נראה לאחרונה  
נראה לאחרונה

אם היה פרס נובל לתקשורת – הם בטוח היו זוכים בו. בריאן אקטון האמריקאי ויאן קום היהודי פיתחו לפני 11 שנה המצאה גאונית: Whatsapp (וואטסאפ) הם קראו לה.

יישומון חינמי להעברת מסרים מידיים - הודעות, תמונות, סרטונים, סטטוסים וכמובן קבוצות המאפשרות דיון רב משתתפים. הסטרטאפ החדש כבש את העולם ומיליארד וחצי אנשים התקינו אותו על הטלפון שלהם. בכל דקה נשלחות בו מעל חמישים מיליון הודעות ולא בכדי חברת פייסבוק שילמה לפני חמש שנים סכום צנוע של 19 מיליארד דולר כדי לרכוש את ההמצאה הפופולארית.

מי גנב לי את הזמן?

אך הוואטסאפ הוא הרבה מעבר ליישומון חביב ואמצעי יעיל ביותר לתיאום בין אנשים והתעדכנות בחייהם. יש לו השפעות מרחיקות לכת על חיינו, והבעיה היא שרוב האנשים כלל לא מודעים אליהן. הם מאוד נהנים ממה שהוואטספ נותן להם, אך לא חושבים לרגע מה הוא לוקח. קשה להאמין לידיעה הבאה אבל לפני שנה וחצי הודיעה חברת וואטסאפ שהשימוש באפליקציה באירופה יוּתר רק מגיל 16.

בשאר העולם גיל המינימום עדיין יישאר 13, כשמה שעומד מאחורי הגבלות הגיל זו ההבנה של העוצמה המסוכנת של הוואטסאפ. איך ייתכן שבישראל ילדים שבקושי יודעים לקרוא ואסור להם עדיין לחצות כביש לבד, כבר מצויידים בסמארטפון משוכלל עם היישומון הירקרק?! זו שאלה מצוינת שכדאי להפנות קודם כל להורים שלהם... מכל מקום, בואו ונניח רגע לילדים ונדבר על כולנו:

הוואטסאפ הפך לזולל הזמן מספר אחת של מאות מיליוני אנשים. נקודה. הם מוצפים בהודעות, סרטונים וסטטוסים, שאם נתנסח בעדינות, לא כולם חיוניים באמת לתפקודם השוטף בעולם. ובכל זאת קשה לעמוד בפיתוי וההצצה המזדמנת בתכנים הזורמים מצטברת לפרק זמן שבחיים שלמים של אדם ממוצע מגיע לכדי מספר שנים!

בניגוד למסרוני ה-SMS הותיקים שהיו 'ייעודיים' – אם קיבלת הודעה הרי שמישהו מסוים התכוון לשלוח אותה ספציפית אליך, פורמט הקבוצות ורשימות התפוצה המאפיין את הוואטסאפ גורם שבכל פעם שמישהו משחרר לחלל הקבוצה איזו הערה מטופשת היא תופיע על המקום אצל כל מי שמחובר לאותה קבוצה.

חיים על רטט

אך מעבר לגניבת הזמן הוואטספ גורם לפגיעה אנושה ביישוב הדעת. היכולת להתרכז ולהתמסר לאירוע, חשוב ככל שיהיה (משפחתי, לימודי, רוחני) נקטעת כל הזמן על ידי זרזיף ההודעות הנכנסות. מחקר של אוניברסיטת לונדון גילה שההיצמדות למכשיר שזמין כל הזמן לזרימת המידע, מייצרת במוח מצב של חוסר שקט בדומה לאדם שעסוק במולטי-טאסקינג (ריבוי משימות במקביל).

