דמו הותר
דמו הותר

תכירו, זה יאיר טרבלסי. יאיר שימש כרכז הביטחון של היישוב קרני שומרון (עובד מועצה הכפוף למשרד הביטחון) בשנים 2011-2017, במהלך תפקידו ביום 29.1.17 הוקפץ יאיר לשער היישוב בשל חדירת שני מחבלים לתוך הישוב.

כשיאיר הגיע למקום עם רכבו, הוא חזה באחד המחבלים מנסה לדקור נער יהודי כבן 14 שעמד במקום ולשמחתינו הצליח להימלט מהדקירה, יאיר בתושייה רבה פרק מהרכב, ירה כדור אחד באוויר וריתק את שני המחבלים לגדר שהייתה מאחוריהם.

שני המחבלים נעמדו כשבידיהם סכינים שלופות אל מול יאיר, במרחק של 3-4 מטרים, המחבלים לא שעו לבקשתו של יאיר להוריד את הסכינים, והיות ויאיר (כפי שכתב בדו"ח האירוע שמילא לאחר ניסיון הפיגוע) ראה כי מדובר במחבלים צעירים בשנים (מחבל ומחבלת), העדיף יאיר לנסות ולשכנע את המחבלים להשליך את הסכינים ולא לירות לעברם על אף שלפי ההנחיות הדבר היה נתון לשיקול דעתו (ויש כאלה שאף טענו כנגדו שהדבר היה מחובתו).

הציוץ לפני שנמחק
הציוץ לפני שנמחקצילום: טוויטר מוסי רז

לאחר כשבע דקות בהן יאיר פועל לשכנוע המחבלים להשליך את הסכינים (בסיוע ערבי ישראלי ששהה במקום ויאיר ביקש ממנו לשמש כמתורגמן, השליכו המחבלים את הסכינים ויאיר ושני חיילים נוספים שהגיעו למקום השתלטו על המחבלים והעבירו אותם לידי השב"כ. שני המחבלים הורשעו ונכנסו למאסר בעקבות פעולתם.

אז זה יאיר שאנחנו מכירים, עכשיו תשאלו למה אנחנו נזכרים היום בסיפור בו יאיר עשה את עבודתו על הצד הטוב ביותר, מנע פיגוע קטלני ואף עשה לא מעט כדי למנוע את מותם של המחבלים הצעירים?

ביום 4.9.19 פרסם חבר הכנסת לשעבר מטעם מרצ (ומועמד "המחנה הדמוקרטי" בבחירות הקרובות) תמונה מהאירוע בה ניתן לראות את יאיר מכוון את נשקו לעבר שני המחבלים בצירוף המשפט "האלימות היא כרסום יסודות הדמוקרטיה". 

התמונה שהועלתה הינה תמונה חתוכה מתוך האירוע, שבתמונה המקורית ניתן לראות ליד יאיר כוחות ביטחון נוספים וכן את "המתורגמן".

ובכך, הפך מוסי רז את רכז הביטחון המצטיין, שאגב זה לא הפיגוע הראשון אותו הוא מצליח למנוע, שפעל לא רק "לפי הספר" אלא אף התאמץ לשמור על חייהם של אותם מחבלים צעירים לאדם אלים שפעולותיו מכרסמות את יסודות הדמוקרטיה.

פרסומיו של רז "זכו" לעשרות שיתופים ואף פורסמו בחשבון טוויטר טורקי שלו כחצי מיליון עוקבים תחת הכותרת "מתנחל שולח את זרועותיו לעבר ילדים פלסטינים שהיו בדרכם לבית הספר". (פרסום שגרר מאות שיתופים ומאות תגובות נאצה נגד יאיר מאזרחים מרחבי העולם).

ביום 5.9.19 שלחה עמותת "עד כאן" למוסי מכתב התראה בפני הגשת תביעת דיבה, במכתב דרשה העמותה ממוסי להסיר את הפרסומים הפוגעניים ולפרסם התנצלות הן במקומות שבהן פרסם מוסי את דברי הבלע, והן במקומות נוספים בהתאם להחלטתו של יאיר.

כשעה לאחר שהמכתב נשלח, הסיר מוסי את הפרסומים וביום ראשון אף פרסם התנצלות ברשתות החברתיות.
אז ראשית, אנו שמחים שפעולתה המהירה של "עד כאן" שלקחה על עצמה להילחם בדה לגיטימציה הנעשית לחיילי צה"ל ולכוחות הביטחון, בין אם במכוון על ידי ארגונים אנטי ישראלים, ובין אם מדובר בפרסומים חסרי אחריות שאינם נכונים המפורסמים על ידי אנשים שמעוניינים להעביר ביקורת לגיטימית, אולם מעוותים את המציאות מבלי להבין את ההשלכות של מעשיהם, הביאה את מר רז להסיר את הפרסומים ואף למסור התנצלות. אך לצערינו מעשיו של מוסי רז אינם הגיעו לחלל ריק.

ארגונים ופעילים רדיקלים משמיצים את חיילי צה"ל, כוחות הביטחון והמתיישבים השכם וערב, בין אם על ידי שקרים מוחלטים ובין אם על ידי הוצאת דברים מהקשרם (כפי שפעל מוסי רז בענייננו), ההשמצות המפורסמות גם אם ללא כוונת מכוון לפגוע במדינת ישראל, משמשים בידי אירגוני ה-BDS בעולם כנשק קטלני נגד מדינת ישראל.

אנו ב"עד כאן" עומדים לצד אותם נפגעים ופועלים להוצאת האמת לאור. לא ניתן יותר להשמיץ את חיילנו ואזרחנו ללא ביסוס וללא תגובה. אומרים עד כאן להשמצות ולשקרים ומוציאים את האמת לאור.