בנט – אל תסתער עכשיו
בנט – אל תסתער עכשיו

מוטיב מרכזי ברוח התחיה והגבורה הישראלית הוא היוזמה, ההתקפיות והחתירה למגע, שמקופל בביטוי הנפוץ "אחריי" ו"קדימה הסתער".

עם זאת, זוכר אני סיפור ששמעתי אודות חברך סא"ל עמנואל מורנו הי"ד שדווקא אי ההסתערות הביא להישג. בעת מבצע מודיעיני בעומק שטח האויב כששכב מוסווה בתוך שיח, התקדם לעברו רועה צאן על מנת לעשות צרכיו. עמנואל התלבט האם להורגו שמא יזהה אותו ויזעיק עזרה, אך בכך הוא ישבש את המבצע או לחילופין להישאר מוסווה באיפוק. הוא בחר בדרך השנייה. הרועה הגיע למרחק נגיעה ממנו, עשה צרכיו, והלך כלעומת שבא. המבצע הצליח.

לעומת זאת, זוכר אני אירוע אחר מתקופת לבנון בו נהרגו מספר חיילים מיחידה מובחרת בהתקלות עם מחבלי "חיזבאללה" בגזרה הצפונית של אזור הביטחון. בתחקיר האירוע עלה כי החיילים היו בשטח נחות והסתערו בגבורה לעבר המחבלים שהתבצרו בשטח שולט והרגו בהם. הלקח שהופק היה כי החיילים לא היו צריכים להסתער אלא להתבצר במקומם הנחות ולהזעיק מסוקים שיפגעו במחבלים מתוך עליונות אווירית. חסימת כוחות ונטיות הנפש העוצמתיים היא לעיתים גבורה ודורשת "עצבים של ברזל".

דבר זה נכון בפרט וכל שכן בכלל. העמדה של יחיד הבא לשרת את הכלל צריכה להיות עמדה של ענווה ורצון לקחת חלק ולא חלילה עמדה של חיפוש מימוש עצמי וצורך השתלטות. הכלל, אומר הרב קוק זצ"ל, לא מוחק את כוחות הפרט אלא מאפשר לו להוציא אותם לפועל באופן מיטבי מתוך קישורו ומציאת מקומו הנכון במארג הכללי. רחל אמנו עמדה לזכות בתפקיד הנחשק ביותר – האמא של בני ישראל.

עם זאת, ברגע שהבינה שהשגת התפקיד תעלה בפגיעה באחותה לאה אמנו, היא ויתרה על התפקיד. לומדים מכך, אומרים בעלי תורת החסידות, שהנושא המרכזי הוא העם ולא היחיד ומתוך שהיחיד מאמין ומשקיע בעם ואף מוכן לוותר על מקומו לטובת הכלל, הוא זוכה גם למצוא את מקומו המתאים. אבל לא להיפך. כך אומר גם דוד המלך בברחו מפני אבשלום בנו "אם אמצא חן בעיניי ה' והשיבני".

הרב קוק זצ"ל בספרו "מוסר אביך" כותב כי יש מידות "מצרניות" – שכנות וסמוכות אחת לשנייה ואדם עלול להתבלבל בניהם. לדוגמא, מידות הגבורה והגאווה. אדם יכול לפעול ולהיאבק למען מטרה חשובה ומוצדקת מתוך מידת גבורה גדולה, אך מהולה בתוך תכונות נפשו גם מידה של גאווה שבאה לידי ביטוי בפעולותיו.

מידה זו יכולה להטות את מחשבתו ולמנוע ממנו לדייק במטרתו. מוטל עליו מחד להמשיך לאחוז במידת הגבורה ולפעול מכוחה ומאידך לשים לב ולתקן את מידת הגאווה. ככל שאדם גדול יותר וכישרונותיו מרובים ומגוונים יותר כך העבודה הפנימית הזו יותר מורכבת וקשה.

עם ישראל נמצא היום בצומת משמעותי ביותר. למדנו כי בעת ספק יש לנקוט בהתאם לכלל "אין ספק מוציא מידי ודאי". ודאי - כי איחוד מפלגות הימין עבר את אחוז החסימה והצטרף לכנסת. ודאי - כי הצטרפות שלך, של שותפיך למפלגת הימין החדש ושל בוחרי המפלגה הרבים הזו לאיחוד מפלגות הימין יוסיף מנדטים לאיחוד מפלגות הימין.

ספק – האם הסתערות וריצה עצמאית של מפלגת הימין החדשה תביא לכך שתעבור את אחוז החסימה. בנוסף, הולך ומתברר כי חזונך בדבר מפלגה שתכלול דתיים, חילוניים ומסורתיים כבר בא לידי ביטוי באופן משמעותי במפלגת הליכוד ולכן, עם הקמת מפלגת הימין החדשה, בוחרים רבים עזבו את הבית היהודי ועברו לליכוד.

השר לשעבר נפתלי, "מזקנים אתבונן", תסתייע בזקני העדה. תיפגש ותדון בנושא עם רבותינו בהם הרב חיים דרוקמן והרב אלי סדן. הם לא ינטרו לך טינה. "תשועה ברוב יועץ", תתייעץ עם אנשי מעשה ישרים ומנוסים בעלי חכמה וענווה שאין חשש  שיתנו לך "עצת אחיתופל".

תתייעץ עם אנשי מפלגת הבית היהודי. תפעלו יחדיו למצוא את המקומות הנכונים בהם כוחותיך וכישרונותיך הרבים וכן כוחות וכישרונות שאר חבריך למפלגת הימין החדש יוכלו למצוא מקום תחת איחוד מפלגות הימין. כך הציבור הרחב והמגוון של הציונות הדתית יוכל להתאחד ולבחור לכנסת הבאה נציגים רבים שיקדמו את ערכיו ועקרונותיו לטובת עם ישראל.