תנועת חזון - יאוש מחזון הרב קוק

נראה שתנועת חזון זנחה את חזונו הגדול של הרב קוק שמלחמת הדעות צריכה להיעשות על ידי מציאת נקודת האמת שבדעה המנגדת.

ישראל מלמד , כ"ט באדר תשע"ט

דעות ישראל מלמד
ישראל מלמד
צילום: להב אררט

אי אפשר שלא להתפעל מהמסירות, הרצינות והאכפתיות של אנשי "חזון", אבל דווקא ברצוני לבחון את דרך הפעולה ואת העקרונות העומדים בבסיס התנועה. 

הראיון עם מנכ"ל חזון שהובא בגליון "עולם קטן" חשוב ביותר, שכן הוא מסביר את השורשים הרעיוניים לדרכי הפעולה של תנועה זאת (ושל ארגונים שונים הדומים לה). כיוון שכל דרך פעולה נבחרת מתבססת על ניתוח מציאות, חשוב להתבונן בניתוח המציאות של מנכ"ל תנועת חזון.

מניתוח הדברים עולה שתנועת חזון מתבססת על שלושה הנחות יסוד שכולן מוטעות ומופרכות לעניות דעתי. ובשל כך, גם דרך הפעולה שנבחרה לפתרון הבעיות היא מוטעית ולא תוביל לתוצאות המקוות.

הנחות היסוד:

א. הציונות החילונית סיימה את תפקידה, וכעת הגיע הזמן להחלפת הנהגה לדרך התורה. (בטרמינולוגיה אחרת משיח בן יוסף מת והגיע תורו של משיח בן דוד)

ב. הגלים החזקים של תנועות פוסטמודרניות שחותרות לפירוק המשפחה ושינוי המבנים היסודיים האנושיים, נובעים מהשפעה זרה מערבית, על ידי ארגונים חיצוניים כמו הקרן החדשה לישראל.

ג. אי לכך, משימתינו להרים את קרנו של עם ישראל "הנורמלי", ולתת קול  לרוב הבריא, וכך יהיה לציבור כוח לעמוד כנגד הטרור הרעיוני הלהטב"י, ומשטר הפולטיקלי קורקט.

הטעויות לדעתי הם בכל הסעיפים:

א.  השמאל הישראלי והציבור החילוני אוחזים בהרבה ערכים יחודיים- כפי שארחיב בהמשך, שאף ציבור אחר במדינה לא מחזיק בהם. הם לחלוטין לא סיימו את תפקידם ההיסטורי, ולהיפך ישנה חשיבות רבה בהפריה ההדדית. (כפי שכתב הרב קוק על שלושת הזרמים בעם ישראל הדתי, הלאומי והאוניברסלי) המחשבה שהציבור התורני מכיל בתוכו את התורה השלמה, וכל מה שנותר הוא רק ל"הופיע" אותה. זו תפיסה מלאת גאווה וחוסר הכרה עצמית.

ב. זה נכון שיש לקרן החדשה לישראל וארגונים שונים השפעה, אבל זה התעלמות מעיקר העניין, והוא- הזדהות עמוקה וערכית של ציבור רחב וגדול עם ערכי השמאל, לתלות את הכל בהשפעה חיצונית היא זלזול באנשים רבים שמאמינים בערכים אלו בכל ליבם, וחלקם מוכנים להקדיש את חייהם עבורם.

ג. כיוון שמדובר בהלך רוח ענק ולא רק בשטיפת מוח חיצונית, ממילא פעולה של "זקיפת קומה" שמכוונת כביכול ל"רוב הבריא" רק תגרום לאנטגוניזם, ולהוכיח את תפיסתם שבני התורה מתנגדים וחולקים על כל מה שיקר להם, והיא תחזק את מה שהם חושבים בלאו הכי, שהרבנים מנוכרים כלפי כל מה שקדוש להם. (להערכתי הקמפיין של "חזון" מקומם את כל מצביעי כחול לבן, ובטח את המפלגות ששמאלה מהם. הוא בוודאי פוגע גם בחלק לא קטן ממצביעי הליכוד, הימין החדש, כחלון וליברמן- כך שבמקום לגבש את "הרוב הבריא" הוא מבדל ומנתק את אנשי התורה מכלל הציבור. ודוחף את הציבור הדתי הליברלי שמחפש רבנים שיוכל ללכת לאורם, לעוד יאוש מהעולם הרבני והתורני)

כאשר מרן הרב קוק זצ"ל עמד מול גלי חילון וכפירה חזקים לאין ערוך מהגלים המתונים הקיימים היום, הוא כתב את "מאמר הדור", והסביר שההבנה שטחית של המשבר תגרום להעמקתו.  הוא הסביר שהמשבר הרוחני נובע מבקשות אמיתיות וגדולות של הנוער והצעירים, שבאותה תקופה לא יכלו לקבל מענה על ידי לומדי התורה. פיתרון המשבר לדעתו היה לשאוב מהתורה הסברות ורעיונות שיכולות להרוות את הצמא של בני דור הגאולה לרעיונות כלליים ולאומיים, ולהראות לצעירים שמה שהם מחפשים נמצא מאז ומקדם בתורה.

