הזדמנות לממשלה מצומצמת ויעילה
הזדמנות לממשלה מצומצמת ויעילה

תוצאות הבחירות לכנסת ה- 21 מספקות הזדמנות נדירה להקמתה של ממשלה מצומצמת, יעילה וחסכונית יותר בהשוואה לממשלות קודמות.

גודלן של הסיעות במציאות המספרית החדשה מייתר את המפתח של שר לכל 2 חברי כנסת. בקואליציה העתידית יש מפלגה אחת גדולה, 3 מפלגות קטנות המונות 4-5 חברי כנסת כל אחת, ו- 2 מפלגות בינוניות המונות 8 חברי כנסת כל אחת. מציאות זו מאפשרת מפתח של שר לכל 4 חברי כנסת.

ההרכב האפשרי של קואליציה כזו: שר אחד לסיעת "איחוד מפלגות הימין" המונה 4 ח"כים, שר וסגן שר לסיעות "ישראל ביתנו" ו"כולנו" המונות 5 ח"כים כל אחת, שני שרים (או ועדות כנסת חשובות) לסיעות יהדות התורה וש"ס המונות 8 ח"כים כל אחת. במציאות זו יהיה הליכוד זכאי ל- 9 תפקידי שר, וכמובן לראשות הממשלה.

במציאות זו ניתן יהיה לבטל משרדים מיותרים שהומצאו ללא צורך, משיקולים קואליציוניים מלאכותיים, או כדי לתת כיסא ותואר לשרים מיותרים: משרד הדתות, המשרד לענייני ירושלים (יש לבירה ראש עיר), משרד התפוצות (יש משרד העלייה, שצריך להיות חשוב ביותר למען ייעודה העיקרי של מדינת היהודים), משרד התרבות והספורט (שיכול לחזור למקומו הטבעי בתוך משרד החינוך והתרבות), משרד המדע (שאף הוא יכול להיות חלק ממשרד החינוך והתרבות), המשרד לשוויון חברתי, המשרד לנגב ולגליל, המשרד לפיתוח אזורי, ועוד. ממשלה מצומצמת יותר תהיה פחות מסורבלת ופחות בזבזנית.

למען האמת, גם האופוזיציה יכולה להקים לעצמה ממשלת צללים לפי אותו מפתח. גם כאן יש סיעה גדולה אחת בת 35 ח"כים, ו- 4 מפלגות בנות 4-6 ח"כים. יש כבר באופוזיציה שר לענייני מרור העומד בראש מפלגת "יש לפיד", ויש שרה לענייני הדתה של דת "השלום" העומדת בראש מפלגת השמאל הקיצוני והמדברת גבוהה גבוהה על שוויון, אלא אם כן מדובר ביהודים.