המטרה האמיתית של מפלגת נעם

לראשי המפלגה היה ברור כי לא יכנסו לכנסת אבל כל רצונם הוא להחדיר את האג'נדה בכל מקום מבלי שיופעלו כנגדם סנקציות.

עופר ענבר , י"א באב תשע"ט

דעות רואים בעצמם תמונת נגד לימין החדש. אנשי מפלגת נעם
רואים בעצמם תמונת נגד לימין החדש. אנשי מפלגת נעם
צילום: שלומית קזלו

לפני מספר שבועות פתחו כלי התקשורת בידיעה מרעישה ולפיה הרב צבי טאו הקים מפלגה חדשה.

התקשורת והפרשנים התחילו לנתח את המהלך ועוד לפני שקיבלה המפלגה את שמה, עוד לפני שקנתה מפלגת מדף, הרעש היה גדול וניכר כי היו גם פוליטיקאים רבים שדאגו מהמהלך הזה.

לרוב, מערכות בחירות במדינת ישראל מתקיימות בהפרש של בין שנתיים וחצי לארבע, ומערכת הבחירות הנוספת שנכפתה עלינו העניקה לראשי המפלגות המנצחות והמאוכזבות הזדמנות נדירה שככל הנראה לא תחזור בשנית בעשרות השנים הבאות.

מפלגת נעם שקמה רק עתה זיהתה את הפוטנציאל הגלום בתור מפלגה רשומה, והחלה בהחדרת האג'נדה באין מפריע. את ההתנהלות של מפלגת נעם ניתן לחלק לשני שלבים - התקווה והמטרה.

כאשר הרעש התקשורתי היה בשיא והפרשנים פעלו ללא הרף אחר ההתפתחות בציונות הדתית, ראשי המפלגה ניצלו את המומנטום והפעילו את כל התותחים בקמפיין שבמערכות בחירות מופעלות רק שבועות ספורים לפני היום הגורלי ולא חודשים לפני, כל שכן לא לפני הגשת הרשימות לוועדת הבחירות הארצית.

ב"נעם" הקימו צוות מקצועי לקמפיין, העלו סרטונים שעוררו עניין ושיח ציבורי, פעילי שטח השתלטו על צמתים וחילקו פלאיירים, הופעל מוקד טלפוני שניסה לשכנע להצביע עבורם ומערכת סמסים שלא הפסיקה לעבוד וכמובן צוות משפטי שפעל כנגד כל החברות שלא הסכימו לתלות את שלטיהם או כנגד אלו שכבר הסירו את השלטים.

את השלב הזה ניצלו אנשי נעם כדי לממש את תקוותם שיצליחו להכניס אדם אחד לתוך רשימת הימין המאוחד שהלך ונבנה. כאשר הבינו ראשי המפלגה שלא יכנס אף אחד מהרשימה הנכספת לתוך רשימת הימין המאוחד, שלחו איומים והודעות לתקשורת כי הם הולכים עד הסוף והבטיחו כי יהיו הראשונים שיגיעו לוועדת הבחירות על מנת להגיש את רשימתם.

בכדי להבין את התעקשותם להגשת הרשימה ולכאורה המשך קמפיין, צריך להכיר את החוק שכופה על כל כלי התקשורת לפרסם כל דבר (בתשלום כמובן) שהמפלגות מעוניינות בכדי להעביר את המסרים שלהם רגע לפני הבחירות. וכך לפני מספר שבועות יצאו במפלגת נעם לגיוס המונים כאשר הצליחו לגייס כשתי מיליון שקלים לטובת המפלגה.

היות ולכולם, וגם לראשי המפלגה היה ברור כי לא יכנסו לכנסת אבל יש להם יכולת כלכלית למימוש השלב השני של המפלגה – החדרת האג'נדה שלהם בכל מקום מבלי שיופעלו כנגדם סנקציות ומבלי שיכולים המפרסמים לסרב.

השבת פרסמה מפלגת כחול לבן מודעה בעלוני השבת של דמויות דתיות ועל אחד מהן כיפה בצבעי ארגוני הלהט"ב. עם כל הקושי של רבים מבעלי העלונים, לא היתה להם שום ברירה ופרסמו. וכעת בנעם, מבינים כי אין סיכוי שיכנסו לכנסת אך יש סיכוי כי האג'נדה שלהם תחדור בכל מקום מבלי הפרעות בדרך.

יכול להיות שאנשי הרשימה מאמינים ומקווים כי יצליחו לגייס 150 אלף קולות ובכך לממש את חזונם בכנסת אך הרב טאו ומקורביו יודעים כי הקולות ילכו לפח. אבל מבחינתם המטרה מקדשת את האמצעים ובמקרה שלהם את המסרים.