יש כאלו שבוחרים אחרת

מעשי הנערים בקפריסין לא מעידים על החברה הישראלית כולה, אך נכון לשבת לחשוב מה אנחנו כחברה עושים כדי שמקרים כאלו לא יישנו

רוני קריגר , כ"א בתמוז תשע"ט

דעות רוני קריגר
רוני קריגר
צילום: באדיבות המצלם

במהלך הימים האחרונים הארץ רועשת וגועשת ואין אחד שלא הזדעזע לקרוא על אותם 12 נערים ישראלים בקפריסין.

נדמה שלאור הסיפור המזויע הזה, בראשי כל ההורים באשר הם עברו את אותן השאלות על מעשיהם של ילדיהם במהלך חופשת הקיץ. 

על חוסר המעש וחוסר הגבולות שנוטים להשתלט על הלבבות והמעשים של בני הנוער ומובילים למקומות שרק המחשבה עליהם מעוררת בנו פחד.

עובדה אחת אנו חייבים להבין. שבחיים אין דבר כזה וואקום. את המקומות ואת השעות הריקים ימלאו דברים אחרים. אם חופשת הקיץ לא מנוצלת ומלאה בתוכן חיובי ובערכים מהר מאוד היא יכולה להתמלאות בדברים המשחיתים את הנפש. לא רק במקרי ובמעשי קיצון כמו שקרה בקפריסין, אלא גם בבזבוז היום בשינה עד שעות מאוחרות, במשחקים בפלאפונים ובמחשבים במשך שעות על גבי שעות ובחיפוש אחר הדבר שיביא את הריגוש הכי גדול גם אם הוא לא תמיד ראוי.

אל ההבנה הזו הגענו בשנים האחרונות יחד עם האגף לתרבות יהודית והחמ"ד. מתוך כך נולד פרוייקט קש"ת- "קיץ של תורה" שמתחיל לייצר שפה אחרת. שפה של לקיחת אחריות אישית ומעשית על ידי הילדים ובני הנוער עצמם. פרוייקט שמאפשר ליצור חיבורים בין דוריים תוך כדי למידת תורה באופן יומיומי.

מעל 15,000 ילדים ובני נוער לקחו על עצמם את האחריות לשבת וללמוד בכל יום מימי חופשת הקיץ, על גדולי ישראל בדורות האחרונים, לסלול את מסלול חייהם לאורם ובעיקר ליצוק תוכן משמעותי לתוך חופשת הקיץ.

ילדים ונערים אלו, הם ההוכחה שכשמציעים לצעירים את האפשרות למלא את חופשתם בערכים ובתורה ומציבים להם את המסגרת לכך, תהיה קבוצה משמעותית שתבחר בכך ותניע תהליכים חיוביים כמו אלו.

אין מקום לטעון שמעשיהם של אותם הנערים בקפריסין מעידים על החברה הישראלית כולה, אך נכון לשבת עם עצמינו, הורים, מחנכים ומבוגרים לחשוב מה אנחנו כחברה, עושים כדי שמקרים כאלו לא יישנו. לייצר מסגרות נוספות שמלמדות את הילדים ואת בני הנוער שלנו, לבחור אחרת במהלך הקיץ. לא לבחור בפריצת הגבולות ובתחושת החופש המשכרת, אלא לבחור בתוכן, בערכים ובניצול הקיץ ללמידה מסוג אחר, למידת לקיחת האחריות על חייהם.

כדי שבעתיד, גם אם ייצאו בקיץ לחופשה ללא מבוגר אחראי מסביבם הם יצליחו להציב את הגבולות ולהוות את מגדלאור הערכים עליהם הם חונכו בעצמם.