הדודאים והפריון- תעזבו את צמחי המרפא!
הדודאים והפריון- תעזבו את צמחי המרפא!

לאה עוצרה מלדת- היא סובלת מתופעה שנקראת אי פריון שניוני. היא לא מוותרת. לא בתפילה ולא בהשתדלות ארצית, וכך היא מחפשת תערובת של צמחי מרפא בבית המרקחת השכונתי, כדי להגביר את סיכוייה להרות. כשרחל מגלה זאת, היא מוכנה לוותר על הכול, והעיקר הוא להשיג לעצמה את תרופת הפלא .

הרצון העז לפרי בטן והמרוץ אל השימוש ב'סגולות' ובצמחי מרפא עלומים, לעיתים מובילה לנטילת סיכונים בריאותיים. חיפוש הסגולות  זו מציאות עתיקת יומין, אותה פגשתי כבר בתחילת דרכי, כשעבדתי בשכונת מאה שערים. היום- ישנה הסלמה פראית במרוץ אחר פתרונות פלא, בכל תחומי החיים, וכך, לשימוש בצמחי מרפא ,היתה עדנה.

קנאת אחיות תרבה בנים. לאה כה משתוקקת להיות האישה האהובה- והיא משיגה את מעמדה כאם הבנים, שממנה יצאו שבטי ישראל לרוב. ורחל, בצר לה, מוכנה לעשות הכול, בהליכה עיוורת אחר הדודאים, בתקווה שמהן תצא הישועה. וכך נשים רבות בולעות כדורים שהרכבם איננו מוגדר, בסוג של אמונה עיוורת בסגולה הטבעית שבה. אגלה לכם סוד קטן – גם התרופות הקונבנציונליות שלנו , בחלקן, מורכבות מצמחים, חלקן מאד פוטנטיות. למשל, תרופה להסדרת קצב הלב, בשם דיגוקסין- היא צמח. תרופת הטקסול לסרטן השחלה- היא צמח.. ומה עם קנביס? הפוטנטיות שלו לטוב ולרע מוכרים היטב. 

פעמים רבות, אני פוגשת תגובה של אכזבה גלויה, כשאני מבקשת מהמטופלת לשים את כל הניירות בצד, לזרוק את כל 'כדורי הפלא', שעלו הון תועפות, ולהתבונן פנימה, לקראת המסע. התחושה של השליטה המדומה שמעניקה ה'תרופה' לא מאפשרת לה להרפות ולדעת את נפשה ואת ה'.

גוף ונפש שזורים זה בזה אצל האישה, ובמיוחד סביב נושא הילודה והפריון. ולכן, לפני שאני יוצאת ללוות מטופלת במסע הפריון, אני אצייד אותה בחוסן תודעתי- שהוא חשוב לא פחות מהטיפול התרופתי, ממעקבי הזקיקים ומהבדיקות ההורמונליות. נלמד יחד איך לצלוח את המסע בטוב, באופטימיות, בתפילה, באמונה, מבלי להתבלבל מתעתועי הדרך..

הקשר בין הרגלי התזונה והמשקל הבסיסי של האישה, לבין המחזוריות הנשית והפריון הוא הדוק.. בנות הסובלות מאנורקסיה, למשל, מאבדות את המחזוריות הווסתית, וכנ"ל לגבי ספורטאיות תחרותיות. אפילו ירידה של עשרה אחוז במשקל הגוף עלולה להוביל להפרעות במחזור הווסתי.  ומאידך- בנות עם שחלות פוליציסטיות, המתבטאת באי-סדירות בווסת, אקנה, שיעור יתר, והשמנה, סובלות מחוסר סבילות לסוכר, ולהן יש לתפור תכנית תזונתית דלת סוכר ולשלב פעילות גופנית סדירה , לפני ה'כניעה' לטיפול התרופתי.

גם  שנת לילה של כ7-8  משחקת תפקיד חשוב. לכן נמליץ על כך, בין השאר,  כדי שלא ייווצר חוסר סנכרון בשעון הביולוגי. כמובן שהשינה גם מוסיפה רוגע, שהוא תופעת לוואי חיובית, על הדרך.

אם כך, חמשת ה'ת'-התפילה, התודעה האמונית, התזונה, התנועה,, והתנומה, הם אבני היסוד לבריאות נשית מיטבית. ורק, לאחר שאימצנו הרגלי חיים נכונים, נפנה מבט לארון התרופות. וגם אז, נעדיף תרופות שיש להן 'אבא'- שהשימוש בהן מבוקר באופן רציף על ידי גופים מדעיים בין לאומיים,  מבוססי מחקר עם שקיפות מלאה.

מדינתנו ידועה כמקום מספר אחת בכמות טיפולי הפריון PER CAPITA- [לראש]. למה אנחנו כ"כ מתעקשים על ילדים? כי אנחנו  עם סגולה. וכי נצטווינו במצוות פרו ורבו. וכי אנחנו דור של תקומה לאחר שואה. וכי המפה הדמוגרפית היא שתקבע את המפה הפוליטית . והעיקר- כי ילדים זה שמחה. זה המשכיות. זה אופטימיות. 

עם סגולה לא זקוק לסגולות.