איזנקוט. הלקח
איזנקוט. הלקח

דובר צה''ל שחרר סרטון חדש: "איזנקוט. הסרט". בכל זאת, רמטכ"ל צה''ל שנתן לעם ישראל ארבעים שנה יומם ולילה זה חתיכת דבר.

אך מכיוון שנושא הבטחון הוא רציני היה מצופה לייצר תוכן פחות שיווקי ויותר ערכי. משהו שיתן לציבור תשובות, או לפחות לפקודים.

משהו שירים את הרוח אחרי תקופה חמוצה שהשתקפה בפניו של איזנקוט עצמו אל מול השאלות של מח"ט 7 שדיבר על תחושתו שהמפקדים הקרביים לא מופעלים מספיק, ואל מול הדברים הברורים של הלוחמים באיו"ש שחשים ערב שחרורם שלא מילאו את חובתם כלפי האזרחים הישראלים בשומרון.

גם שאלת כוחו המוגזם של הפצ"ר עלתה שם. והתשובה, שוב, היתה ממולמלת במילת המפתח של סרטון כתב ההגנה: מורכבות.

אחד מעקרונות הלחימה הוא הפשטות, אשר נחשבת לשיאה של המקצוענות. והתמונה שרואה בשנים האחרונות הציבור עליו מלין איזנקוט היא פשוטה למדי. פשוטה ולא פשטנית: בשם 'ערכים' ו'מוסר' איבדנו במשמרת שלו כיוון והפכנו ללא מוסריים כלפי לוחמי צה''ל המסתכנים ללא צורך וכלפי עם ישראל שסבל התקפות קשות בדרום.

הסיבה שמותר לציבור הרחב לחשוב בקול (מה שהרבה קצינים במערכת מתקשים לעשות) גם היא פשוטה, מכיוון שלמרות נסיונו האדיר והכישורים הצבאיים של איזנקוט עליהם אנו מצדיעים וחבים תודה גדולה, בנושאי ערכים ומוסר אין לו שום יתרון יחסי, אלא להפך.

צה''ל הפך למטרה לחיציהם של ארגוני שמאל בארץ ובחו"ל שאולי עוד לא כובלים את ידיו אך הכו בו מנטלית. ברור שרמטכ"ל עושה חשבון ליום שאחרי, יום בו הוא ירד ממטוס באיזו מדינה אירופאית ויפגוש צו מעצר שבישל ארגון צדקני כחול-לבן.

איננו יודעים מה היה החשבון של איזנקוט בעת שירותו ובזמן קבלת ההחלטות אך בכל הנוגע לדמותו הערכית-מוסרית של צה''ל - הוא נכנס בעיניים פקוחות לשדה מוקשים והתחבר למועדונים מפוקפקים כמו המכון הישראלי לדמוקרטיה, INSS, וארגוני הקרן. מוקשים אלו התפוצצו ויתפוצצו על כולנו. רובי ריבלין כבר יסביר לנו שזוהי "ממלכתיות".

הדברים אינם בגדר חיטוט בפצעים ולא נאמרים רק בעקבות הסרט 'איזנקוט'. הם חשובים ורלוונטיים דווקא בימים אלו, ימי בחירות, בהם שלושה רמטכ"לים לשעבר מתאחדים בכדי לבצע מהפכה פוליטית ולהתחיל בויתורים על נכסינו הלאומיים. הסיבה שבכירי צה''ל אלו נוטים שמאלה בזה אחר זה אינה רוח-צד ארעית. היא אותה סיבה שמייצרת לנו מאות קצינים בכירים החותמים על קריאות הזויות תחת ארגון "מפקדים למען בטחון ישראל" - יש שם, בצמרת, אג'נדה מוטה. ובניגוד לטענות מימין, הרמטכ"לים אינם חסרי נסיון, שכן תפקיד הרמטכ"ל הוא תפקיד פוליטי לכל דבר ועניין ונוגע, כאמור, גם לשטחי החיים בכללם  - כמו ערכי מוסר, תרבות ורוח.

נראה שהרמטכ"ל הנכנס כוכבי הפיק את הלקח ומתחיל לפעול ברוח נכונה ועל כך יש לברך. אך מי שהתעורר לכך מאוחר הוא מי שגידל קצינים אלה תוך הזנחת צביונו של צה''ל כצבא יהודי מנצח, מי שנרדם בזמן שנחפרו תחתינו מנהרות התודעה, ומי שנמצא כעת בבעיה הגדולה ביותר: ראש הממשלה בנימין נתניהו. 

נקווה שיצלח את הבחירות במינימום נזק ויגש לתקן את דור הקצונה הבכירה הבאה של מדינת ישראל.

איזנקוט. הסרטחטיבת דובר צה"ל