קרבן פסח בידינו
קרבן פסח בידינו

דובר המשטרה הודיע שנעצרו בירושלים שני "חשודים" עם כבשים בדרכם להקריב קרבן פסח בהר הבית. שני עיתונאים שהצטרפו אליהם נעצרו גם הם לפי הדיווח.

בכל שנה בערב פסח מתקיים מעין משחק תופסת ברחבי העיר העתיקה. קבוצות קטנות של יהודים יוצאים מאחד הבתים וברשותם גדי או כבש, מתחילים בהליכה מהירה לכיוון הר הבית ובלשי המשטרה הפרוסים מבעוד מועד בסמטאות עוצרים אותם אחד אחרי השני. השנה, לפי הדיווח, המשחק התחיל יום מוקדם מתמיד.
המעניין הוא הפחד של המשטרה מהסיפור...

* * *

על פי ההלכה את קרבן הפסח אנו מצווים להקריב למרות שבית המקדש אינו בנוי. מצוות הפסח היא אחת משתי המצוות שעל ביטול-קיומן יש חיוב כרת. במהלך השנים דנו בנושא רבים מגדולי ישראל, ביניהם רבי עקיבא איגר שכתב במכתב לחתנו, החתם סופר, כי הוא מציע לבקש משרי ירושלים רשות להקריב את קרבן הפסח. החתם סופר השיב לו שהבעיה נעוצה במושל שהוא קפדן גדול ואינו מאפשר למי שאינו מאמונתם להקריב.

גם הרב צבי הירש קלישר עסק בעניין בספרו 'דרישת ציון', ואף פנה באיגרת לשר מונטיפיורי ולרוטשילד בה ביקש מהם לפנות לסולטן הטורקי כדי להקצות מקום בהר הבית לשם בניית מזבח וחידוש הקרבת קרבן הפסח. ישנם כמה בעיות בהקרבה כיום אך ישנם פתרונות לבעיות אלו.

עם כל זאת, כידוע לכולנו, אנחנו עדיין לא מקריבים את קרבן הפסח. כולנו נאלצים להסתפק בסופו של דבר בשולחן הסדר בבית, במהלכו אנו מזכירים את קרבן הפסח ואף עושים "זכר" לקרבן. אך בעיני היושב סביב שולחן הסדר אנו רחוקים שנות-אור מהקרבת הפסח.

* * *

ישנם אנשים שלא מוכנים להשלים עם העובדה שאנחנו כיום מסתפקים רק ב"זכר" לקרבן הפסח סביב שולחן הסדר. אותם אנשים, רובם נערים, מקיימים מידי שנה מבצע בנסיון להקריב את קרבן הפסח מתוך מסירות נפש מרשימה. הם מוכנים לוותר על ליל הסדר בחיק המשפחה, סביב שולחן הסדר ובמקום זאת להיות במעצר. כל זה למען קידום הנושא וקיום המצווה החשובה. במבצע שלהם הם מביאים מבעוד מועד גדיים וכבשים אל תוך העיר העתיקה וזמן קצר לפני זמן הקרבת קרבן הפסח עושים את דרכם לעבר הר הבית.

המשטרה, כמו אותם פעילים ולהבדיל מהם, לא חוסכת במאמצים ואמצעים ופועלת מתוך לחץ למניעת המבצע ועצירתו בשלבים כמה שיותר מוקדמים. עשרות בלשים מוצבים בכל שנה ברחבי העיר העתיקה במטרה לעצור כל התקדמות עם בעל חיים לכיוון הר הבית. אם אתה נער עם פאות ותיק גב קטן או קרטון ביד - כנראה שמייד תעצר ויתחילו לבצע עליך בדיוק משפיל כדי לוודא שאין בכוונתך, חלילה, להקריב קרבן. בחלק מהשנים המשטרה אף הגדילה לעשות וחילקה כמה ימים קודם צווי הרחקה מנהליים מירושלים למספר פעילים. מי שנהנה אגב מכל הסיפור הזה, כפי הנראה, הם ילדי הרובע היהודי שמסתובבים בין קבוצות ה"מבריחים" ונראים מרוצים מהמשחק החד שנתי שמגיע אליהם לשכונה. 

* * * 

אז אם באמת אנו מחוייבים להקריב את הקרבן ויש כיום חבורה כזו מופלאה שעושה כל מאמץ כדי שנצליח לעשות את המוטל עלינו, למה בעצם אני לא מצטרף אליהם?

ובכן, התשובה פשוטה. מעשיהם של אותה קבוצה סימליים. לכולם ברור שגם אם יצליחו להיכנס עם הגדי אל הר הבית - קרבן פסח לא יוקרב כאן. עליהם לבנות במקום מזבח ולפתור את שאר הבעיות ההלכתיות על מנת להקריב באמת את קרבן הפסח. 

אני לא מאמין שהדרך להחזרת קיום המצווה היא על ידי ניסיונות הברחות גדיים. את המצווה אנו נעשה כפי שנעשתה במצריים - לעיני כל ובלי פחד, ולא על ידי החבאת גדיים בקרטון. כרגע עיקר המיקוד צריך להיות על תודעת הציבור, שיח עם גדולי הדור שיפעילו לחץ ציבורי מול ראשי המדינה ולימוד מעמיק של הנושא בישיבות.

קרבן פסח בידינו. ואם רק נדע לפעול נכון אנחנו יכולים כבר בשנה הבאה לעבור ממצב של "אנוסים" הפטורים בעל-כרחנו מקיום המצווה למחוייבים בקיומה, עם אישר הממשלה בעניין. בואו ונשקיע את המאמצים במקום הנכון! את משחק התופסת אפשר לשמור לסיטואציה אחרת, רגועה יותר, וללא גדיים וכבשים...

חג פסח שמח וכשר
ויהי רצון שנזכה במהרה לאכול מן הזבחים ומן הפסחים