אחים אנחנו

כאקטיביסטית חברתית, מחנכת ואשת משפחה, החלטתי לפרוש ממרחבי הרשת בעת הזו.

יערה שילה , כ"ד בחשון תש"פ

דעות אילוסטרציה
אילוסטרציה
צילום: Kopitchinski Reuven ראובן קופצ'ינסקי

"כך אמר להם הקב"ה לישראל: 'בני אהובי, כלום חיסרתי לכם דבר, ומה אני מבקש מכם? הא איני מבקש מכם אלא, שתהיו אוהבים זה את זה, ותהיו מכבדים זה את זה' ". (תנא דר' אליהו כו).

במצב העצוב שנוצר, עלינו לקחת אחריות על עצמנו ועל השיחה שננהל. האופן שנבחר את המילים הם אלו שישפיעו על המרחב האישי, המשפחתי והציבורי.

עם ישראל ידע מחלוקות עוד מימי קדם וגם בהקמת המדינה. כאחת שגדלה ומחוברת לרוויזיוניסטים זכורה לי המחלוקת הקשה בין האצ"ל להגנה. גדלתי על מנהיג הדגול מנחם בגין, שעשה הכל כדי למנוע מלחמת אחים ולא להשיב מלחמה אפילו במצבים קשים הרבה יותר ממה שיש היום, שהגיעו עד כדי שפיכות דמים.

מרגישה שהשיח היום במרחבי הרשת וברשתות החברתיות משקף הלך הרוח הקשה. לצערי ישנה אלימות מילולית טקסטואלית רבה. איש הישר בעיניו יחשוב, ידבר, יעשה, ירעיל ויפגע.

אנשים שכחו את כוחה של המילה, בוודאי כשהיא כתובה. בספרו של עמוס עוז "יהודים ומילים" ישנו הסבר עמוק לחשיבות הטקסט בעם היהודי:

"ההיסטוריה היהודית והלאומית היהודית הביאו לעולם רצף יחיד במינו. יש כמובן בהיסטוריה שלנו רציפויות אתניות ופוליטיות, אבל הן אינן העורקים המרכזיים שלה. הגנאולוגיה הלאומית והתרבותית של היהודים היתה תלויה תמיד בהעברה של גחלת מילולית מדור לדור. לא פחות משהיתה אמונית, היתה זאת גחלת טקסטואלית" (עמ' 7).

כאקטיביסטית חברתית, מחנכת ואשת משפחה, החלטתי לפרוש ממרחבי הרשת בעת הזו. מבחינתי זו לקיחת אחריות אישית, לקחת פסק זמן לחשוב מה האחריות שלי במרחב האישי והציבורי. כולנו חכמים כולנו נבונים וכולנו יודעים הכל הכל... טוב לו רגע נתכנס ונעצור ונחשוב. פעמים רבות אנחנו מקפידים מה נכנס לפינו. כל אחד יוצר לעצמו הגבלות, הגבלות מטעמי כשרות, הגבלות מטעמי מוסר (טבעונות וצמחונות), או הגבלות מטעמי בריאות. הלוואי שננהג כך ונקפיד על מה אנחנו מוצאים מפינו, וניצור לעצמנו איזה שהיא הגבלה. נחשוב פעמיים כיצד לנסח את הדברים בצורה עניינית ופחות פוגענית.

נקבל על עצמנו לתת מסר חיובי, לדבר רק על עצמנו, להציג את הזולת ומחשבותיו באופן חיובי להיות קשוב לאופן שהזולת רואה את עצמו. להביא לעולם יותר אור וטוב. כיון שיש לנו ארץ אחת ועלינו לשמור עליה מכל משמר!

אחי יוסף ידעו לתקן את חטאם כלפי יוסף ולקחת אחריות על בנימין. הם הצליחו להפוך עולם של שנאה ופירוד לעולם של אחדות: "אַחִים אֲנַחְנוּ בְּנֵי אִישׁ אֶחָד בְּאֶרֶץ כְּנָעַן" (בראשית מב, יג). האם גם אנחנו נדע ללכת בעקבותם? "הֲלוֹא אָב אֶחָד לְכֻלָּנוּ הֲלוֹא אֵל אֶחָד בְּרָאָנוּ מַדּוּעַ נִבְגַּד אִישׁ בְּאָחִיו" (מלאכי ב, י).

הרב קוק כתב שבניגוד ל"סטרא אחרא" – צד הרוע, שמסתיים בפירוד, "סטרא דקדושה שרי בפירודא וסיים בחיבורא" [=צד הקדושה מתחיל בפירוד ומסיים בחיבור] (שמונה קבצים, ה, קעז).

והלוואי ונדע לבחור בצד הקדושה ולסיים בחיבור.