מי מתערב למפקדי צה"ל
מי מתערב למפקדי צה"ל

כבר שנים שהפורום החילוני וגופי שמאל קיצוניים מזהירים שהרבנים מכתיבים למפקדי הצבא מה לעשות. הם מתריעים על כך שרבני הציונות הדתית מתערבים למפקדים בהחלטות שלהם. פרשת שילוב נשים כלוחמות שריון חשפה מציאות הפוכה ומטרידה.

נכחתי בכל הפגישות שנערכו בין הרמטכ"ל הקודם לנציגי הרבנים. בשום שלב ובשום צורה לא עלתה לדיון השאלה היכן צה"ל משבץ את החיילים והחיילות שלו. היה ברור לכולם שהחלטה זו היא החלטה מקצועית ולא רבנית. הבקשות שהועלו על ידינו בפגישות אלו היו לדאוג לכך שחיילים דתיים וחיילות דתיות יוכלו לשמור על הערכים ועל האמונות שלהם תוך כדי השירות הצבאי.

הרבנים לא ניסו להתערב בהחלטות המקצועיות של הרמטכ"ל. לכן, אחרי החלטת הרמטכ"ל מהשבוע האחרון בעניין שילוב נשים בשריון לא נשמעו זעקות רבנים נגד ההחלטה. הרב סדן אף התבטא לפני כשנה וחצי (בשיחה שנחשפה בערוץ 11) כי גם אם לא נוח לנו עם החלטת הרמטכ"ל לאייש נשים בטנקים בגבול השלום עם מצרים, וכך לשחרר לוחמי שיריון לגבול לבנון, יש בה הגיון.

* * *

ומי כן לוחץ על הצבא? מי יוצר לחץ ציבורי כדי שהצבא יקבל החלטות לא מקצועיות ולא ענייניות? האנשים הנאורים. שדולת הנשים, ארגון ישראל חופשית, הפורום החילוני והמרכז הרפורמי ששלחו לרמטכ"ל לפני מספר חודשים מכתב מיצוי הליכים. עיתון הארץ ועיתונאים נוספים שמנהלים קמפיין ציבורי בעניין זה כבר תקופה ארוכה הם אלו שמתערבים לצבא בהחלטותיו המקצועיות והם אלו שטוענים כעת שהחלטת הרמטכ"ל בעניין שילוב נשים בשריון נבעה מהלחץ שלהם.

יש לתת לרמטכ"ל את הקרדיט על כך שהחלטתו בעניין שילוב נשים בשריון הייתה עניינית ולא נבעה מלחץ הציבורי. אבל, מי שחרד לעתיד צבא העם צריך להיזהר מאוד מהתהליכים האחרונים. הגופים הנאורים, שמודים כי התערבו בתהליכים פנים צבאיים, עלולים לדרדר את הצבא הממלכתי והמקצועי שלנו למקומות רעים מאוד.