"מחלוקות עצומות" נו, באמת!
"מחלוקות עצומות" נו, באמת!

כחבר מרכז "הבית היהודי" אני מקבל כיתר חבריי, מסרונים מסוגים שונים לחתום על עצומה בעד ונגד פריימריז או ריצה לבחירות הבאות באותה רשימה פחות או יותר כבבחירות הקודמות עם אותו יו"ר מפלגה.

אבל מדוע להתנהל בעצומות? מדוע לא כונסו מיד חברי מרכז המפלגה לדיון רציני בנושא?

יש כל כך הרבה נושאים לדיון וצורך גדול בשמיעת הדעות השונות בצורה רצינית ושקולה. אין זמן למלחמות רחוב. צריך להתכנס מהר ולקבל החלטות.

הרב רפי פרץ הוא איש מצוין. תלמיד חכם, איש חינוך, איש צבא, ניהל את הרבנות הצבאית הראשית וכיהן כראש ישיבה. בשר מבשר הציונות הדתית איש פריפריה... בצלאל סמורטריץ חרוץ, חכם, שנון, מנוסה, הוכיח יכולות פוליטיות מרשימות.

יחד עם זאת אני שומע גם קולות אחרים. יש שאינם רואים כמוני את שני אלו כמייצגם הערכי- או שהם תורניים מדי או רהוטים פחות/מדי שקטים פחות/מדי... לצד אלו יש עוד אנשים מעולים שלא אתחיל כאן בהזכרת שמותיהם ושמותיהן.

אבל לא רק איוש הרשימה עומד על הפרק, פותחים שורות או לא? מה עם אילת שקד?  (מידת האהדה וההערכה לפעילותה איננה מוטלת בספק. השאלה אם הולכים כבלוק רחב או מצומצם יותר, שכל הנציגים של הרשימה הם שומרי תורה ומצוות במוצהר. והאם בראש הבלוק כדאי ונכון להעמיד מי שאינו מכריז על עצמה כזו. היא בכלל פנויה להצעות?). 

מה עם האיחוד הלאומי? מתאחדים למפלגה אחת? רצים רק איתם כבלוק טכני או גם "עצמה יהודית" ואחרים? לאחר פרישת אנשי "הימין החדש" היה בלגן. היה צורך לקבל החלטות בזק. כנסו את המרכז ואישרו מועצה ציבורית שתבחר את הרשימה. חזרו למרכז ואישרו את הרב רפי פרץ כיו"ר ואת הרשימה לכנסת.

אבל כל זה היה אישור חד פעמי. ואחר כך עוד בחירות. ושוב  בחירות . אין תוקף להחלטות הקודמות, ובכל מקרה השתנו כל מיני תנאים.

ברור לכולם שמצבנו האלקטורלי לא בכי טוב. ברו לכולם שיש שאלות ערכיות גדולות בבחירת יעדי המפלגה וצורת ריצתה לכנסת.

 לא יתכן שהדברים יתקבלו בפורומים מצומצמים. האם יש ציבור דעתני כציבור הציוני הדתי? אם באמת רוצים להצליח (לא פרסונלית בלבד) ואם חפצי חיים אנו כתנועה דתית לאומית גדולה ומשמעותית  ברור לי שחייבים לשתף כמה שיותר מהציבור המרגיש שותף, לפחות שותפים פוטנציאליים אם לא נעשה טעויות קריטיות.

חייבים לכנס מיד את מוסדות המפלגה ולקבל החלטות בפורומים כמה שיותר גדולים. אינני יודע אם מעשי לקיים פריימריז  רחב של כלל הציבור בזמן שנותר. אני חושב שאם מבינים את הצורך הגדול אז חייבים ואפשר.

אבל בשביל זה באו נתכנס, נשמע עובדות, נשמע דעות, פנים אל פנים, לא באמצעות מקלדות ועצומות. נקבל החלטות בצורה דמוקרטית וראויה וחוקתית.