החינוך יביא להפחתת העוני

המפתח לצמצום הפערים נמצא בהשקעה מאסיבית בחינוך בפריפריה

הרב ד"ר עדי בלכר , י"ח בתשרי תש"פ

דעות אילוסטרציה
אילוסטרציה
ערוץ 7

בשעה שמשה נפרד מבני עמו העומדים להיכנס בלעדיו לארץ, הוא מכריז באוזניהם: "אפס כי לא יחדל אביון מקרב הארץ" (דברים ט"ו, י"א). משה אינו מבקש להציג את העוני כגזירת גורל או לבסס יחס אדיש ומנוכר לאביונים.

יתרה מכך, מסקנת משה הפוכה לחלוטין: "על כן אנוכי מצווך לאמר פתח תפתח את ידך לאחיך לעניך ולאביונך בארצך". כלומר, העוני הוא תופעה צפויה, המוצגת כמשימה להתמודדות ולמאבק מתמיד כדי לצמצם את היקפה.

העוני בישראל 2019 זוכה לעניין, אך הגופים האחראיים נכשלים במשימה לצמצמו ולכך יש השלכה על הדורות הבאים. מדינות שבהן קיים אי־שוויון כלכלי גבוה במיוחד הן מדינות שקיים בהן מתאם גבוה בין הכנסות ההורים לאלה של הצאצאים, ויש פחות ניעות כלכלית בין־דורית.

דו"חות העוני של הביטוח הלאומי בשנים האחרונות מלמדים אותנו כי כ-30% מהילדים בישראל חיים מתחת לקו העוני. מחקרי הOECD  מלמדים לא רק על מספר גבוה של עניים, אלא גם על פערים גדולים בין עשירים בין השאר בתחום החינוך. מחקרים הצביעו על הבדלים משמעותיים בין חתכים שונים באוכלוסיה במבחני הידע המתמטי והמדעי של תלמידים. פערים גדולים במיוחד התגלו בהבדלים בין הפריפריה למרכז. אם כך, המפתח המרכזי לצמצום הפערים ולהפחתת מספר הילדים העניים, הוא החינוך.  

בשנים האחרונות משרד החינוך אכן פעל להעלאת מספר הנבחנים בחמש יחידות מתמטיקה ואנגלית. על פי הצהרות שר החינוך דאז, נפתלי בנט, מטרות התכנית היו לצמצם את הפערים בחברה ולהגדיל את מכסת הבוגרים של מערכת החינוך שיוכלו להשתלב בעתיד במקצועות רווחיים הנדרשים בענף ההיי-טק. אך דומה כי הדרך לסגירת הפערים בין המרכז לפריפריה עוד ארוכה.  

למרות הנתונים העגומים יש לזכור כי מאחורי המונח 'עוני' מסתתרים אנשים, שלפי שעה הכנסתם נמוכה אך מצבם בר-שינוי. ראוי להטות אוזן לדברי מי ששינה את גורלו. כבוד שופט בית המשפט העליון מנחם (מני) מזוז, יליד נתיבות ובן למשפחה מרובת ילדים, נשא דברים בטקס קבלת אות "יקיר העיר" ובו אמר:

"בעיניי יש שלושה דברים שהם החשובים ביותר: חינוך, חינוך, חינוך... בפרפראזה על מאמר חז"ל 'היזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה', אומר כי מי שצריך להוביל את מהפיכת החינוך הם דווקא יישובי הפריפריה. לא צריך להמתין לשלטון המרכזי. אתם, יישובי הפריפריה, יכולים לעשות זאת בעצמכם. הפריפריה לא יכולה להתחרות במטרופולין כמרכז כלכלי-עסקי או כמרכז של מוסדות תרבות ופנאי, אך היא בהחלט יכולה לשמש דוגמא ומופת בתחום החינוך, על-ידי הצבת החינוך בראש סולם העדיפויות".

שר החינוך לשעבר התחיל מהלך נכון וכעת חייבים להרחיבו ולפתחו. המפתח לצמצום הפערים נמצא בהשקעה מאסיבית בחינוך בפריפריה. גם אנו במכללה האקדמית לחינוך "חמדת הדרום" הסמוכה לנתיבות, נוטלים חלק בהגשמת חזון זה של מהפיכת החינוך בדרום. באמצעות הצמחת כוחות הוראה איכותיים, המשרתים אוכלוסיה רחבה בישובי הדרום, נמשיך לפעול לקידומם של תלמידי ישראל על מכלול המגזרים והקבוצות בה, מתוך אמונה בעשיית הישר והטוב בעיני אלוהים ואדם. רק כך נביא לצמצום העוני בישראל.