בסיס השיגור של סרן שמועתי!
בסיס השיגור של סרן שמועתי!

הווטסאפ רעש געש. קבוצת 'אמהות כיתה ג' הייתה כמרקחה. 

רוני, אחת מבנות הכיתה חזרה הביתה בוכייה וסיפרה לאמא שלה, שהמורה העליבה אותה לפני כל הכיתה. 

זה התחבר לאמא שלה עם העובדה שהמורה נתנה לה להמתין בחוץ 10 דקות תמימות בזמן אסיפת ההורים האחרונה, ובקיצור – המורה הזו מפלה בנות, והתנהגותה מתחת לכל ביקורת.

האם העלתה את העניין בווטסאפ, ושישו ושמחו... כולם נזכרו בבעיות...

וגם אותם אלו (הרוב המוחלט...) שעד היום היו מרוצות, וחשבו שהמורה היא אשת חינוך למופת, מאירת פנים, וקידמה את הבת שלהן בכמה נושאים חשובים מאד... נזכרו פתאום שבאסיפת ההורים האחרונה, הלוח בכיתה לא היה מחוק (שומו שמיים... איזו הזנחה וחוסר כבוד להורים), ו....

אף אחת לא טרחה לבדוק, מה בדיוק רוני עשתה קודם, מה אמרה לה המורה... וכשהתברר הדבר...כבר עברנו לווטסאפ הבא...

מוכר? פעם היה זה רב סרן שמועתי, מאז מהפכת הדיגיטציה, הוא קפץ בבת אחת לדרגת אלוף, ומסתובב במהירות הבזק בכל מקום. החפץ חיים כבר קרא לו מזמן 'לשון הרע'. וכיוון שכולם נכשלים בעוון אבק לשון הרע, הרי שגם אני בעוונותי לוקה בבעיה זו, ואיני ראוי לכתוב על כך, ובכל זאת בואו נתחזק ביחד, ואולי גם נגלה עצה קטנה שתחסוך לנו חלק מהבעיות.

דומה, שעוד לפני הנושא של לשון הרע, כדאי לכולנו לשים לב למצווה שמופיעה בפרשתנו, פרשת ראה, והיא מצוות המנוייה ב – תריג' מצוות, "לדרוש ולחקור העדים היטב", שנאמר "ודרשת וחקרת ושאלת היטב" (יג, טו), ומהעובדה שהתורה שבה וכפלה וחזרה על עצמה בעניין הדרישות והחקירות, למדו שבעדויות מסויימות צריך שבע חקירות, ויש עוד את נושא הבדיקות חוץ מהחקירות.

מעניין לגלות שיש מצווה וחובה להעיד לבית דין למי שיש לו עדות, יש גם איסור להעיד בשקר, ויש גם מצווה בפני עצמה לחקור ולדרוש את העדים.צריך לדקדק בדבריהם ולגלות שאין שקר ושדבריהם מדוייקים. 

עוד יותר מעניין לגלות שמצווה זו זכתה במרוצת הדורות להדגשה מיוחדת. כולנו מכירים את פרקי אבות,המסכת שמביאה את תמצית ההנחיות המוסריות של חכמי המשנה. ממש התמצית של התמצית של דמותם ומשנתם המופלאה.

והנה, המסכת מתחילה בסקירת תולדות שלשלת קבלת התורה ומסירתה בישראל. שלשלת זו מוזכרת במשפט – "משה קיבל תורה מסיני, ומסרה ליהושע, ויהושע לזקנים, וזקנים לנביאים, ונביאים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה". עד כאן דברי התורה שבכתב, מכאן מתחילים לפרט את דברי חכמי תורה שבעל פה. ומה האמרה הראשונה שמצוטטת מהחכמים? "הם אמרו שלושה דברים: הוו מתונים בדין..." להיות מתון בדין, פירושו – לחקור ולבדוק היטב את המאורע ואת דברי העדים (החינוך תסג). 

ומכאן מוסר השכל לכולנו, להיות מתונים בדין, ולבדוק כל דבר בשבע חקירות ובדיקות, לפני שאנו רצים לדבר... מדובר בדיני נפשות... וכולנו הדיינים, העדים ולעיתים גם בעלי הדין... 

ערב שנת הלימודים הבאה עלינו לטובה, כדאי לנו לקחת זאת לתשומת ליבנו, ויהי רצון שנזכה להינצל מטעויות, ומכוחם גם מלשון הרע! 

ולכל הילדים, לכל המורים, ולכל ההורים, תהא שנת לימודים מתוקה פוריה ושמחה!