פתק של ימינה בצילה של הקורונה
פתק של ימינה בצילה של הקורונה

רפואה זה מקצוע עם סיכונים בריאותיים. אנחנו חשופים למחלות מדבקות, בעיקר וירליות, משפעת פשוטה ועד לצהבת זיהומית מסוג B או C  או אפילו מחשש הידבקות ב-HIV. הטיפול באנשים מזמין קרבה פיזית גדולה, ולכן החשיפה למחוללי המחלות גדולה. זהו חלק מהמקצוע, ואנחנו לוקחים את זה בחשבון.

ההדבקה הראשונה שאני חוויתי הייתה בשנה רביעית ללימודי בבית החולים הדסה עין כרם. אז נתבקשתי לבדוק אישה מחברון שחלתה בדלקת ריאות. התקרבתי אליה כדי להאזין לריאות, ולפתע הרגשתי איך הכינה הראשונה שזכיתי לפגוש מימי חיי מתחילה לטפס לי על הראש... מאז, התוודעתי לחינם של הכינים, ושנים ארוכות בילינו יחדיו תחת קורת גג משותפת, כשהם מצאו משכן קבע על ראשי ילדינו בהדבקות חוזרות במעון והגן, שלפעמים הדביקו גם את הוריהם.

במבט לאחור, יש לי הכרת הטוב לכינים החביבות, שזיכו אותי במפגש יומיומי עם כל ילדיי, בדמות שעת סירוק תוך כדי שחנ"ש מלבב. אבל היום הכול פשוט. אפילו את הטקס הזה אפשר לחסוך. בתי ספרה לי שבקניונים באזור המרכז יש מסרֶקֶת כינים בתשלום, המכונה 'כיננית'. מקצוע חדש ירד לעולם. זה הולך כך: מפקידים את הילדים ב'ספה' של הכיננית כאשר האימא מטיילת לה בקניון, והיא חוזרת לאחר עשרים דקות של קפה ומאפה עם צ'ופר ביד, ומוצאת ילד מסורק ומחויך.

אבל וירוסים וחיידקים זה סיפור קצת יותר סבוך. ופנים רבות ושונות להם.

מסתבר, למשל, שיש גם יתרונות לבקטריות. חוקרים מאוניברסיטת קולורדו החדירו חיידקים לתערובת לבֵנים, והפכו אותן ל'לבנים חיות' שמסוגלות לתקן את עצמן. החיידקים שבלבנים קלטו אנרגיה מהשמש, וכמו כל יצור חי הם התרבו והפכו ללבנים חדשות. והם מסוגלים גם להשתתף בתיקון של סדקים. אז מסתבר שהחיידקים יודעים גם להיות ידידותיים.

ויש את המלכה החדשה, ב'ה' הידיעה, עם הכתר המפואר, ממש כמו זה של ושתי, והיא ממשפחת אצולת הווירוסים. סנובית  וחמקמקה כזאת, שקשה לעמוד על טיבה. והיא כל כך חברותית, שהיא נדבקת בערמומיות מופלגת לבניינים ולאנשים, למרות שאיננה רצויה. ובניגוד לחיידקי הבניין, שיודעים לבנות, היא מחוללת חרדה, והרס ואובדן. הקורונה!

אבל גם נחמה פורתא יש בה - בזכותה הבלעדית התמעטו הצובאים על דלתות שדה התעופה בן גוריון. גם הכנרת נוצצת פתאום בכל הדרה, שולחת פיתיון כחול לבן למבקשים להרחיק לכת ולנפוש. והחרמון בהוד מלכותו פורש שטיח לבן, רך ונעים, וחווית הסקי שם קורצת אלף מונים יותר משלגי האלפים. וגם לתוצרת הארץ הייתה עדנה. מה נעמת. מה יפית, ארץ חמדה.

אז המלכה קורונה נחתה בארץ הקודש ללא דרכון או כרטיס טיסה. נקווה ששהייתה הבלתי רצויה תהיה קצרה.

צאתך לשלום, מיס קורונה. את יודעת מה, נאפשר לך לצאת אפילו בלי כרטיס טיסה. אבל לא לפני שאת משחילה לקלפי פתק של ימינה. כבוד.