כך עושים פייק-סקר
כך עושים פייק-סקר

אם מישהו מחפש דוגמא מצויינת  לפייק-סקר, הוא יכול לקבל אותה בסקר שנחת אצלי השבוע בדואר האלקטרוני, ודווקא לא בנושא הבחירות – אם כי לא מנותק ממנו.

מדובר בסקר שהזמינה תנועת השמאל הקיצוני 'מפקדים למען ביטחון ישראל', תנועה המונה 286 מפקדים בכירים לשעבר מצה"ל, שב"כ, המוסד ומשטרת ישראל, כולם כמובן בצד השמאלי של המפה הפוליטית, ששמו להם למטרה לערוך 'שטיפת מוח' בציבור הישראלי לטובת חידוש התהליך המדיני, שמשמעותו הקמת מדינה פלשתינית על חורבות למעלה ממאה יישובים יהודיים ביו"ש.

הטיעון המרכזי שלהם, כמו של רוב השמאל הישראלי, הוא הטיעון הדמוגרפי: לשמור על מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. המאבק שלהם כרגע מתמקד בתוכניות החלת הריבונות של גורמים מהימין הישראלי.

מה עושים? כרגיל, סקר, באמצעות מינה צמח ומנו גבע. כך אפשר לבשר בחדווה כי "רוב הציבור בישראל, (60%), מתנגד להחלת ריבונות ישראלית על שטחי יו"ש. הנתונים מעידים על מה שכבר ידוע לכל- רוב הציבור מתנגד באופן נחרץ לסיפוח ותומך בתוכניות להיפרדות מהפלשתינים". 

האמנם? לדבריהם, "מהסקר עולה, כי כאשר שואלים את הציבור באשר להחלת ריבונות ישראלית על שטחי יו"ש עולה תמונה ברורה לפיה: 60% מהציבור בטוח שיתנגד או חושב שיתנגד, בעוד ש- 24% חושב שיהיה בעד או בטוח שיהיה בעד (16% לא יודע)". 

זאת בדיוק הנקודה: לא 'כאשר שואלים' אלא מה ואיך שואלים. ניסיתי להשיג דרך חבר המקורב לאותם קצינים, את הסקר המלא. לא קיבלתי. מתברר שהם שומרים לעצמם את הסקר המלא. אולי בגלל שיש שם נתונים שלא מתאימים להשקפת עולמם? אני מוכן להסתכן בחשד, שאיננו חשד בכשרים, שהתשובה חיובית.

חסרה לי בסקר השאלה האמיתית: "האם אתה תומך בסיפוח כל ההתנחלויות תוך השארת הרוב המכריע של האוכלוסיה הפלשתינית תחת אחריות הרשות הפלשתינית כאוטונומיה מלאה". הייתי שמח לקבל נתונים לשאלה הזו. בסקר הקצינים זה לא מופיע.

כששואלים את הציבור שאלה אובייקטיבית לכאורה: "אם תעלה הצעה להחלת הריבונות הישראלית על השטחים, כלומר סיפוח, של כל או מרבית השטחים לישראל ומתן זכויות אזרחיות מלאות לפלשתינים, האם תהיה בעד או נגד ההצעה?" זו כבר שאלה מכשילה, מכוונת תשובה. כי בשאלה חסר הנתון החשוב ביותר: הפרדה בין שטחי A B ו-C. הרי התשובות במקרה הזה שונות.

העמימות הזו, היא שהובילה לנתון הבא בסקר, לפיו 60.6%  ממצביעי הליכוד מתנגדים לסיפוח, וכך גם 76.5% ממצביעי  'חוסן לישראל', ואפילו מחצית ממצביעי 'הימין החדש' של בנט ושקד (50.1%). נתון בהחלט לא מפתיע. גם אני, למשל, נגד סיפוח שטחי A אבל בעד סיפוח שטחי C. אז איפה אני בסקר הזה, בעד סיפוח או נגד סיפוח?

גם הניסוח "סיפוח של כל או מרבית השטחים לישראל ומתן זכויות אזרחיות מלאות לפלשתינים" מסולף ומטעה. מה זה 'כל או מרבית השטחים'? שטחי C, אלו שבשליטה ישראלית מלאה, אלו שבהם נמצאים כל היישובים היהודיים וכל בסיסי צה"ל  הם 60% מהשטח, בהחלט מרבית השטחים, שבהם מיעוט פלשתיני ורוב יהודי מובהק. שטחי A ו-B גם יחד הם 40% מהשטח, שבהם גרים 95 אחוז מהפלשתינים, שלא יקבלו אזרחות גם בסיפוח 'מרבית השטחים', כלומר שטחי C. איך זה ניכר מהשאלה בסקר?

שימו לב לשאלה הבאה בסקר, קצת מפותלת – כנראה לא במקרה: "אם מפלגות ימין כמו הימין החדש בראשות נפתלי בנט ואיילת שקד או ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן ידרשו להחיל ריבונות על השטחים כתנאי לכניסה לממשלה, האם לדעתך ראש הממשלה בנימין נתניהו יקבל את הדרישה כדי להמשיך ולכהן כראש ממשלה או שידחה אותה גם במחיר של חוסר יכולת להרכיב ממשלה?"

הבנתם – זאת הנחת יסוד: אם נתניהו יקבל את הדרישה להחיל ריבונות, זה לא בגלל שהוא עומד בראש מפלגה שזאת עמדה מוצהרת שלה, אלא רק 'כדי להמשיך ולכהן כראש ממשלה'. איך בכלל תיתכן אפשרות אחרת?

(חשוב לציין, כבדרך אגב, כשמדברים על 'כיבוש', שאין בסיסים של צה"ל בשטחי A או B בכלל, למעט יוצא מן הכלל המעיד על הכלל: המוצב בשכונת אבו-סנינה בחברון. כי חברון היא עיר עם מציאות ייחודית, עם הסכם נפרד. צה"ל גם לא פועל באופן שוטף בשטחי הרשות הפלשתינית, למעט מעצר מחבלים או חיסול תשתיות טרור, על בסיס מידע מודיעיני מוקדם).

ה'מפקדים למען ביטחון ישראל' לא התייחסו לאפשרות של סיפוח שטחי C בלבד, כמו שאני סובר למשל, וזה לא מפתיע. הטענה שלהם, כפי שנמסר לי בבירורים שקיימתי לצורך הבנת עמדתם, היא שאם ישראל תספח את שטחי C ותחיל את החוק הישראלי רק על היישובים היהודיים – הרשות הפלשתינית תקרוס. למה? לשאלה התמימה הזאת לא קיבלתי תשובה מניחה את הדעת.

הניחוש שלי הוא, שאם יסתבר שאפשר לספח רק את ההתנחלויות, בלי לאזרח מיליון וחצי ערבים פלשתינים, לא הרשות הפלשתינית תקרוס - כל האידיאולוגיה השמאלנית שלהם תקרוס. זה מה שבאמת מפחיד אותם.