הקרב על התמ"א
הקרב על התמ"א

בצעד נחוש ואמיץ לנוכח המתקפות משמאל הצפויות עליהם, בלמו השרים אורי אריאל ובצלאל סמוטריץ' את אישורה של תכנית המתאר הארצית תמ"א 1 מאחר וגם היא, כמו קודמותיה, אינה כוללת את יהודה ושומרון.

תמ"א 1 אמורה לקבוע את התפתחות התשתיות הישראליות בעשרות השנים הקרובות. המשמעות המעשית של עיצוב התמ"א ללא יהודה ושומרון היא קביעת גבולות 67' לבניינה ותכנונה העתידי של מדינת ישראל. זו אמירה מעשית שמשמעה חלילה: יהודה ושומרון אינם חלק ממדינת ישראל אלא בסיס למדינה ערבית עתידית ומשום כך אין טעם להשקיע בתשתיות ישראליות באזורים הללו.

מבט על כל תכניות המתאר שעוצבו עד היום עבור מדינת ישראל, בין אם תחת ממשלות ימין ובין אם תחת ממשלות שמאל, הראה את מפת גבולות 67' כגבולותיה המעשיים של מדינת ישראל. את המשמעות הזו ראו והבינו השרים סמוטריץ' ואריאל ולראשונה עשו מעשה ומנעו את קידומה של התכנית לאישור כל עוד אלו קווי הגבול שלה.

אנו בתנועת הריבונות זיהינו את הכשל הזה כבר לפני כשלוש שנים ויצאנו במיזם 'תמ"א 100' לעיצוב תשתיותיה של מדינת ישראל לראשונה כאשר יהודה ושומרון הם חלק בלתי נפרד מהתכנית.

לעיצובה של התכנית יצאנו בשנת החמישים לשיבת עם ישראל ליהודה ושומרון כאשר התכנית צופה פני עתיד אל שנת המאה למדינת ישראל. כבר כעת חיים ביהודה ושומרון כמעט חצי מיליון תושבים. מספר זה צפוי לגדול משמעותית וכבר כיום נמצאות על השולחן תכניות להכפלת המספר עד לתושב המיליון והלאה. אין כל היגיון, מדיני, אזרחי או אנושי, להותיר את אותם אזרחי ישראל, העכשוויים והעתידיים, מחוץ לתכנוני התשתיות של מדינת ישראל.

עד כה נסללו כבישים, נבנו מוסדות ציבור והוצבו תשתיות ביהודה ושומרון שלא על פי תכנון כולל ומתואם אלא בעקבות פעילותם הנמרצת של ראשי המועצות האזוריות והמקומיות. אלה הפעילו מנופי לחץ והפגנות כדי להגיע להישגים הכרחיים למען התושבים. על כך הם ראויים לכל שבח, אך משום שהתשתיות אינם חלק מתמ"א ארוכת טווח הכבישים צרים ומשובשים, החשמל מקרטע, צינורות המים תואמים את אמצע המאה הקודמת ושאר כשלים שהם חלק משגרת יומם של תושבי יהודה ושומרון מזה שנים רבות.

משום כך בחרנו שלא להסתפק בזיהוי הבעיה אלא גם לפתוח בצעדי המענה והפתרון. גייסנו למשימה שורת אנשי מקצוע מובילים מתחומי התכנון ויצאנו למיזם 'תמ"א 100'. תחת שרביטו של האדריכל ומתכנן הערים יורם גינזבורג נאספו אישים כאברהם שבות, מוותיקי ההתיישבות ומעצביה, תא"ל במיל אמיר אביבי ואחרים ועיצבו את התכנית שקוויה הראשונים פורסמו לאחרונה אך הם ממשיכים להתעצב בהתאם לפרטים הרבים הנדרשים מתכנית בעלת היקף שכזה.

התכנית מתכללת לתוכה שיקולי ביטחון, גיאוגרפיה, אקולוגיה, צפיפות אוכלוסין, כבישים, רכבות ועוד, כאשר ירושלים היא המטרופולין המרכזי של מדינת ישראל.

טוב עשו השרים אורי אריאל ובצלאל סמוטריץ' שהקפיאו תוכנית שכבר אינה רלוונטית. הגיע הזמן לחשוב במונחים של ארץ ישראל. ארה"ב מגבה את רצונות ישראל, ובלבד שתרצה. תכנית מתאר שאינה כוללת את יהודה ושומרון היא נזק היסטורי קולוסאלי. הגיע הזמן לחשוב ולתכנן ריבונות.

הכירו את תמ"א 100