לא על הציונים לבדם

למקרה שמישהו שכח - תפקיד בית הספר אינו רק לשמש כבית חרושת לציונים אלא להכשיר את הילד לחיים מלאים ובעלי משמעות בעתיד, כמבוגר.

הרב בני וורצמן , י"ט בשבט תשע"ט

דעות US school classroom
US school classroom
צילום: אישי

תלמידי בתי הספר בארץ מקבלים בימים אלה את תעודות המחצית, ועבור ילדים והורים רבים ימים אלה טומנים בחובם הרבה מאוד לחץ- לעיתים מיותר וחסר כל פרופורציות.

לעיתים נוצר הרושם כאילו הציונים אותם השיג הילד הינם חזות הכל, זאת כאשר ערכים של למידה משמעותית, מצוינות חברתית או עזרה לזולת נדחקים לקרן זווית. 

דווקא בימים הללו חשוב לשמור על פרופורציות ולהבין שהמטרה של התעודה אינם הציונים, שהרי הציונים נועדו לשקף את מה שקרה לילד במהלך החודשים האחרונים, ובגלל שכהורים חשוב שנעקוב אחר ילדינו ונדע כיצד הם מתמודדים עם המערכת הבית ספרית הן ברובד הפדגוגי והן בחברתי, אין סיבה שהציונים בתעודה יכניסו אותנו לרמות דריכות של צ'יטה בערבות אפריקה, ולכן גם לא צריכים להוביל אותנו למצבי לחץ שאינם מחויבי מציאות. 

כדי שהרגע בו מביא הילד את התעודה הביתה יהפוך לנעים ורגוע יותר, וכדי שניתן יהיה להשתמש בתעודה כמנוף לשיפור ולא כאמצעי להורדת מוטיבציה ופגיעה בביטחון העצמי מומלץ כהורים לפעול בדרכים הבאות: 

הורידו את מפלס הלחץ

ילדים מתוחים מאוד לקראת מועד קבלת התעודות. הסיבה לכך היא שבגילאים הצעירים הציונים הם בין הדברים שמגדירים אותם פורמלית יותר מכל מבחינת החברים לכיתה, המורים והמשפחה. ארגז החששות שלהם כולל פחד מאכזבת ההורים, המורים, האחים, הסבים והסבתות (שהבטיחו תגמול יפה עבור תעודה טובה). הילדים חוששים לקבל ריתוק מהליכה לפעילות בסניף אם יקבלו ציונים נמוכים וחוששים מכך שיישארו כיתה או לא יתקבלו לישיבה התיכונית שבה הם חפצים.   

 לרוב מי שמובילים את הילדים ללחץ הזה הם אנחנו המבוגרים, גם אם הדבר נעשה לעיתים בצורה שאינה מודעת. אנחנו עושים זאת בכך שאנו "מעוררים" את המוטיבציה שלהם ללימודים, נותנים חיזוקים שמובילים לציפייה לציונים בהתאם, איומים והפחדות לגבי ההווה ואף לגבי עתידם הצפוי אם הציונים לא יהיו כמצופה.  הבעיה היא שמרוב רצון לראות אותם כחלק מקבוצת השווים והמצליחים, ובואו נודה על האמת- גם להתגאות בהם בפני שכנינו ומכרינו אנחנו לעיתים מעמיסים עליהם סל ציפיות שאינו סביר.  

הימנעו מהשוואות!

 אחד "החטאים" הלא רצויים שאנו מבצעים כהורים הוא יצירת תחרות, לכאורה "בריאה" בין התעודות של ילדי הבית. הורים יקרים, כל אחד מילדיכם הוא עולם ומלואו וכל ילד שונה מאחיו עם רמת צרכים ורגישות שונה בתכלית וזהו הנפלא שבדבר. הרי ברור שילד עם אוריינטציה הומנית יתקשה להתמודד במתמטיקה עם ציונים של ילדים עם אוריינטציה ריאלית יותר והפוך. במקום זאת, התייחסו לציונים באופן יחסי לילד שקיבל אותם. עבור ילד אחד ציון של 70 הגיע אחרי מאמצים של 150% ולכן מגיעים לו אותם השבחים כמו לילד שמוציא ציונים גבוהים בהרבה ביתר קלות.

 הוקירו את הדרך

הוקירו את הדרך שבה צועדים ילדיכם ואל תמהרו לרוץ לשורת הציונים, שכן הם צועדים בדרך ארוכה שנפרשת על גבי 12 שנים ובמהלכה הם יתעצבו נפשית ומנטלית כילדים ונערים ועד הגיעם לגיל בגרות. חזקו אותם במשפטים כמו: "אנחנו רואים שניסית, למדת והתאמצת". חיזוקים אלו חשובים יותר מפרגון על הציון הסופי ואף אפקטיביים בהרבה מאחר והם מחזקים את המוטיבציה שלהם להמשך הדרך . זכרו כי הצלחה היא עניין יחסי וייתכן שילדכם עושה מאמצים מרובים וחשוב שירגיש שאנחנו רואים את ההשתדלות והמאמצים שהוא משקיע. 

 הציבו מטרות ריאליות 

אם ילדכם קיבל ציון נמוך במקצוע מסוים ואתם רוצים לגרום לכך שהוא יקבל ציון גבוה יותר במחצית הבאה הימנעו מלהציב מטרות בהן הוא לא יוכל לעמוד. בדרך זו תמנעו מצב של לחץ וציפייה מוגזמת ותציבו יעדים שייתנו לו את התחושה שהוא מסוגל לעמוד בהם. מצוינות היא לא רק השגת ציון גבוה, אלא עלייה במדרג הציונים ביחס ליכולות האישיות ולנקודת הפתיחה.

ציונים אינם חזות הכל

 חשוב מאוד שתראו את ילדיכם מעבר לשורת הציונים. העריכו פרמטרים מהותיים לא פחות דוגמת התנהגות, יחס לחברים, סדר וארגון והכנת שיעורי בית כחלק מתפקודו של הילד. בנוסף, כאשר אתם רואים לראשונה את התעודה התמקדו תחילה בדברים הטובים. על הדברים הפחות טובים דברו עם הילדים יום או יומיים לאחר מכן ואז השתדלו להקשיב להם ולברר כיצד ניתן לעזור. סביר להניח שבדרך זו תקבלו שיתוף פעולה רב יותר.

לסיום, למקרה שמישהו שכח תפקיד בית הספר אינו רק לשמש כבית חרושת לציונים אלא להכשיר את הילד לחיים מלאים ובעלי משמעות בעתיד, כמבוגר. יש לא מעט נקודות חשובות הנוגעות לכישורי חיים, סקרנות, קבלת האחר וסובלנות בהן ניתן להעשיר את המבוגר העתידי והן חשובות לא פחות מלימודי מתמטיקה או אנגלית מוגברת. אחת מהן היא לדעת לחלום את החלומות שלך ולא של אחרים עבורך.