תקומה לבית היהודי
תקומה לבית היהודי

עזיבתם של נפתלי בנט ואילת שקד את הבית היהודי והקמת מפלגת הימין החדש, מפלגה חילונית-דתית, יוצרת הזדמנות לבניין בית יהודי גדול.

בשנת 96 כששמעון פרס ז"ל נשאל מה קרה? כיצד הוא הפסיד את הבחירות? הוא השיב: "היהודים נצחו את הישראלים."

פרס הבין, כי המאבק הפוליטי בישראל אינו רק בין ימין לשמאל, אלא מאבק על זהות ישראלית/יהודית. ויכוח על השאלה האם אנו חפצים בזהות חדשה ישראלית, או בונים מדינה יהודית על בסיס אוצרות הרוח של התורה, ודורות של שמירת הזהות היהודית.

במסגרת הויכוח הפוליטי הישראלי, בנט ושקד מהווים גורם דומיננטי ורדיקאלי בשדה של ימין/שמאל, אך גורם פחות משמעותי בקרב על הזהות הישראלית/יהודית. כל זמן שהם עמדו בראש 'הבית', ממילא האוריינטציה שלו הייתה יותר ימין ופחות יהודית. בנט נכנס לקרבות חשובים בזירה הלאומית, אבל חשש מקרבות בזירת הזהות היהודית.

כעת, כאשר הם פונים לקרב על הימין, יוכל הבית היהודי להוביל את המאבק על צביונה היהודי של המדינה. יש כאן הזדמנות  היסטורית לחיבור חדש בין ציבורים שונים, שהיהדות היא שורש זהותם, ויש בהם את הבשלות להוביל את ישראל להיות מדינה יהודית.

אם בצלאל סמוטריץ' יוביל את תקומה, ויקבע סדר יום יהודי, הכולל את חיזוק קדושת השבת הציבורית, קדושת המשפחה בישראל, עצמאות בתי הדין והשבת משפט התורה, חיזוק עולם התורה, החזרת הקדושה לצבא ועוד נושאים שכאלו, נוכל לראות חיבורים פוליטיים חדשים.

במידה והציונות הדתית תאמץ את סדר היום היהודי המדובר, יוכל להבנות מכנה משותף בינה ובין ציבורים נוספים.

הציבור הספרדי החרדי שאינו מוצא בית בש"ס יוכל לחבור אליה בטבעיות. תנועת יחד של אלי ישי, שלא יכלה להתאחד עם 'הבית' של אתמול, תוכל להצטרף בטבעיות, ולהביא איתה ניסיון, ארגון וציבור חדש. יהיה זה חיבור יהודי לאומי בריא.

ישנו ציבור גדול מאד של בעלי תשובה, שאינם מוצאים לעצמם בית פוליטי עד כה. הם כבר לא חילונים, אך אינם מוצאים את עצמם בציבור החרדי. בנט ושקד לא דברו אליהם. יצירת סדר יום יהודי תוכל לחבר את אלא מהם, ורבים הם, שחפצים כבר גם בתשובה ציבורית יהודית. אם יצטרפו למהלך דמויות כמו סיון רהב מאיר, אלעד צדיקוב, צבי יחזקאלי ודומיהם, תהיה זו פריצת דרך אמתית למדינה יהודית.

הציבור החרדי גם הוא עובר תהליכים עמוקים. יש בו לא מעט אנשים החפצים להשפיע על יהדותה של המדינה כולה, אנשים שאינם חיים בתודעה החרדית הישנה הרואה במדינה את הפריץ ואת החרדים כגולים במדינתו. אם תהיה להם אופציה יהודית הם יבחרו בה.

מדינת ישראל נמצאת במאבק על זהותה. עד עכשיו לא הייתה תנועה פוליטית שהניפה כדגל את יהדותה של המדינה כולה. הגיע הזמן לתקומה ל'בית היהודי', לקביעת סדר יום יהודי, שיאחד את כל היהודים החפצים במדינה יהודית ומאמינים כי אפשר לעשות זאת. אם נרצה אין זו אגדה