הליכוד חוזר לחזון שתי המדינות
הליכוד חוזר לחזון שתי המדינות

יחד עם רבים חיכיתי להצהרתו של נתניהו שללא ספק ממשיך ללהטט בעולם התקשורת הישראלי כבשלו ועושה זאת בגאונות יתרה. מיד אחרי דבריו החלו להתקבל שטף ברכות ממנהיגי יו"ש ומאנשי ימין רבים ונראה לי שיש לא מעט שאינם מבינים את מהות ההצהרה הערב.

הצהרת נתניהו היא ללא ספק דרמטית ומדהימה – בזמנים בהם כולנו בטוחים שאין התקדמות מדינית, נרקם מתחת לפני השטח הסכם הקבע של ישראל שממשיך את מה שהחל באוסלו. 

אמת, תוצאותיו חלומיות ביחס למה שרקם השמאל בעבר, אך רחוקות מאוד מחלומות הימין. החלת ריבונות על בקעת הירדן לאחר הקמת הממשלה היא ללא ספק בשורה מדהימה. אך תוכנית המאה של טראמפ שנחשפה הערב ע"י ראש הממשלה היא מכה אנושה ליהודה ושומרון. משמעותה לכאורה הינו שכל מקום שאיננו ישוב יעבור ויהיה שטח ערבי.

כל מי שמכיר את השטח מבין כי מדובר על מכת מוות לרוב הישובים והשטח ביו"ש.

אנסה להסביר- גם אם ראש הממשלה יחיל ריבונות על כל שטח הישובים ביהודה ושומרון מדובר סה"כ על 2.5% מהשטח. במפה זה נראה אפילו גרוע יותר ממה שזה נשמע. אם יחליט נתניהו להוסיף שטחי מסחר, שטחי תעשיה, תכנונים עתידיים שלא אושרו עדיין, בסיסים צבאיים ושטחי אש נגיע אחרי הכל לכ-9%. המשמעות נוראית.

תוכנית ההרגעה למשל, שהוציא בנט ב2012, דיברה על סיפוח שטחי סי. סיפוח שמאפשר חיים בעומק השטח ולא מאפשרת מדינת אויב סמוכה אלינו. בתוכנית ההרגעה מדובר על 60% מהשטח, תוכניתו של סמוטריץ מדברת על הרבה יותר, אך בתוכניותו של נתניהו בריבונות ישובים מדובר על 2.5%.

תוכנית טראמפ-נתניהו מדברת למעשה על החלת ריבונות חלקית בישובים ולא מאפשרת כל התפתחות מעבר. היא דומה לאלה שהציעו בעבר להעביר את המתנחלים למדינה הפלסטינית שתקום לצד ישראל.

השלטון במובלעות אולי יהיה יהודי, אך כל היתר יהיה ערבי והשטח יופקר. משמעות תוכנית זו שתקום מדינה ערבית דה-פקטו ותגרום לחלום ההתיישבות להפוך למובלעות מלחמה.

ההצהרה הדרמטית והחשובה הערב מחזירה את הליכוד לחזון שתי המדינות ולכרסום במפת ארץ ישראל. רק הליכוד יכול!