מחול העדים - תגובה לח"כ קושניר
מחול העדים - תגובה לח"כ קושניר

המטבח גועש. שבת המלכה בפתח. ריחות נפלאות של מרק עוף ממלאות את חלל החדר. על השיש פזורים סירים, צלחות, סכו"ם, ירקות חתוכים, נפה, פירורי לחם, קמח בתפזורת - פמליה שלימה בשלל צורות וצבעים.

בסלון עומד בתפארתו שולחן גיהוץ עמוס לעייפה, וסביבו חלקי לגו צבעוניים, בובות פרועות שיער, כדורי פלסטיק קטנים, חוברות, צבעים, טושים, מכוניות מרוץ, וקוביות עץ... היא מתיישבת לרגע על הכיסא הגבוה שליד הכיור ,כרסה בין שיניה. היא מתחילה לסבן בזריזות את ערימת הכלים שגודשת את הכיור הקטן... 

והנה דפיקה בדלת. 'אפשר להיכנס'! אשה צעירה, נכנסת חרישית לסלון, מפלסת את דרכה למטבח בין חלקי הלגו וכדורי הפלסטיק הנ"ל, ופונה לבעלת הבית – אני יודעת שהשעה לא מתאימה. אבל אולי תוכלי שוב לבדוק אותי?

ככה זה... זה תמיד קורה ביום שישי בין השמשות, בזמן הכי פחות מתאים. היא מכינה את החדר, פורשת סדין נקי ומגוהץ על המיטה, מחברת את המנורה עם הידית הארוכה, מוציאה ציוד סטרילי מהארון, מגבת ידיים נקייה, וסדין חד פעמי חתוך ומוכן לכיסוי. ישנן נשים רבות שהן 'מאותגרות טהרה', מותשות מ'מחול העדים'. 

בודקות הטהרה הן יד ימינו של הפוסק. לעיתים, הוא מסתפק וקשה לו להכריע האם לטהר את האישה, ואז הוא שולח לבדיקה הלכתית, לבירור מקור הדמם.. בודקת הטהרה, אותה אחות מסורה שעוזבת את הכול בערב שבת בין השמשות, ופונה לבדוק את האישה, נעמדת, תדיר, מול דילמות שהן ייחודיות לסיטואציה העדינה והמיוחדת הזו.

ברור שהבודקת, שהיא מיילדת מוסמכת במקצועה, עברה קורס יסודי הן כדי לקבל אישור להכנסת ספקולום, והן כדי לתת אמינות הלכתית. סביבת העבודה שלה צריכה להיות מותאמת. כאן ישנו יתרון בכך שישנם מקומות בהם בדיקות טהרה מבוצעות בקופות. אבל כמובן שיש צורך לדאוג לכך שהבדיקה לא תבוא על חשבון הטיפול הרציף שהאחות מעניקה למטופלים אחרים. מובן מאליו, שאין להקדים תור של אישה לאחות לצורך בדיקת טהרה על חשבון מטופל אחר. 

האם טוב שהקופה מממנת בודקות טהרה? לדעתי- יש פה דילמה. אמנם השרות של בודקות מיועד לכל מגוון הקשת של הציבור המסורתי, הדתי, והחרדי. וזה ציבור ענק. וזה שירות כמו כל שירות אחר מותאם אוכלוסייה. אבל יתכן והשתתפות עצמית של הנבדקת, תהיה יותר מתאימה תדמיתית ועניינית. כך גם הקצאת שעות ייעודיות של בדיקה הלכתית אצל אחות המוסמכת לכך.

אבל יש נושא אחר שבעיניי הוא קריטי- לעיתים, האשה נרגעת עקב הפתרון ההלכתי, ואז התחום הרפואי נזנח. שאלה המופנית לבודקת הלכתית, אמורה להיות גם  הזמנה לבירור רפואי בהמשך. הלכות הטהרה המופלאים שלנו הן 'שגרירות קידום הבריאות הנשי 'המוצלחות ביותר בעולם- לפתחם ניצב האבחון המוקדם של מחלות נשיות שונות.

אסור ללכת לאיבוד בתוך מחול העדים.