כמה הערות לשר החינוך הבא

ד"ר יצחק קליין מגלה לשר החינוך הבא את כל הדברים שהוא צריך לדעת כדי לנהל נכון את משרד החינוך.

ד"ר יצחק קליין , ז' באייר תשע"ט

ד"ר יצחק קליין
ד"ר יצחק קליין
צילום: עצמי

אני יוצא מנקודת ההנחה שאתה איש חינוך. איני כזה, ולכן בתחום החינוך אין לי מה להציע לך.  תחום ההתמחות שלי הוא מינהל ציבורי.

רציתי להזהיר אותך כי התפקיד של שר החינוך הוא אולי 20% חינוך. כל היתר הוא אדמיניסטרציה, ואם לא נערכים לכך כדבעי, כל הכוחות שתקדיש לחינוך פרופר יוצאו לריק. בכל תקופת שירותך כשר החינוך לא תעמוד בפני כיתה יותר מ-60 דקות בסה"כ, וזה רק בשביל צילומים. כל יתר הזמן שלך יוקדש לניסיונות לגרום למורים ולמנהלים, ולפקידים המנהלים את המורים ואת המנהלים, לעשות את מה שאתה חושב שהם צריכים לעשות.

מסופר על הנשיא האמריקני טרומן שאמר על מחליפו בתפקיד, הנשיא אייזנהאואר, שהיה בעבר מפקד כוחות בעלי הברית במערכה נגד גרמניה: "מסכן אייזנהאואר. הוא ייכנס לחדר הסגלגל ויתחיל להוריד פקודות כמו בצבא, ושום דבר לא יקרה. אני מכלה 90% מהזמן שלי בלשכנע אנשים לעשות את מה שהם היו צריכים לעשות ממילא".
תוותר על נהג אחד ועל שתי מזכירות ותעסיק בלשכתך עורך דין מוכשר, עם ניסיון במגזר הציבורי, שעובד רק אצלך

משרד החינוך הוא כמו ספינה ענקית שקשה מאוד לשנות את מסלולה, גם אם המסלול מוביל להתנגשות עם קרחון. יובילו אותך לקבינה של הספינה ויושיבו אותך על כורסת עור ליד ההגה. אך שרי חינוך רבים שסובבו את ההגה שם למעלה בקבינה גילו ששום דבר לא קורה. לפעמים הם מגלים את זה רק אחרי שנה או שנתיים של תנועות סרק. אם אתה רוצה לשנות את כיוונה של הספינה אתה צריך לרדת לירכתיה, לחדר המכונות, ולומר למהנדסים האמונים על המנועים:  "תלחצו כאן. עזבו שם. לא, התכוונתי ככה ולא אחרת. תעשה את מה שאני אומר לך!"

זה התפקיד של מנהל. לא כל נבחר ציבור יכול לתפקד כמנהל, אך לא נורא. אם אינך מנהל בדם, אתה צריך למצוא מנהל מעולה – אבל מנהל איש שלך, בראש שלך, שרוצה להשיג את מה שאתה רוצה להשיג – ולמנות אותו למנכ"ל המשרד, כדי שההוראות שתתן ליד ההגה יירדו למטה ויבוצעו בפועל בחדר המכונות.

למשרד החינוך יש כמובן תקציב, וכדי לחלק תקציב זה המציאו במשרד מטבע חדש. מטבע זה אינו השקל שכולנו משתמשים בו אלא המצאה מוזרה שנקראת "שעת הוראה," בקיצור "שעות".  חלק גדול מפעילות המשרד מתוקצבת ב"שעות", גם אם לא מדובר בשעת הוראה. אין ל"שעה" ערך קבוע. יש לכך סיבות היסטוריות, אך מבחינת פקידי המשרד זהו סוד קסמו. כיום ה"שעה" משמשת בעיקר לשתי מטרות: ראשית, כדי להסתיר מאגף התקציבים במשרד האוצר לאן בדיוק הולך הכסף, ושנית, כדי להסתיר זאת ממך. אך לפקידי האוצר המון ניסיון עם מערכת החינוך. הם למדו פחות או יותר לזהות את הסכומים האמיתיים שמאחורי ה"שעות,"  כך שהקרבן העיקרי של מערכת התקצוב ב"שעות" כיום הוא – אתה.

