סקר עליו לא שמעתם

בעז שפירא , ד' באדר ב תשע"ט

בעז שפירא
בעז שפירא
צילום: עצמי

למודי ניסיון אנו ולכן טוב נעשה אם  נתייחס למבול הסקרים הניתכים על ראשנו כמבול אין צורך בו - בעירבון מוגבל מאד.

החל מלפני כחודשיים וביתר שאת ככל שהבחירות מתקרבות, אנו חיים מסקר לסקר ובהמתנה דרוכה לקריאה מדוקדקת של כל פרטי הפרטים המתפרסמים בהם. הבחירות בישראל (אולי יותר מבכל מדינה אחרת) הן הרות גורל שכן הן שתכרענה בסוגיות המונחות על סדר היום הלאומי. מכאן שהסקרנות והדריכות, החרדה והתקווה – מובנים.

כפי שפתחתי, הסקרים רחוקים מלהיות מדויקים. לכל היותר הם מעידים על איזושהי מגמה, והלך רוח כללי, כשאלה מספקים  תמונת מצב גולמית ומעורפלת למדי. כך לגבי המפלגות הגדולות ומקל וחומר עת עסקינן בקטנות ובפרט באלו הניצבות בפני "להיות או לחדול" - שאלת צליחת אחוז החסימה שכמוה כהבדל בין חיים פוליטיים למוות פוליטי.

מה שדי ברור הוא שהסקרים בכללותם מגלים נטייה ואינם נקיים ונטולי פניות. ניחשתם נכון, הנטייה היא לכיוון השמאלי של המפה הפוליטית. למה, תשאלו? מגוון סיבות: העוסקים במלאכה שייכים על פי רוב ל"מילייה" ה"נכון" והגופים המזמינים הם על פי רוב אמצעי התקשורת העוינת. כך יוצא שניסוח השאלות, קביעת קבוצות המיקוד ומלאכת הפענוח נעשים לא פעם באופן בו יש כדי לסייע ב"סיפוק הסחורה". כן, גם כאן, בסקרים- יש רחש בחש ברקע – "רק לא ביבי"...

אבקש להפנות תשומת הלב למעין סקר או מדגם אם תרצו, כזה שלא נערך על ידי אנשי מקצוע, כזה שבוודאי איננו עונה על דרישות הסטטיסטיקאים המלומדים, כזה עליו התקשורת לא הצליחה להשפיע בשום צורה. אם לדייק יותר אומר שהתקשורת מתעלמת ונמנעת ככל יכולתה מפרסום- שהרי התוצאות לא מתאימות בקידום "רק לא ביבי".

כוונתי למדגם/סקר אותו קיים הבעלים של רשת הקפה "קופיקס". למי שאינו יודע, זוהי רשת שקמה לפני כמה שנים עם בשורה על פיה יימכר כל פריט בחנויות, קפה בראש, בחמישה שקלים חדשים. כמדומני שמאז עלה המחיר לששה, לא בזה ענייננו.

החליט הבעלים של הרשת להציב בכל החנויות (מעל למאה שלושים חנויות בכל רחבי הארץ מעפולה ועד אילת) כוסות חד פעמיות עליהן מודפסים השמות המובילים בהתמודדות בבחירות. כך תמצאו בחנות כוסות עליהן הכיתוב נתניהו, גנץ, בנט, דרעי ועוד... יש גם כוס עליה לא כתוב דבר על מנת שהקונה יוכל לרשום מפלגה אחרת שאינה נזכרת על יתר הכוסות. מי שמזמין קפה ניגש לקופה וזו תוכננה כך (לתקופת המשאל/מדגם/סקר) שאי אפשר לסגור את החשבון בלי לציין את הבחירה שעל הכוס.

לפני כעשרה ימים התראיין הבעלים של הרשת וסיפר על התוצאות. בתוך עשרה ימים מאז החל המבצע/משאל נרכשו בעשרות סניפי הרשת בין שבע מאות לשמונה מאות אלף כוסות (אינני זוכר את המספר המדויק). ואלה תוצאת המשאל:

חמישים וחמישה אחוז לבנימין נתניהו ו... עשרים ושניים אחוז לגנץ! מפתיע אתכם?, אותי לא. (אגב, אינני יודע אם הסקר הזה נמשך או שפסק).

בכל מקרה, רבבות ומאות אלפי לוגמיי קפה נטלו חלק במשאל. הם מכל רחבי ארצנו, הם ככל הנראה מכל שכבות האוכלוסייה שכן חנויות "קופיקס" מצויות בכל הערים בפריסה רחבה מאד. כאשר דוגמים מאות אלפים, קשה לזייף את התוצאות. מכל האמור ולאור הסקרים ה"ממסדיים" שאכזבו מאד בעבר, אתייחס לסקר של קופיקס לפחות באותה רצינות בה אני מתייחס לסקרים השבועיים והיומיים המציפים אותנו מכל עבר.

כוחות השמאל הפועלים בזירה (התקשורת, בעלי ההון,  מערכת המשפט, פרקליטות המדינה) אינם מסתירים את רצונם לראות בהדחת נתניהו ובעליית השמאל הקיצוני לשלטון. תהא זו איפה נחמה פורתא לחפצים בקיום ממשלה לאומית - להתבשם מניחוח הקפה-סקר של רשת "קופיקס" ולהשתדל לא להתייחס ברצינות תהומית לשאר.