משורה תשחרר רק דמנציה, לא פנסיה תקציבית
משורה תשחרר רק דמנציה, לא פנסיה תקציבית

לוחמי המדיה החברתית מכירים את זה מצוין משוחות טוויטר ופייסבוק. בכל פעם שננסה לירות פצצת תאורה מעל הכתמים המוסריים, הכשלים הצבאיים או היעדר כישורי המנהיגות של גנרלים וביטחוניסטים, יצוץ מישהו שינסה לכבות אותה.

זה קורה בעיקר בשמאל וזה לא מקרי שאותו בעל חרון קדוש ידרוש מאתנו להשיל נעלינו מעל רגלינו, כי האדמה שעליה דורכים הלוחמים הנועזים שלנו קדושה היא, ומי אנחנו בכלל שנדבר נגדם. 

ובכן, אנחנו אלה שנמאס להם להאמין לכל מילה שלובש מדים מרשה לעצמו לומר רק משום שיש לו דרגות על הכתפיים, בטח לנוכח תרבות השקר שפשתה בצבא. אנחנו אלה שיודעים שלא צריך להיות גנרל כדי להיות גיבור ושבחברה האזרחית יש אותו משקל לפתק בקלפי שמטיל הגנרל וגם האזרח. אנחנו יודעים שאין בהכרח ערובה לכך שמפקד טוב הוא גם מנהיג ומספיק ללמוד את לקחי אוסלו וההתנתקות כדי להפנים זאת. 

אנחנו לא מוכנים עוד לשמוע על מכתבי גילדות יוקרתיות ויומרניות שאין לחבריהן מושג איך נראים החיים באמת, בעיקר משום שהם לא חיים אותם אתנו ובקרבנו, ברובם. לא נקשיב לאקדמאים שלא מצליחים ליישב בין התיאוריות המטורללות שלהם לבין העובדות.

לא נקשיב לביטחוניסטים ולטייסים שסוחרים בעולם בידע הביטחוני שרכשו על חשבוננו, גם אם למעננו, וחושבים כיום שסדר העדיפויות העסקי שלהם הוא ערכי ומצפוני ואנחנו המושחתים בעיניהם. בוודאי שלא נקשיב לאנשי משרד החוץ שבהם גם מי שפעילותם הבינלאומית הנמרצת נגד ישראל מדברת בעד עצמה, ועוד מרשים לעצמם את החוצפה לדבר על מוסריות וערכיות.

חיבת השמאל לחונטות

הפרדוקס הוותיק שמאפיין אנשי שמאל, הערצת גנרלים בקרב אליטה של נהנתנות ופרוגרסיביות נאורה, ידוע ומעורר גיחוך.

דרישתם מהימין להיות נורמלי ושפוי עוסקת בעיקר בזוטות של עניינים אזרחיים או זכויות אדם נעלות אבל מתנגשת כל העת בקיר המציאות. אותנו זה לא מפתיע ואנחנו מבינים למה זה מעורר זעם על הימין שמסרב לתת לגנרלים לכפור בכך רגע לאחר שפשטו את המדים והצטרפו לפוליטיקה או לסטרט-אפ בינלאומי כלשהו. 

במדינה היהודית והדמוקרטית היחידה בעולם, הגורל היהודי אינו מתיר לנו להפסיק לאחוז בנשק ולשכלל את כישורי ההלחימה שלנו כל העת. זה לא ייגמר ולעולם לא נצליח לשנות את  הדנ"א של האויב. הדילמה של הורים לחיילים איומה ואי אפשר בכלל לתפוס את זה בהיגיון.

לא משנה כמה נתונים כלכליים מרשימים תניב לנו כל שנה, בכל שנה אלפי הורים דואגים מגדלים בחרדת קודש את האקזיט היחיד שבאמת מבטיח שאומת הסטרט-אפ תתקיים באמת – אנשים כשירים שמוכנים להילחם במקרה הצורך כדי לשמור על כל זה. גאים בהם, אבל שונאים את הרעיון ומתפללים בכל יום שלא נצטרך את זה. משום כך אנחנו מתפללים גם שהגנרלים שמקבלים את בנינו למשמורתם אכן ראויים לכך ולצערנו אנחנו מגלים מדי יום כמה הם לא. כמה זלזול יש בהם כלפי חיילים שבאים מבתים שבהם לא חושבים כמוהם, כשהם בזים להוריהם ומרשים לעצמם לזלזל בבחירה שלהם.

לא תמיד הטובים באמת מגיעים לטיס

המיתוס הרווח הוא שרק הראויים והטובים ביותר צפים למעלה במעלה סולם הדרגות. מלבד שלל ועדות החקירה שמוכיחות את ההפך אנחנו גם יודעים בוודאות שלחימה היא לא בחירה טבעית אצל אנשים שמצווים להתפלל לשלום ולכן גם לא מפסיקים לשאול שאלות כמו מי אנחנו, מה אנחנו ומה אנחנו עושים כאן. מתברר שיש כאלה שמערערים על כך ברגע שהם פושטים את המדים ודירוג עובדי המדינה.

לחימה היא כורח ומי שבוחר בקריירה ביטחונית מקריב הרבה מעצמו, אולם זה לא נותן לו שום יתרון נוסף בעידן שבו גם העורף הוא חזית. משום מה, נדמה לנו שרק הראויים ביותר לפיקוד הם תמיד התפוחים הטובים ביותר בחבית. מכאן נובע ההיגיון המעוות שכל מי שעבר את שרשרת החיול המנטלית והרגשית הזאת ראוי גם להנהיג אותנו.

לימדו אותנו שהם גיבורים הכובשים את יצרם, לכן אנחנו גם נאלמים דום בתדהמה כשאנחנו מגלים כשלים אישיים ומוסריים אצל קצינים שמנצלים את מרותם לרעה בעניינים אישיים וכאשר הם יוצאים לאזרחות ומתבטאים באופן שאינו תואם את מה שמצופה מהם. שתקנו עד מלחמת יום כיפור שאחריה חוקי המשחק השתנו. אוסלו דרדרה עוד יותר את האמון בגנרלים וההתנתקות חיסלה אותו סופית, כך שלא ברור למה מפקדים למען ביטחון הפלסטינים מטיפים לנו כעת.

אם הם חיו את רוב חייהם בשבילנו ובשליחותנו, אנחנו מצפים מהם להיות נבונים ובהירי מחשבה ולהיצמד לעובדות מבלי שייכשלו מוסרית או יפריחו אמירות מופרכות, כמו בני גנץ, יאיר גולן וגבי אשכנזי. אם ברור לכולנו שהם רק בני אדם שאינם שונים מאתנו על כל החסרונות והפגמים שלהם, גם לטייסים ולאנשי משרד החוץ או האקדמאים למיניהם אין שום ערך מוסף בעצומות והמכתבים שלהם ואין להם שום זכות להתיימר להיות אליטה שיש לה משקל עודף בקלפי. אל תטיפו לנו כשקופות השרצים מתפקעות על גבכם. שתקו כבר והפסיקו לחרחר מלחמות אזרחים.