האט חופש הביטוי לפניך
האט חופש הביטוי לפניך

שני פירסומים ברשתות החברתיות הסעירו את הציבור בישראל ביממות האחרונות. הראשון היה ההתבטאות של רותם סלע בפרופיל האינסטגרם שלה. התבטאות זו קיבלה הדים גדולים במיוחד לאחר שראש הממשלה בחר לענות לה.

 הפרסום השני הוא פועל יוצא של הפרסום הראשון, כאשר נשיא המדינה הביע בין השאר תמיכה בדבריה של רותם וצייץ בטוויטר כי "אנו נחשפים לשיח בלתי מתקבל על הדעת כלפי אזרחי ישראל הערבים" ואילו נתניהו ג'וניור החליט לענות לו בציוץ חוזר "זה הכל כי בני עמך בחרו בטרור. מה אתה מתפלא?" ציוץ המכוון כמובן כלפי דבריו של ריבלין לאחר מקרה המזוויע של רצח בני משפחת דוואבשה. 

בשונה מיאיר נתניהו, רותם קיבלה חיבוק חזק מהתקשורת, מחבריה ובאופן כללי תמיכה ציבורית גדולה על האומץ שלה לצאת ולומר את דבריה בשם ההגנה על חופש הביטוי הציבורי. ואילו, יאיר נתניהו זכה בהתלהמות פורצת גבולות. הגדילו לעשות מפלגת כחול לבן כאשר פנו לביבי "לשלוט בפיו ובמקלדתו של בנו יאיר". 

ניתן להסכים או לא להסכים עם ציוצו של יאיר נתניהו. אך פעם אחר פעם, הוא מוצא את עצמו מותקף בגלל אמירה כזו או אחרת שלו המשמשת את מתנגדי אביו כהוכחה על אי כשירותו של ראש הממשלה. לא ניתן להתעלם מכך שציוציו או הפוסטים של יאיר נתניהו זוכים ללא מעט ביקורת דורסנית שמנסה לעשות דה-לגיטימציה לאמירותיו ודעותיו. במקרה הזה, אמירתו אפילו לא הייתה שלו עצמו. היא היוותה קונטרה לדבריו של ריבלין שהיו לא ראויים כלפי הציבור הישראלי במדינת ישראל. 

אך הדבר הבעייתי ביותר בדברים שנשמעו נגד יאיר נתניהו, הייתה הדרישה שאביו, ראש הממשלה "ישלוט בפיו ובמקלדת בנו". כאן מגיעה השאלה אל אבירי חופש הביטוי וזכויות הפרט: האם לא מגיעה לכל אזרח בישראל ובעולם בכלל הזכות לומר את דעתו? הזכות להביע את דבריו? להשתמש בפרופיל הרשת החברתית בכדי למחות, להצביע, לכתוב ולהשמיע את הדברים החשובים לו? האם ראוי שראש הממשלה או לצורך העניין כל אדם אחר ישלוט במה שבן 27 בעל דעה עצמית כותב על דפי הרשת החברתית שלו?

ולאלו שטוענים כי התבטאותו של נתניהו הבן איננה לגיטימית, אדרבה, אם אמירתו של יאיר נתניהו הייתה שגויה מיסודה ונכנסה תחת ההגדרה של הסתה,  איך לא יצאו אותם אבירי חופש הביטוי כנגד אמירתו דאז של האזרח הראשון במדינת ישראל, האדם שמייצג אותנו מול כל אומות העולם, הנשיא ראובן ריבלין?

יותר מכך, כיצד ניתן באותו שבוע לגונן על אותו חופש הביטוי ההכרחי במדינת ישראל באמצעות חבירה לדבריה של רותם סלע ותמיכה בהם, (אמירה לגיטימית ביותר יש לציין, אם כי אני לא מסכימה איתה) אך בו בזמן לצאת נגד הזכות של יאיר נתניהו להשמיע את דבריו? 

זכויות הפרט בישראל אינן מתחלקות בין ימין ושמאל. הן אמורות להיות שוות בפני כל אזרחי המדינה. בהקשר הזה, הזכות לחופש הביטוי ניתנת לכל אדם באשר הוא. גם אם הוא שמאלני, ימני, ערבי, נוצרי או יהודי. וכן, גם אם הוא הבן של ראש ממשלה כזה או אחר.