רגעי קסם והקשר שלהם לנוכחות הורית

כאשר אנו נוכחים בחיי ילדנו אנו יוצרים לו סביבה מוגנת ומחזקים אותו בשלבים רגשיים שונים.

יערה שילה , י"א בשבט תש"פ

דעות הורים וילדים
הורים וילדים
צילום: Kopitchinski Reuven ראובן קופצ'ינסקי

נפלה בחלקי הזדמנות נהדרת והייתי שותפה לכנס "רגעי קסם הורות בכל רגע". זה היה הכנס הראשון שהיו בו שותפים ולמידת עמיתים. הכנס אורגן על ידי מיזם 'רגעי קסם', מבית היוצר של ערוץ הופ.

ההזמנה הזו תפסה אותי איך נאמר, בדיוק בזמן. ההתמודדות שלנו כהורים לילדים מכל הגילאים מאתגרת אותנו בדור החדש, הן מצד הטכנולוגיה והן מצד עומס שאנו חווים במטלות השונות סביבנו.

אז מה זו נוכחות הורית וכיצד היא באה לידי ביטוי? כיום אנחנו מדברים על נוכחות הורית, נוכחות משמעותית, המשתנה לפי צרכי הילד, הגיל והתקופה, כשמטרתה של אותה נוכחות הורית היא להעניק לכל ילד תשומת לב בהתאם לצרכיו השונים. נוכחות היודעת את האיזון העדין שבין לתת לילד מרחב התפתחותי עצמי ולא חודרני, לצד תמיכה, הקשבה והכוונה.

בעלי המקצוע ומומחים בתחום מתריעים על הירידה בנוכחות ההורית וחוזים שחורות. בלי נוכחות הורית הדור ילך ויפחת, לא בגלל שהוא פחות טוב, אלא משום חוסר משווע בהכוונה והדרכה.

כאשר מדובר בגיל הרך חשוב בעיקר לתת לילד/ה שביל וכיוון. כיום אנחנו נמצאים בתרבות מעבר. אם בעבר דרכי החינוך היו פחד וענישה, היום עברנו ובצדק לחנך באהבה, ואולם כלים ובשלות כיצד ליישם זאת, אינם בנמצא.

לעיתים הורים מפחדים מתגובת הילדים ולכן עוצרים את תגובתם. ניתן להגיב במתינות אך בנחרצות. מחקרים מראים שחשיבות המבוגר המשמעותי עבור הילד המייצר לו נוכחות וסביבה בטוחה, מפחית חרדה ומגדל ילד מיטבי יותר.

כאשר אנו נוכחים בחיי ילדנו אנו יוצרים לו סביבה מוגנת ומחזקים אותו בשלבים רגשיים שונים. החזקה (Holding) הוא מושג שטבע הפסיכואנליטיקאי וויניקוט, שמקורו בטיפול האימהי הראשוני בילד. האם בונה עבור תינוקה סביבה מותאמת לצרכיו (סביבה מחזיקה). כפי שהאם מחזיקה ברמה הפיזית את התינוק בידיים, כך האם הטובה-דיה מחזיקה את החוויה הרגשית של התינוק. לדוגמא, יכולה להרגיע את התינוק המבטא חרדה ולא להגיב בחרדה משל עצמה.

התוכנית "רגעי קסם" יוצרת החזקה להורים ובכך מאפשרת החזקה לילדים. במסגרת זו יוצרת התוכנית תמיכה גמישה להורות העכשווית העמוסה, הן בתחום הרגשי והן בתחום הפיזי.

לסיום, יצירת נוכחות הורית נעשית במספר דרכים:

יצירת איים של הקשבה- שבו בסלון/גינה עם צלחת פיצוחים, בזמן שיש לילד ולכם פניות רגשית לכך, כגון שבתות, זמנים משותפים- נסיעה משפחתית, המתנה משותפת בתור ועוד הזדמנויות בהן אתם ביחד. כדאי לנצלן לשיח, התעניינות והחלפת חוויות, והשאר יבא מאליו.

שיתוף מחיי ההורים, שיתוף במידה סבירה שניתנת להכלה ע"י הילד (שימו לב כמה דברים הילדה ידעה על אביה בשיר "לאבא שלי יש סולם": "אבא שלי יודע המון...).

התעניינות בחיי הילד. גם אם נראה לכם שהם לא מעוניינים לשתף אתכם, אז דעו שהם כן, רק צריך סבלנות, אמינות, הכלה והקשבה בלי שיפוטיות. חשוב שהשיחה תהיה נעימה ושהמידע יעבור בדרך אגב, ולהיזהר מניסיון מלאכותי לדלות מידע.

חשיפת החוזקות של הילד- זו נוכחות הורית בנפש הילד. בנכם יעריך אתכם מאד על גילוי החוזקות שלו, זה יישאר אצלו לנצח.

הדרכה- הילד נמצא במקומות (פיזיים ווירטואליים) בהם הוא זקוק לנוכחות של ההורים, היא תגיע אליו ע"י הדרכה והנחייה.

פירגון- שימת לב לדברים שהוא עושה ושיח עליהם, פרגנו באופן ממוקד ולא כללי ( זה נקרא עידוד ופחות שבח "אתה חכם" אלא "האמירה שלך מעידה על חשיבה עמוקה ובהירה").

אני מוצאת את רגעי קסם קסומים, ומאפשרים לפתח לקשרים חדשים, אשר ייתנו זמן מיטבי לילדים והוריהם.