הרב גורן של ימינו
הרב גורן של ימינו

"אייי בתקופת הרב גורן זה לא היה קורה", "הרב גורן לא היה נותן לזה לעבור" כמה פעמים שמעתי את המשפט הזה בשנים האחרונות.

צעירים אנחנו ולא זכינו להכיר וגם לא לחוות את אותה דמות אגדית, עטוית מדים ודרגות אלוף, של הרב הצבאי הראשי הראשון, שאין מי שיגיע לקרסוליו.

עד היום כולנו נהנים מפירות העבודה הרבה של הרב גורן זצ"ל, הרב הראשי לצה"ל והרב הראשי לישראל, שאנו מציינים כעת חצי יובל שנים לפטירתו. הוא לא רק תקע בשופר ותיזז מהר הבית אל קבר רחל ולמערת המכפלה, לא רק סחף לוחמים ומפקדים וברוח הלחימה שכל כך נצרכת לצבא שלנו וברוח התורה האדירה שלו, של "חכם עדיף מנביא", לא רק היה קנאי לכל חייל שהתקשה בשמירת שבת או כשרות באיזה מוצב אי שם, הוא גם כתב פקודות, ממש חוקי תורה ומצוות צבאיים, שנשארו איתנו עד לימינו ומשרתות גם את החיילים של היום, בשמירת שבת, כשרות ומצוות בצה"ל שנים רבות אחרי שנלקח לגנזי מרומים.

האנחות של "בתקופת הרב גורן זה לא היה קורה" דומות קצת לזקני עליית עזרא שבכו מגעגוע לבית הראשון. חברים, תסתכלו על מצב הרבנות הצבאית בשנים האחרונות. אינני מאשים אדם כזה או אחר, זו רוח שלטת. צריך להודות, אין בקנה משהו אטרקטיבי שמתקרב לרב גורן זצ"ל. גם התפקיד חושק על ידי השמאל מכל כיוון, ולא רק הדרגה ירדה אלא המעמד צנח פלאים. תקוות גדולות כבר אי אפשר לתלות. אין "תקופת הרב גורן" ואין קרוב לזה.

האם זו סיבה להאנח? להתייאש? חלילה. אם לא זכו החיילים ברב גורן, לפחות את הרוח של הרב הגדול הם יכולים לשאת. אם אין אלוף בשולחן המטה הכללי שמביא את היהדות כפי שהיא, ללא עיבוד וכיפוף ותיקוף, יעוררו אותה החיילים במגנן, בחניון הטנקים, בתומ"ת ובספינה. החייל הדתי היום מבין, כמו הרב גורן בזמנו, שלא צריך להיות לייט כדי למצוא חן בעיני מישהו בצבא. להפך, הרב גורן מצא חן וסחף בגלל גבורתו וגאוותו היהודית. "ויגבה ליבו בדרכי ה' ". (דה"ב יז)

אם ראשונים כמלאכים אנו כבני אדם ופחות מזה, אנו קטנים. אז החייל של ימינו הוא 'הרב גורן קטן'. כי לפחות חוש בריא יש לנו, מול כפיה שבאה נגד הלכות פשוטות, נגד אורח חיים נורמטיבי של יהודי שומר מצוות.

הרב גורן לא חשש למשכורתו או לדרגותיו, אלא ראה בשירות הצבאי מצווה כחלק מהתורה השלימה. תפיסה זו נצרכת היום עד מאד בכל חייל וחייל. מלחמת השמאל נגד החייל הדתי לא נובעת משנאה לחייל, היא נובעת מהרצון להחלין את צה''ל לחלוטין ולהחריב את מפעלו הגדול של הרב גורן זצ"ל. הנסיון מוכיח כי כל חייל שיהיה 'הרב גורן קטן' וילחם על זכויותיו הבסיסיות, מועיל לא רק לעצמו אלא לצה"ל כולו.