במשרד תפגוש שלושה אנשים חשובים ביותר, מלבד המנכ"ל שתמנה. הראשון הוא סמנכ"ל כלכלה ותקציבים. הוא יודע לתרגם את כל "השעות" הללו לשקלים ואגורות ולהסביר לך איך מחולקים 56 מיליארד שקל מדי שנה. תזמין אותו לארוחת צהריים איתך ועם המנכ"ל שלך פעם בשבוע למשך חודש לפחות. תבקש ממנו לחלק את תקציב המשרד, באחוזים, לשלושה חלקים: א. כסף שאמור להיות מוצא בין כותלי בתי הספר, כולל שכר המורים והמנהלים; ב. תקציבים שאינם מוצאים בתוך בתי הספר אלא הולכים למטרות אחרות ; ג. תקציבים שהולכים לאנשים שתפקידם להפריע למנהלים ומורים שעובדים בבתי הספר – לבדוק את איכות עבודתם, לגבות מהם דו"חות, להדריך אותם כיצד לעשות את עבודתם. כשתקבל את הנתונים תתחיל להבין בעיה מרכזית של מערכת החינוך הציבורי בישראל.

האיש החשוב השני הוא סמנכ"ל כוח אדם. תבקש ממנו מפת המשרות במטה המשרד. תבקש רשימה מפורטת של המכרזים לכוח אדם המתנהלים באותו רגע. זה יתן לך מושג על מה המשרד הולך להוציא עוד כסף ומאמץ. זכור! אתה רשאי לעצור מכרז בכל עת, עד שלא נחתם חוזה. תנצל סמכות זאת. יש לך גם סמכות מסוימת להסב תקני כוח אדם ממטרה אחת לאחרת. תבקש מהסמנכ"ל להסביר לך מה בדיוק אתה רשאי לעשות וכיצד.

האיש החשוב השלישי שתפגוש הוא היועץ המשפטי של המשרד. הוא יכול לחבל לך בכל התכניות - אם תתן לו. ייתכן והוא באמת רוצה לעזור, אך לא כל היועצים המשפטיים הם כאלה. יש כאלה שהלקסיקון המשפטי שלהם מסתכם בחמש מילים: "אי אפשר", או "יש בכך קושי". לעתים קרובות חוות הדעת שלהם אינן בנויות על שום חוק אלא על תחושות בטן והעדפות מדיניות אישיות. הם סומכים על כך שאתה לא יודע להבחין בין עמדה מבוססת חוק לבין עמדה מבוססת רצונם הסובייקטיבי.

משרד האוצר יקציב לך בין 90 ל-100 אלף ₪ לחודש כדי לאייש את הלשכה האישית שלך. המלצה חמה מאוד: תוותר על נהג אחד ועל שתי מזכירות ותעסיק בלשכתך עורך דין מוכשר, עם ניסיון במגזר הציבורי, שעובד רק אצלך (ואצל המנכ"ל שבחרת). על כל סוגיה משפטית בה אתה נתקל בקשיים, תבקש חוות דעת שנייה מעורך הדין הלשכתי שלך. אם בא לך, יש שני ארגונים מהמגזר השלישי – פורום קהלת, בו אני עובד (גילוי נאות), והתנועה למשילות ודמוקרטיה, המעסיקים עורכי דין מעולים המעורים במשפט ציבורי. הם ישמחו לעזור לך בחינם.

אני יוצא מנקודת ההנחה שאתה איש חינוך, אך רב המרחק בין רבבות הכיתות בהן לומדים ילדי ישראל לבין הקבינה בה יושב שר החינוך.  איכשהו, אתה צריך למצוא את הדרך להשפיע על מה שקורה בכל אותן רבבות כיתות. אני תקווה כי הדברים הקצרים שנכתבו פה יהיו לך לעזר.