להיות יהודי ישראלי - תגובה

יהודי ישראלי הוא מי שעושה כל דבר בחייו בצורה הכי טובה שאפשר, לימוד מתמטיקה ואנגלית, כימיה ופיסיקה, אה כן, גם קיום מצוות והקפדה על הלכה.

הרב חיים מרקוביץ , ט"ו בתמוז תשע"ט

דעות הרב חיים מרקוביץ
הרב חיים מרקוביץ
צילום: עצמי

נפתלי בנט בפוסט שכתב ופורסם גם בערוץ 7 מתאר את משמעות היותו "יהודי ישראלי".

הוא פותח בתיאור של מרכיביה של משפחתו – אשתו שבאה ממשפחה חילונית, הוא שומר שבת וכשרות בביתו, וכשהם נוסעים לבית משפחת אשתו, הם אינם "עורכים מסדר כשרות", אלא "מטיילים עם סבתא ברכה בשדות וזה נפלא".

אני בטוח שלטייל עם סבתא ברכה בשדות זה באמת נפלא, ויחד עם זאת לא הצלחתי להבין את הקשר בין חלקי המשפט, מה הקשר בין העובדה שהם לא בודקים את הכשרות במטבחה של סבתא ברכה, לטיולים איתם בשדות, לנפתלי הפתרונים.

אבל לא זו הסיבה לכתיבת טור זה, המשפט פשוט צד את עיני כשקראתי את דבריו, והתמיה נפלטה מן הקולמוס. עיקרו של דבר הוא אחר, נפתלי ברוב כשרון מתאר בארבע עשרה פסקאות קצרות מהו יהודי ישראלי, לרמב"ם שלשה עשר עיקרי אמונה, ולנפתלי ארבע עשר עיקרי יהודי ישראלי.

הייתי מצפה שהעיקר הראשון יאמר מהו יהודי ישראלי, אך נפתלי בעיקר הראשון טורח לומר לנו מה הוא לא המדד ליהודי ישראלי: "יהודי ישראלי איננו קשור לרמת ההקפדה על מצוות, אלא לתפיסת העולם במדינה שלנו. זו דרך להסתכל על החיים. מעין משקפיים למציאות."

כל הפתיח לאותם עיקרים נועד להמחיש את משמעות העיקר הראשון שמנטרל את ההקפדה על קיום מצוות, כמשהו שמגדיר "יהודי ישראלי". אמת, יתר העיקרים של נפתלי הינם יפים בעיני גם, רובם לפחות, אולי הייתי מתווכח אתו על פרט כזה או אחר בדבריו, אך הלוז מוסכם.

אז למה לקלקל את הכל עם מסר בעל משמעות כל כך ברורה, ההקפדה על קיום מצוות היא לא באמת חשובה? אתה רוצה לומר דברים חיוביים – תאמר, מותר לנו גם להתווכח עליהם, בדיוק כפי שכתבת נפתלי באחד ממשפטיך שם; אבל לפתוח את הכל דווקא במסר הזה? אני באמת לא שופט אף אדם על פי רמת קיום המצוות שלו, לא זה תפקידי – את זה יעשה ריבונו של עולם, אבל למה לקדש את הרדידות ההלכתית? להפוך את זה לבסיס העקרונות? זה נשמע כאילו אתה ממש ממליץ על כך, הלכה זה לא באמת חשוב, מה שחשוב הוא לטייל עם הסבתא בשדות. אני לא מזלזל בטיול הזה בכלל, אני גם חושב שאפילו ההלכה רואה זאת בעין יפה מאוד, ומי שמטייל עם סבתו מקיים מצווה חשובה, אבל למה לכרוך זאת עם הויתור על ההלכה?

נפתלי, אתה איש של מצויינות, אתה דחפת את מערכת החינוך ובתי הספר למצויינות בתחומים רבים, אתה מעלה על נס את כמות הסטרטאפים של ישראל, שנובעים מדחיפה פנימית, למצויינות, למה בדיוק בתחום כל כך בסיסי בחייו של האדם מישראל – בקשר שלו לאלהיו, מתוך היותו אדם דתי ומאמין, אתה נדמה כדוחף לחוסר עניין, וחוסר ראיית החשיבות שבזה? אולי גם כאן אנו זקוקים למצויינות?

אני הייתי מוסיף עיקר נוסף או שמעדכן קצת את אחד מעיקריך, הייתי אומר זאת כך: יהודי ישראלי הוא מי שעושה כל דבר בחייו בצורה הכי טובה שאפשר, לימוד מתמטיקה ואנגלית, כימיה ופיסיקה, אה כן, גם קיום מצוות והקפדה על הלכה הוא עושה בצורה הכי טובה שאפשר. גם זה – זה להיות יהודי ישראלי.