התוצאה היא (תחזיקו חזק) ירידה ביכולת של המוח ב-10-15 איי-קיי! רק תחשבו על משמעות הדבר עבור תלמידים, סטודנטים או אנשים עובדים שהתפוקה שלהם יורדת באופן דרסטי, כשחלק ניכר מכך נזקף לחובתו של היישומון הירוק שוקק הפעילות. יותר מידי אנשים שפעם סיימו את יומם ב'קריאת שמע' בנחת ורגע של התבוננות על היום שחלף, המירו אותה ב'קריאת וואטסאפ' כדבר אחרון לפני עצימת העיניים.

בקוצר היריעה לא נתייחס לשפה השטוחה והזולה, לפגיעה בפרטיות ולדליפת המידע, לתופעת השיימינג שהפכה למגיפה, לתכנים האלימים והפורנוגרפיים שמופצים לילדים ובני נוער כשהוריהם לא יודעים שאפליקציית סינון התוכן שטרחו להתקין במכשיר של הילד אינה מסננת כלל את הסרטונים שעוברים בוואטסאפ (...), ועוד ועוד.

לשלוט על השימוש

העוצמה האדירה של היישום הירוק מחייבת אותנו לחשיבה מחודשת על אופן השימוש בו. הנה כמה כיוונים לדוגמא:

א. הילדים והוואטספ - הורים רבים שעמדו בגבורה בלחצים של הילד ונמנעו מלרכוש לו טלפון חכם, נכנעו לכך בגלל טענתו שהוא 'חייב וואטסאפ' אחרת יהיה מחוץ לעניינים בחברה ולא יתעדכן במה שקורה בכיתה.
הטענה הזו חייבת להיבדק ביסודיות וגם אם היא מתבררת כנכונה יש לשקול היטב את קבלתה אל מול המחירים שהצעד הזה עלול לגבות. כדאי לדעת שניתן גם לקנות מכשיר עם וואטסאפ בלבד ללא גלישה אחרת באינטרנט, ובכל מקרה חובה על ההורים להגביל את זמן השימוש ולעקוב באופן קבוע אחרי התכנים שעוברים בו.

ב. השתקת הנוטיפיקציה – חיוני להשקיט קבוצות. לא ייתכן שכל אחד שבשתיים בלילה יתחשק לו לומר: חחחחחחחחחחח, יגרום למכשיר שלי לצפצף. ניתן לעשות צעד נוסף ולהשקיט את כל האפליקציה כך שאנחנו נבחר מתי לבדוק האם התקבלה הודעה חדשה ולא נהיה מוסחי דעת כל הזמן בגלל כל פיפס שמישהו שיגר אלינו.

ג. דיאטת קבוצות – להוריד את אינפלציית הקבוצות שצורפנו אליהן או שצירפנו אחרים. אנשים חשים חוסר נעימות גדול לעזוב קבוצות, גם אם צורפו אליהן ללא רשות. רק בגלל הרתיעה מהכיתוב הטרגי 'משה עזב את הקבוצה' (רחמנא ליצלן) הם ממשיכים לספוג את תזרים ההודעות היומי למרות שאין להם בו תועלת ממשית. לכן, כדאי להיצמד לכלל: אני ממשיך להיות חבר בקבוצה רק אם חיוני שאהיה בה.

ד. צריכה ביקורתית – לעשות חישוב מסלול מחדש על מכלול יחסינו עם הוואטסאפ. ניתן להיעזר ביישום חינמי שעוקב אחרי זמן השימוש ומספר הפעמים שהצצנו ביישום במשך יום אחד (ספוילר: פי כמה ממה שאתם מעלים בדעתכם!), ולעשות מאמץ למתן אותו. לחשוב פעמיים לפני כל תגובה/סרטון שאנו משגרים לחלל הירוק והפנמה שהיא הולכת להיראות עכשיו אצל עשרות או מאות אנשים. 

לצד זה לשמור על זמנים יומיים של מרחב צלול, רצוי ללא סלולארי בכלל, שאותם נקדיש לאנשים האהובים עלינו ולמעשים שנעשה בהתמסרות מליאה ובשקט נפשי.