה מהן לא ילדו לו צאצאים. מכל נשיו נולדו לו 45 בנים ו-27 בנות. תשעה מהבנים עדיין בחיים, אחד מהם הוא המלך הנוכחי סלמאן.

כשמת עבד אלעזיז, מייסד הממלכה, בשנת 1953 החליף אותו בנו סעוד בן עבד אלעזיז שמלך עד 1964. היו לו ארבעים וארבע נשים שילדו לו בסך הכול 117 בנים ובנות.

אחריו מלך אחיו, פיצל בן עבד אלעזיז, עד שנת 1975. לפיצל היו שבע נשים שילדו לו ששה עשר בנים ובנות.

אחריו מלך אחיו, ח'אלד בן עבד אלעזיז עד שנת 1982. היו לו שלוש נשים שילדו לו עשרה בנים ובנות.

אחריו מלך אחיו, פהד בן עבד אלעזיז עד שנת 2005. לפהד היו ארבע עשרה נשים שילדו לו עשרה בנים ובנות.

אחריו מלך אחיו עבדאללה בן עבד אלעזיז, עד שנת 2015, והיו לו עשרים ואחת נשים שילדו לו ששה עשר בנים ועשרים בנות.

אחריו מלך אחיו, סלמאן בן עבד אלעזיז המולך עד היום. היו לו חמש נשים, אחת נפטרה ושתיים גורשו, ויש לו שנים עשר בנים ובת אחת.

מכל האמור לעיל עולה שלעבד אלעזיז, מייסד הממלכה יש כמאתיים נכדים שהם בני ששת בניו המלכים, ועוד מאות רבות של נכדים מ-39 בניו הזכרים שלא התמנו למלכים.

חלק מהנכדים כבר נפטרו בשיבה טובה, אבל רובם עדיין בחיים. רבים מאוד מהם מילאו תפקידי מפתח במערכות השלטון, הצבא, הביטחון, הכלכלה והמדיניות של הממלכה וצברו ניסיון רב בניהול מערכות כלכליות, אזרחיות וצבאיות.

אלא שמכל הגלריה הענקית של הנכדים – ובמיוחד בני אֶחָיו המלכים הקודמים – בחר סלמאן המלך הנוכחי בשנת 2017 את הבן-יקיר שלו, מחמד, להחליף אותו בבוא היום, למרות שבני דודיו מבוגרים ממנו ומנוסים ממנו בהרבה. חשוב להזכיר שבתחילה, בשנת 2015, בחר סלמאן בבן אחיו, מחמד בן נאיף, ליורש עצר, אך שנתיים אחר כך שינה את בחירתו ומינה את בנו מחמד ליורש עצר.

הבחירה בבן הצעיר וחסר הניסיון ליורש עצר העלתה זעם רב בקרב רבים מדור הנכדים, ובמיוחד בני המלכים הקודמים, שכן בחברה מסורתית מזרח תיכונית הגיל הוא הקובע את סדר הקדימויות בכל דבר ועניין: המבוגר קודם לצעיר במיוחד אם המבוגר צבר ניסיון וידע רב יותר מהצעיר.

אלא שהמלך סלמאן הסתייע בגוף הנקרא "היאת אלביעה" ("מועצת שבועת האמונים"), גוף שהקים המלך עבדאללה בשנת 2006 כדי לבחור ולמנות את המלכים הבאים. בגוף זה חברים כל בני המלך המייסד, עבד אלעזיז, ששת המלכים וכל אחיהם הנסיכים, וכל אחד מהם שמת מיוצג על ידי בנו. העברת ההחלטה על יורש העצר לידי המועצה נועדה לתת להחלטת המלך גושפנקה מצד כל המשפחה השלטת, אך לכול היה ברור שהמלך היה זה שכפה את רצונו על המועצה כשזו הסכימה בשנת 2017 להחליף את היורש ולמנות את מחמד בן סלמאן, הצעיר וחסר הניסיון.

אחרי שמונה לתפקיד יורש העצר, הכריז מחמד בן סלמאן על שורה ארוכה של צעדים לחידוש פני הממלכה כגון הכנסת ענפי כלכלה חדשים, תעשיה, הייטק ותיירות, כדי להשתחרר מהתלות בנפט האוזל; הוא נתן רשות לנשים לנהוג בכלי רכב ולהיכנס כצופות לאיצטדיונים באירועי ספורט; הוא צמצם את כוחה של "משטרת הצניעות"; הוא אמר שסעודיה חייבת לאמץ גרסה מתונה של האסלאם; הוא מתכוון לבנות עיר חדשה ומודרנית, ניאום, כפרויקט משותף של סעודיה, ירדן ומצרים והיו לו כמה התבטאויות חיוביות על ישראל.

העולם התעלם ממעשה חמור מאין כמוהו שעשה מחמד בן סלמאן בתחילת נובמבר 2017, כאשר כלא במלון ריץ-קרלטון המפואר בריאד מאות מבני המשפחה השלטת. אנשיו חקרו את העצורים על "מעשי שחיתות" ומכמה מהם הוא סחט מיליארדים רבים של דולרים בתמורה לשחרורם.

הבעיה איננה רק מעצר וסחיטת הכספים מבני משפחתו, אלא בראש ובראשונה הבושה שהוא הסב להם במעצר באולם הנשפים של המלון כשהם נאלצים לישון על הרצפה או על כיסאות. בעיה נוספת היא ששניים מבני המשפחה נהרגו כאשר ניסו לברוח מהמעצר.

