משל המרצדס והסוסיתא
משל המרצדס והסוסיתא

לפני כמה ימים המשיל השר דוד אמסלם את ההתמודדות של בנימין נתניהו וגדעון סער על ראשות הליכוד, לתחרות בין מרצדס לסוסיתא. ברצוני לענות לשר הנכבד בכמה משפטים:

ראשית, אני אמנם כבר דור שלישי לנרצחי השואה אבל אני עדיין מקפיד שלא לקנות תוצרת גרמנית. ככה שמרצדס לא 'עושה לי את זה'. המרצדס איננה בבחינת משהו חדשני ונוצץ אלא בבחינת סמל גרמני נוסף אשר הימנעות מרכישתו יכולה להיכנס לגדר "זכור את אשר עשה לך עמלק". ממליץ לשר לקבל על עצמו מנהג זה, במקום להמשיל משלים חלולים.

שנית, הסוסיתא היתה פאר היצירה של מדינת ישראל בשנותיה הראשונות. רכב מתוצרת ישראלית, עם טכנולוגיה של מדינה צעירה ויומרנית. רכב צנוע, ללא הדר מוחצן, במחיר שווה לכל נפש. משהו שהוא 'משלנו' ולא רעייה בשדות זרים. לא כל כך מהר הייתי שש לצחוק על הסוסיתא, ובטח שלא מול רכבים גרמניים שמפעליהם שיעבדו עובדי כפייה יהודים בשנות השואה.

שלישית, בשתי מערכות הבחירות האחרונות הוכיח נתניהו שגם אם הוא מרצדס (לשיטת אמסלם) הרי שהוא מודל ישן ומקרטע, אשר לא מסוגל להגיע ליעדו. נתניהו הפסיד את שתי מערכות הבחירות האחרונות והוא מוביל את הימין והליכוד מדחי אל דחי.

רביעית, לכולי עלמא ברור שהמרצדס כבר מספר שנים נוסעת בזיגזגים ושהיא צריכה בדחיפות כיוון פרונט ואיזון גלגלים. הייתי ממליץ גם על בדיקת סמים ואלכוהול לנהג המרצדס. ומכאן לנמשל: נתניהו כזכור אימץ את הסכמי אוסלו (אשר עד היום לא בוטלו), לחץ את ידי ערפאת, חתם על הסכם חברון, חתם על נסיגה (״פעימה״ בלשון מכובסת) בהסכם וויי פלנטיישן, תמך והצביע בעד הגירוש מגוש קטיף כמעט עד הרגע האחרון, הקפיא את הבנייה ביו״ש, לא אימץ את הדו״ח החשוב של הועדה בראשות השופט אדמונד לוי, נאם בעד 'שתי מדינות לשני עמים', לא פינה את חאן אל-אחמר, לא סיפח מטר אחד משטחי יו"ש למרות תמיכה בלתי מסוייגת של ממשל טראמפ בארה"ב משך כל ה-3 שנים האחרונות, ועוד כהנה וכהנה.

חמישית, אני לא בטוח שיש בכלל מנוע למרצדס של אמסלם ונתניהו. עובדה היא שבכל תקופת שלטונו של נתניהו פרחה ושיגשגה כנופיית שלטון החוק, והיא זו שמנהלת לנו את המדינה, עד כדי כך שנתניהו עצמו הלך לדיון בבג"ץ כדי להגן על עמדתו (בעניין מיתווה הגז). הזנב ממשיך לכשכש בכלב, ובכל שנות שלטונו לא טרח נתניהו לחוקק את פיסקת ההתגברות, לפצל את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה ועוד צעדים הכרחיים לשינוי המערכת המשפטית.

ששית, הייתי ממליץ לאמסלם לא להשתמש ברכבים כמשל, היות ורכבים מזכירים לי את זה שלא הייתי רוצה לרכוש ממנו או מנתניהו רכב משומש. מידת האמינות שלהם היא לא מהגבוהות. הרכבים גם מזכירים לי מגבים (וישרים בלע"ז). נתניהו זקוק לכאלה אחרי כל הליקוקים הרבים שהוא מקבל משרי הליכוד (דוגמת אמסלם) ומאלה אשר מאד מעוניינים להתמנות כעת כשרים בארבע משרות השרים שנתניהו אמור לפנות עד סוף החודש. כל בר דעת מבין כי תמיכתם בנתניהו והחנופה כלפיו נובעים לא בשל חשיבתם על טובת הליכוד, הימין ועם ישראל, אלא אינטרסים צרים אישיים.

שביעית, אני מעדיף סוסיתא ישראלית חדשה ורעננה אשר נוסעת בביטחה אל היעד, על פני מרצדס חבוטה, מקרטעת ומזגזגת. גדעון סער הוכיח עמידה איתנה למען עם ישראל וארץ ישראל גם כאשר נתניהו נשבר, ראו למשל את התנגדותו העזה לגירוש מגוש קטיף כאשר נתניהו תמך בגירוש זה.

לסיום, אזכיר כי כאשר נתניהו התמנה לכהן כראש ממשלה היה זה אחרי שכיהן כסגן שר החוץ והיה חסר ניסיון מיניסטריאלי כלשהו, ואף ניסיונו הפרלמנטארי היה קצר ימים. לעומת זאת גדעון סער שימש קדנציות ארוכות כמזכיר ממשלה ולאחר מכן כיו"ר הקואליציה, שר חינוך ושר פנים, כולל חברות בקבינט המדיני-ביטחוני.

אז, מר אמסלם, אם גדעון סער הוא סוסיתא, אתה אפילו לא קורקינט מקולקל.