אל תתפשרו - עולים להר רק בטהרה
אל תתפשרו - עולים להר רק בטהרה

"שלום, קיבלתי את המספר שלך לגבי עלייה להר הבית. אפשר בבקשה פרטים?"

כך התחילה שיחת טלפון שגרתית שקיבלתי השבוע, כמו שיחות רבות שמגיעות אלי בעניין. התחלתי להסביר על חיוב העלייה בטהרה ומכיוון שבצד השני של הטלפון עמדה אישה הצעתי שאפנה אותה לרבנית שתסביר לה על העניין בפירוט ההלכות.

"לא מעניין אותי טהרה. אני רוצה רק לדעת איך ומתי אפשר לעלות להר הבית" אמרה. נסיתי שוב להסביר שלפני הפרטים הטכניים כדאי ללמוד את ההלכות ורק לאחר קיומן לעלות אלא שהאישה מהצד השני התעקשה "אני חושבת שלא הבנת. אני חילונית, אין לי שום קשר לדת. אני בסה"כ רוצה לדעת איך עולים להר הבית" ניסתה את מזלה פעם נוספת, ואני בשלי - "הבנתי. אבל להר הבית עולים על פי ההלכה. כמו שלבית כנסת מגיעים בצורה המתאימה, כך גם להר הבית עולים בצורה המתאימה" אמרתי.

"אז כל אחד שעולה לשם עולה לפי ההלכה? גם תיירים?" שאלה בפליאה. "כל מי שמבקש לעלות דרכי אל ההר עולה בטהרה ולפי ההלכה. כך אנו מצווים, אלו כללי המקום הקדוש" השבתי ומייד נותקה השיחה מהצד השני.

בליבי שמחתי על כך שמנעתי עלייה שלא בטהרה. אך כעבור פחות מ-24 שעות והתברר לי שהיא כן עלתה אל ההר, לצערנו לא כהלכה (בצורה מוצהרת).

* * *

יש בפעילי הר הבית המתגאים ושמחים בעלייה שלא כהלכה. כמובן שאינם שמחים על עצם העלייה בטומאה או למקומות האסורים, אלא שמחים על עצם העולים הנוספים והמעגלים המתרחבים, אך האמת צריכה להאמר - הר הבית הוא לא מגרש המשחקים שלנו.

הר הבית הוא המקום אשר בחר ה', המקום אליו תפילות כל העולם מתנקזות, המקום בו ייבנה המקדש! אין לנו רשות 'להעלים עין' מהבעיות הקיימות, אין לנו רשות לזוז סנטימטר אחד מההלכה שהיא דברי א-לוהים חיים. כל מקרה מצריך דיון בפני עצמו ולשקול האם נכונה השתיקה על עלייה שלא כהלכה או שצריך להביע את צערינו עליה או אולי אפילו לתקוף אותה במקרים מסוימים, אך אין שום צד להביע עליה שמחה!

באותה נשימה אדגיש שכמובן גם אין לנו רשות לנטוש את המקום חלילה ולהשאירו לחילול המוסלמי. אלא חובה עלינו לקחת אחריות על המקום ועל העלייה אליו, חובה על כל עולה ללמוד את ההלכות ולדקדק בכל פרט ופרט וחובה על מי שמעלה עימו אנשים נוספים לוודא שהעלייה נעשית כהלכה.

תופעת העלייה שלא כהלכה אל הר הבית מטעמים לאומיים או טעמי תיירות היתה תמיד (כן, גם בימי המקדש) ולצערנו כנראה שהיא גם תִמשך, אבל כאן נכנסים עולי ופעילי הר הבית לתמונה - קיצוץ העלייה שלא בטהרה יבוא רק ע"י הגברת העלייה בטהרה וההסברה הנכונה בעניין, גם לאנשים המגדירים עצמם כחילונים.

כפי שציינתי בהתחלה מגיעות אלי שיחות רבות מאנשים המתעניינים בעלייה להר הבית, לרוב מאנשים שהדגישו לי שאינם דתיים. לאחר הסברת נושא הטהרה והעלייה כהלכה הם מכבדים את "כללי המקום" ועולים כהלכה.

וברוך ה' אכן העלייה כהלכה מתעצמת ומתרבה. אנו עדים לקבוצות גדולות של תלמידי ישיבות ורבנים, עליות של מכינות שבחרו לעלות כהלכה לאחר לימוד ההלכות, עליות של משפחות, עליית נשים ועוד.

כשלושים אלף יהודים עלו אל ההר בשנה האחרונה כהלכה, תודעת הר הבית והמקדש גדלה בקרב כלל הציבורים וגם הגב הרבני לעלייה גדל ומתחזק כל העת עם הצטרפות רבנים נוספים לשורות העולים.

מכאן הקריאה לכל אחיי היקרים פעילי הר הבית - אל תתפשרו על ההלכה ואל תנסו למצא היתרים! היצמדו אל ההלכה בעלייתכם ובהעלאת אחרים! ובזכות ריבוי העולים בטהרה, הגדלת מעגל העולים וריבוי האור והטוב נזכה כולנו יחד להמשיך ולראות בשוב ה' ציון.