המדריך לחרד"ל המבולבל
המדריך לחרד"ל המבולבל

1. ג'ונגל בחירות. מותר לך ר' חרד"ל להיות מבולבל. יש לנו כמות מפלגות כמעט כמו גופי כשרות. אך בסוף יש ברירת מחדל, אז אל תשב בבית בלי להשפיע על מדינת ישראל ראשית צמיחת גאולתנו. זה כמעט בל תשחית.

2. היא הדרך והיא האושר. התורה כמובן, ורק היא. אבל כרגע אין סנהדרין וזה לא בתכניות של שר המשפטים הליכודי, וגם אין נבואה, על אף שאומרים כי שר החינוך שלנו הבטיח לטפל בנושא. ולכן האמת נעשית עדרים והולכת לה (סנהדרין צז.). לא כל האמת אצלך. "סימן רע הוא למפלגה אם היא חושבת שרק עמה הוא מקור חיים, של כל החכמה וכל היושר, וכל זולתה הכל הבל ורעות רוח." (אגרות הראי"ה א, עמ' יז')

3. כל הטיעונים שאתה שומע על פירוק המשפחה וקידום תועבת מצרים וכנען, פגיעה ברבנות ובכשרות, בכותל ובגיור, בצה"ל כצבא יהודי מנצח, בשבת ובמועד במדינת ישראל – נכונים ביותר. והאמת? גרוע מכך. יש גם טוב, ברוך ה'. אך בפוליטיקה צריך לטפל בסוגיות אלו, כמה מפתיע, בכלים פוליטיים. שלטים וציוצי טוויטר אפשר לשים כל השנה. כעת בבחירות תתמקד במה שיקרב אותנו לתוצאה הרצויה יותר.

4. "מי שטרח בערב שבת – יאכל בשבת" וכיסי אויר חם כמו מפלגות שהוקמו לפני יומיים הם אחיזת עיניים ולא באמת קיימים. זה בסדר גמור שתקדם מפלגה שיותר מתאימה לתפיסותיך החרד"ליות הצודקות - לכנסת הבאה. כרגע זה דמיון ולא רלוונטי.

5. פוליטיקה היא אומנות החיבורים. מפלגות אולטרא-מגזריות כמו של אחינו החרדים, יודעות לעשות שלום בין חצרות ולקדם מהלכים עם אלו שאינם כמותם. ולהבדיל, גם השמאל יודע להתחבר עם עצמו. על כן נקוט כלל זה: מי שלא יודע לייצר חיבורים עם לא-חרד"לים כמותו הוא לא פוליטיקאי טוב. בחר רק במי שישפיע בעבודה משותפת ובמשא ומתן קואליציוני עם שאר יראי ה' שבכנסת, ועם אלו שלא. זאת הסיבה למשל שאני בוחר הפעם 'ימינה' על אף שאני כועס על בנט ושקד, כי המשא ומתן הקואליציוני יתבצע בנפרד מהם. אני סומך על בצלאל, ששווה בעיניי עשרה או עשרים חברי כנסת. קשה? בחר במישהו אחר אך אל תזרוק קולך לפח.

6. אתה אלוף האידאולוגיה, ולא בציניות. ברוך ה' ינקת ועודך יונק מבית המדרש, מחיי עולם אשר נטע בתוכנו. זה יתרון עצום. אבל אל תשמור זאת למלחמות מאסף, שלצערנו גם בהן אתה אלוף. פעל כעת כדי להניע תהליכים ארוכי טווח, והשקעה כדאית ולא בזבזנית. אל תלחם מלחמת קודש מול גופי ענק שהשתרשו פה ארבעים שנה, בידיים חשופות. לא תוקפים בצפורניים בונקר מבטון מזויין. טובה פעולה אחת יעילה בקלפי מאלף שאגות קרב.

7. כל פעמוני האזהרה מצלצלים, כל הנורות האדומות דולקות. לא רק בנושאי יהדות המדינה, אלא בעצם קיומה, התיישבות ובטחון. על פי הסקרים נראה כי נתניהו יאלץ להקים ממשלה עם גנץ שלא תעמוד מול לחצים מעבר לים. גלה בגרות ואחריות, כי הצלת ישראל היא מצווה לא פחות מכל נושא יהודי אחר, אולי יותר. מדד ששמעתי מאנשים חכמים: האם היית מהמר על סכום כסף, באותו מספר קולות שעלול ללכת לפח? אם לא, אל תסכן פתק. פיקוח נפש האומה חמור יותר מכספך.

8. בל תתייאש, "לבנים נפלו וגזית נבנה" (ישעיהו ט). לימדונו רבותינו כי הגאולה היא קמעא קמעא, וברוך ה' יש הרבה מה לעשות בלי קשר לבחירות. לכן לאחריהן לא נלך לישון כי האיום על זהותה היהודית של מדינת ישראל גדול בדיוק מהסיבה הזאת  - הזנחנו ונרדמנו בשמירה. די לטקבק.

נפעל להגדיל תורה במרחב הציבורי כאזרחים: בהסברה ובפעילות, בהכשרה בהתנדבות ובמימון. יש לזה שם באנגלית: social entrepreneurship. ובעברית: חברה אזרחית. אגב, זה מאד תומך את הפוליטיקאים שלנו.