כל מי שפגש והחליף שיח מעמיק עם פעילי שמאל יודע שמדובר באנשים אידיאליסטים שמוכנים להתמסר, ולשלם מחירים כבדים על אמונותיהם. הסיבה שהם לא רוצים להקשיב ולקיים שיח עם אנשי תורה, כיוון שבאמת ובתמים הם רואים בה קטנות, צרות ולדאבוני הרב -אפילו רוע. הם מאמינים בכל ליבם ברעיונות של שוויון, קבלת האחר, צמחונות, פמיניזים, אחווה בין העמים, ודאגה לבעלי החיים ועוד. אגב רעיונות שכולם נמצאים כבר בחזון העתיד בהושע פרק א'-ב'.

המחשבה שאין צורך להתמודד באופן עמוק עם הבקשות האלה, שבשורשם הם גבוהות ונעלות ושייכות לימות המשיח, וניתן פשוט לפתור אותם בתיאוריות של קונספיריציה אודות השפעות זרות מערביות. היא גם שטחית וגם מנותקת לחלוטין מהמציאות הממשית. וכמובן, כופרת בחזונו של הרב קוק שראה בתנועות בעם ישראל בדורנו, ובפרט בזמן הגאולה חלק מההשגחה העליונה שדרך החוצפה של עקבתא דמשיחא מרחיבה את רחם האיילה הצר שבא להוליד את הגאולה.

אפשר להעתיק את מאמר הדור אחד לאחד על הצעירים הרבים שמתנדבים ימים ושנים לעזור לפליטים ועקורים ברחבי העולם, צעירים וצעירות המתנדבים בחופשים ובסופי שבוע לעזור לפלשתינים או למועדונים של להטבים ועובדים זרים. גם אם סבורים שהם עושים דברים מזיקים והרסניים, בוודאי לא מדובר באנשים נהנתנים שמחפשים את טובתם האישית, וכפי שאמר הרב קוק "כל דור מאיר בתכונתו" וכאשר לא קשובים לבקשות האמיתיות ולהארת הדור, מפספסים את כל יכולת  ההבנה של התהליכים, וההשפעה עליהם.

נראה שתנועת חזון זנחה את חזונו הגדול של הרב קוק שמלחמת הדעות צריכה להיעשות על ידי מציאת נקודת האמת שבדעה המנגדת, ועל ידי כך להשתפר וללמוד מאותה נקודה, ולהגדיל ולהעמיק את העיון בנקודה הזאת שמופיעה כבר בתורה (שהרי אין אמת שאין לה שורש וענף בתורתנו הקדושה), במקום זה תנועת "חזון" מצאה לה רב אחר את רבי יואל מסאטמר שראה בכל תנועת החילון ניסיון של הסטרא אחרא שצריך רק לעמוד מולו בקול גדול, ואם נעמוד בניסיון אז יבוא המשיח.

כמה עצוב שתנועה המשתמשת בשם יומרני כל כך של העמדת "חזון", אין לה שום חזון לגבי השלבים הבאים של תחיית ישראל, אין לה חזון לא לגבי תחיית התורה, לא לגבי הקמת הסנהדרין והמקדש, לא לגבי צדק חברתי ולא לגבי יחס ישראל והעמים.

כל חזונם הוא מלחמה שטחית שלא מביאה לשום קירוב, ולא פועלת שום הסברה מעמיקה על אף אדם חילוני, או בעל תפיסת עולם ליבראלית ושמאלית.

נקודה חיובית חשובה אפשר למצוא בתנועה זו שהיא נותנת קול וגאווה לציבור הדתי התורני, שעלול להתבלבל משטף הרעיונות בתקשורת שמטשטש מושגים בסיסיים בלי שימת לב.  אבל בד בבד היא מציידת אותם בשפה ובצורת דיבור בוטה, שלא מאפשרת שיח ויכולת השפעה אמתית על עם ישראל.