מערכות יחסים בריאות שוות יותר מכל דבר אחר
מערכות יחסים בריאות שוות יותר מכל דבר אחר

("המטבע שבעזרתו ניתן 'לקנות' שינוי אצל בני אדם הוא אמון, ואמון תמיד יווצר דרך מערכות יחסים בריאות. אנשים, ולא תוכניות כאלה או אחרות יכולים לייצר את אותו שינוי". ברוס פרי, פסיכיאטר ילדים, נוירוביולוג וחוקר עולמי מוביל וחלוצי בתחום מערכות היחסים של הורה-ילד.) 

בעבודתי בתוכנית "התערבות מוקדמת" בבוסטון, הביקורים היומיומיים בבתים ובמסגרות חינוך לגיל הרך תמיד סובבים סביב שאלה התפתחותית הקשורה לילד: מתי הוא יאמר מילים ראשונות? מתי היא תצליח לעמוד לראשונה? מתי הוא יאכל מספיק מגוון? מתי היא תצליח להיפרד בצורה רגועה יותר בבקרים? מתי הוא יתחיל לישון טוב בלילה? מתי היא תפסיק לנשוך את הילדים בגן? מתי הוא יצליח לשחק משחק דמיוני?

לרוב, ההורים/מטפלים עיקריים "יעדיפו" את התשובה ההתפתחותית (בחודשים ובימים) אשר נותנת מענה לצורך המיידי שמעלים את חוסר הוודאות שתמיד מרחף מעל התפתחות ילדים: התפתחות מתרחשת אצל כולם, בסדר מסוים אך בקצב אחר.

מערכות יחסים מוקדמות בריאות ומיטביות מייצרות שינוי מיידי ביכולותיו של הילד, אך לא פחות חשוב משפיעות על מוחם, נפשם והתפתחותם הקוגניטיבית והחברתית בעתיד. מערכת יחסים בריאה מבוססת על יכולת המבוגר לספק עבור הילד חוויות חיוביות עקביות, אוהבות והמותאמות למצבו הרגשי של הילד ולצרכיו.

הרעיון הבסיסי שאותו אני משתדל להעביר להורים/מטפלים עיקריים הוא - במה אנו יכולים לשלוט? מה אנחנו יכולים לשנות ולהתאים בסביבה של הילד, וכמובן בנו? האם תרגילים לחיזוק שרירי הליבה הם באמת חשובים כרגע? למה כל כך קשה לילד שלך להיפרד? מה הסיבה שהוא נושך בגן? מה יעודד את ילדך להפיק מילים ראשונות? הרעיון הוא להחליף את השאלה מתי? ל– איך? למה? מה?, או במילים אחרות, התשובה לשאלה ההתפתחותית קשורה לא רק למימד הזמן בהתפתחותו של הילד – אלא גם לסביבה שבה הילד נמצא ועימה הוא מקיים זיקה ואינטראקציות יומיומיות.

באותה סביבה, מה שבאמת חשוב (ולא רק) אלו המבוגרים שהוא פוגש בכל יום. לאותם מבוגרים משמעותיים יש את התפקיד החשוב ביותר בהתפתחותו של הילד - יצירת אמון המבוסס על מערכת יחסים בריאה וחיובית שתאפשר עבורו פניות לאותם "תרגילים", אימונים ותוכניות התפתחותיות שכל כך חשובות להורים, למטפלים ולמערכת. 

הרעיון הזו "מעצבן", אך הוא הבסיס לעבודה עם ילדים בגיל הרך בבית, בחדר הטיפולים ובמסגרות החינוך. בסיס זה כמובן מגובה בשנים האחרונות במחקרי מוח, מחקרים התנהגותיים והכי חשוב מגובה בשטח - כולנו רואים ומרגישים את זה: ילדים זקוקים למבוגרים משמעותיים כדי לפרוח - אין דרך אחרת, ומערכות יחסים בריאות הן הדרך.