בתרבות המזרח התיכון נוהגים על פי הפסוק מהקראן: "אללה הוא עם בעלי הסבלנות". פתגם בדווי אומר: הבדווי נקם את דם אביו ארבעים שנה אחרי שאביו נרצח, ואמר: "מיהרתי". אימרה אסלאמית ידועה אומרת: "המהירות היא מהשטן, הסבלנות היא מהרחמן (=האל)". בני משפחת סעוד המורחבת, שהושפלו בריץ קרלטון ושפסחו על זקניה ומינו ליורש את הצעיר הפוחז, ממתינים בסבלנות לנקום את נקמתם במחמד בן סלמאן, וההזדמנות נקרתה בפניהם מהר יותר משקיוו, ומי שנתן להם את ההזדמנות הוא ג'מאל ח'אשוקג'י המסכן.

משפחת ח'אשוקג'י איננה חלק ממשפחת המלוכה, אלא נספחת. בניה בדרך כלל גילו נאמנות למשפחת אל סעוד ולכן הם קיבלו תגמול נדיב בצורת חוזים שמנים. דוד של ג'מאל, עדנאן ח'אשוקג'י, שמת ב-2017, היה מוטי-מיליארדר, שעשה את הונו בזכות הקרבה שלו לבית המלוכה. הוא הצליח להתקרב ולהתחבב על המלכים פהד ועבדאללה, שלא חששו לחלוק עמו את סודותיהם הכמוסים ביותר, שכן הוא לא היווה סכנה לשלטונם מפני שהוא איננו בן למשפחת המלוכה ולכן אין לו שאיפות שלטוניות. לדוגמה, הוא סייע למלכים ולבני משפחתם לטפל בבעיות רפואיות ותפקודיות שאף גבר איננו מוכן לדבר עליהן ולחשוף אותן.

קרוב משפחתו, ג'מאל ח'אשוקג'י, מרד בקו המשפחתי והפך למבקר חריף של משפחת אל סעוד בכללה, והמלך סלמאן ובנו מחמד, יורש העצר, בפרט. בשל כך הוא עזב את הממלכה וחי בארה"ב, שם – תחת מחסה הדמוקרטיה האמריקנית – הוא פרסם בעיתונות את ביקורתו על השלטון בסעודיה.

אלא שג'מאל היה זקוק למסמכי הגירושין שלו כדי שיוכל להתחתן עם ארוסתו התורכיה, והוא התפתה לבוא לאיסטנבול כדי לקבל בקונסוליה הסעודית את המסמכים. שם הוא נרצח וגופתו בותרה והוחבאה במקום שאינו ידוע עד כתיבת שורות אלה.

רצח העיתונאי וביתור גופתו זיעזעו את העולם, ורבים מידידי סעודיה מסרבים לבקר בה, להתראות בציבור עם מנהיגיה ובמיוחד עם יורש העצר, או לחתום איתה חוזים. בני משפחת המלוכה יודעים היטב, גם בלי ההקלטות וההוכחות שתורכיה חשפה, שמחמד בן סלמאן הוא האחראי על רצח ח'אשוקג'י והם היום משתמשים ברצח כסיבה לדרוש את הדחתו.

עד עתה, אביו, המלך סלמאן, מגבה את בנו, יורש העצר, והפרקליטות של סעודיה תעמיד לדין 21 אנשים שלדבריה הם האחראים לרצח, אבל לכול ברור שמדובר בשעירים לעזאזל שיורשעו ויוקרבו – נגד חמישה יש דרישה להוצאה להורג – כדי להציל את מחמד בן סלמאן.

האם העולם יסתפק בכך? סביר מאוד שלא, ובפרט אם יוצגו ברבים הוכחות למעורבותו האישית של יורש העצר ברצח. משפחת המלוכה ממתינה למלך שייכנע לדרישה הבינלאומית והמקומית ההולכת וגוברת, או שאחרי מותו "מועצת שבועת האמונים" תחליט על החלפת מחמד בן סלמאן במישהו אחר, ראוי יותר מבחינת גילו, ניסיונו והתנהגותו, להנהיג את המדינה ואת המשפחה.

האם מחמד בן סלמאן יקבל עליו את דין המועצה ויוותר בשלום על המלוכה? לא ברור, אבל בהחלט יש אפשרות שהוא יילחם על מעמדו. סביר מאוד להניח שהוא כבר ארגן לעצמו קואליציה של תומכים ממשפחת המלוכה, ייתכן שהוא יבצע שוב מסע מעצרים בקרב מתנגדיו כמו שעשה לפני שנה, וייתכן מאוד שהוא – בתפקידו כשר ההגנה – כבר ארגן לעצמו צבא שיגן עליו ועל מוסדות המדינה במקרה שהערעור על מעמדו יתורגם לפרעות רחוב או לפעולות אלימות מצד הקואליציה המתנגדת לו, שגם היא עלולה להיות אלימה. במצב שנוצר בתוך הממלכה, התנגשות אלימה בין תומכי מחמד בן סלמאן ומתנגדיו היא תסריט סביר.

כך, מתוך קברו, נוקם ג'מאל ח'אשוקג'י במשפחת המלוכה שנואת נפשו ובמחמד בן סלמאן אויבו המושבע. ח'אשוקג'י יושב לו שם למעלה, מביט אל אלו שהביאו עליו מוות כל כך אלים ומחכך ידיו בהנאה כשהוא רואה בעיני רוחו את משפחת המלוכה הסעודית מסתכסכת, אינשאללה מתפרקת, והממלכה שוקעת אל ביצה רותחת של דם, דמעות ואש, כמו זו שבתימן, בעיראק ובסוריה, שבכולן הייתה סעודיה מעורבת.

אגב, גם האיראנים ממתינים בקוצר רוח לתסריט הזה, לתשומת לבם של כמה אנשים בירושלים ובוושינגטון.