אילו היה לי כוח
אילו היה לי כוח

1. "שתי ערים חדשות וחמישה יישובים חדשים, מצטרפים גם הם למיזם החדש", כך מבשרות מהדורות החדשות. ה'מיזם', אם שאלתם, הוא המיזם לפירוק מדינת היהודים. הג'יהאד האיסלאמי לא לקח אחריות וגם ידה של איראן איננה במעל. 

2. רק למי שפספס: כמה ראשי ערים, בראשם רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב, מצאו פרצה בחוק המאפשרת להם להפעיל תחבורה ציבורית בשבת. על פי חוקי מדינת ישראל תחבורה ציבורית אסורה בשבת. אלא שאם אתה מממן תחבורה באופן 'חינמי', התקנות לא חלות עליך והגבלות החוק לא נוגעות אליך. שמונים אחוז ממערך ההסעות החדש ימומן מכספי עיריית תל אביב. עשרים אחוז נוספים ממומנים על ידי שאר העיריות והיישובים. החל מהשבת שעברה ישנה תחבורה ציבורית בשבת בערי השפלה של מדינת ישראל. 

כמעט ואין מי ששם על לב, ומגישי החדשות משדרים בערגה ובהתרגשות את תהליך מחיקת זהותה היהודית של מדינתנו, משל היה הוא ניצחון של מכבי באירופה.   

3. הסעיף החוקי האוסר קיום תחבורה ציבורית בשבתות, איננו סעיף שולי ומקרי בספר החוקים של מדינת ישראל. הסעיף הזה, יחד עם סעיפים דומים לו, נועד לשמור על הצביון היהודי של המדינה. את הצביון של המדינה קובעים חוקים. כיצד ראשי ערים במדינת ישראל יכולים לשים פס על הצביון היהודי שלה, אותו קבעו נבחרי העם?! 

רק דמיינו לעצמכם מציאות בה ראש עיריית בני ברק מודיע על מערך הסעות חדש שיופעל באדיבות העירייה ב... יום העצמאות! "כל כך הרבה אברכים", הוא יסביר, "חייבים להגיע ל'כולל', לרובם כלל אין רכבים פרטיים, והנסיעה באופניים בעיר צפופה כמו עירנו", הוא ינגן לנו על הרגש, "היא ממש סכנת חיים".

מי שחושב שבבני ברק צריך להתקיים טקס יום הזיכרון (והוא אכן מתקיים), צריך לדאוג שבתל אביב לא תופעל תחבורה ציבורית בשבתות ומועדי ישראל. צביון אמרנו.   

4. מאיר דיזינגוף, מייסד העיר תל אביב וראש העיריה הראשון, ודאי מתהפך בקברו. על אף שהחרדים והדתיים מעולם לא היוו רוב בתוך נציגי העירייה הנבחרים וגם מעולם לא נחשבו כלשון מאזניים קואליציונית, ראשי העיר, מהקמתה ועד היום, לא ראו לנכון לאפשר תחבורה ציבורית בשבת.  

"אוי לו ליחיד ואוי לו לקיבוץ שייבדל מתוך עמו. עלינו להישמר מחילול שבת בפרהסיה", כתב דיזינגוף ביחס לחוק העירוני האוסר כל תנועת רכבים בשבת, אף רכבים פרטיים (!). "יותר מאשר בעיר של עובדי כוכבים ומזלות, זקוקה העיר העברית הראשונה לחותם יהודי מיוחד", שכן אילולא שמירת השבת במרחב הציבורי, מה כל כך 'עברי' בעיר הזו, הוא הבין.   

5. כאשר בעין גנים, מושב הפועלים החדש, חוללה השבת בפרהסיה, יצא הרב קוק זצ"ל למלחמת חורמה באיכרי המושבה. הוא איים שהוא יסיר מהגידולים שלהם את תעודת ההכשר והבטיח שהוא יפרסם בכל ריכוזי היהודים באירופה, שאסור לקנות מהם סחורה. בעין גנים לא היה אף לא יהודי דתי אחד. מעשיהם לא פגעו ברגשותיו הדתיים של אף אחד מתושבי המקום. 

הרב קוק נלחם כיוון שהיה לו אכפת מהצביון היהודי של היישוב החדש בארץ ישראל. ואנחנו, למה אנחנו מחכים? רק כששאון האוטובוסים יפר את השקט באזורים בהם אנו חיים, רק אז נתעורר?! מה יהיה על השבת של החלק בעמנו שנהוג לקרוא לו 'חילונים'...   

6. בצלאל, הרב רפי, גפני וליצמן, שריפה אחים שריפה! עיירתנו בוערת כולה. על אף כל הכוונות הטובות שלכם והפעולות החשובות שאתם מתמידים לעשות, במשמרת שלכם מוחקים את הסממן היהודי ביותר שיש, את השבת, מערי השפלה של מדינת ישראל. 

עד לפני שבועיים גם ילד תל אביבי יכול היה לראות ברחובות עירו את ההבדל בין יום חול לשבת. אז נכון שכבר שנים שלא מעט בתי אוכל מחללים שם את השבת, אבל את המוחש אין להכחיש – תחבורה ציבורית אַיִן, ראה אותו הילד, ואחת לשבוע נזכר בכך שהוא חי במדינה יהודית. החל משבת שעברה עירו התחפשה לאחת מערי העולם הגדול, שכחה את עצמה, את היותה 'עברית' ו'ראשונה'. 

אל תניחו לו לחולדאי, אל תוותרו לאף אחד מראשי אותן ערים – תשאלו אותם: האם לניו יורק היינו, שמא לברלין דָמִינוּ. אחזו בהם והכריזו באוזניהם: שבת היום לה'.

אוי שבת היום. אוי שבת היום. שבת היום לה'.