דילמת המומחים, פרודיית הלשעברים
דילמת המומחים, פרודיית הלשעברים

מומחה הוא אדם אשר קנה ידע רב בתחום ספציפי, הנותן לו יכולת הסקת מסקנות ופתרון בעיות מורכבות בתחום התמחותו.

מומחיות אינה תכונה מולדת והמומחים עצמם אינם בהכרח טובים מן הממוצע - כל המומחיות שלהם מגיעה משעות רבות של למידה, עבודה ויישום הידע שרכשו.

בן אדם מתחיל עבודה הנוגעת לתחום הידע אותו למד ורכש בו ניסיון. עם השנים האדם מתפתח מבחינה מקצועית, עולה מתפקיד-לתפקיד ורואה אירועים ממספר זויות בארגון. במצב כזה ראיית מיקרו ספציפית מתעלה לראייה מערכתית של הסוגיות, דבר המעניק לו הבנה מקיפה יותר על קשרי גומלין בין פעולות והשלכות שלהן לתחומים אחרים. בנוסף, המומחה פוגש עמיתים מהתחום העובדים במקומות שונים ומתמודדים עם אתגרים שונים, מהנטוורקינג הזה הוא רק מעשיר את עולם הידע שלו.

ואז הוא הופך להיות בכיר, נניח מנכ"ל, וכבר אינו מחזיק בידע האקטואלי. כמובן כמובן, כל הידע והניסיון שרכש אינם נזרקים לפח והן ימשיכו ללוות אותו לכל אשר יפנה. אבל, במצב כזה, את הידע האקטואלי יחזיקו הכפופים לו ויעדכנו אותו. הוא כבר לא המומחה יוצר הידע שהיה בתחילה אלא הפך להיות המומחה האוגר את הידע הארגוני כולו.

כך, המומחה עומד בצומת קבלת ההחלטות ויכול לפעול לפי הספר: איסוף נתונים - צ׳ק, עיבוד המידע - צ׳ק, שקילת החלופות השונות והכרעה בינהן? טריפל צ׳ק. זה מומחה שהיינו רוצים להפקיד בידיו את הטיפול בנושא!

ואז הוא יוצא לפנסיה.

הוא כבר לא עובד בארגון, כבר לא מחובר למקורות הידע האקטואליים והמאומתים והופך להיות -סליחה מכל הפנסיונרים- מומחה לא רלוונטי. לא רלוונטי לא בגלל גילו, חטיארותו, או שערו הדוהה. לא רלוונטי בגלל שהוא מנותק מן מקורות הידע מהם שאב את סמכותו ומומחיותו. אם הוא יבחר להתייחס לסוגיה שעלתה בתקופת עבודתו ושהוא טיפל בה, הוא מומחה מהשורה הראשונה. מנגד, ברגע שינסה להתייחס לסוגיה חדשה שלא הייתה בזמנו רק על סמך ניסיונו וללא ידע חדש ורלוונטי - הוא הופך לשרלטן.

זו הטרגדיה של מרואיינים שונים הנוגעים לקורונה או לביטחון ישראל. הם לא מכירים את הנושא לפני ולפנים ועדיין מתראיינים בכל האולפנים וחותרים תחת ממסד המומחיות בפייק-ידע, בהתרפקות נוסטלגית על עברם המקצועי וברצון להישאר עוד קצת באור הזרקורים.

הם גורמים לאנשים לזלזל בהנחיות משרד הבריאות, להיות אדישים למאבק הציבורי בנגיף ומביאים לסיכון חייהם של מיליונים – קשישים, חולים כרוניים ואנשים בעלי מערכת חיסונית חלשה. אילו זה היה מספק למומחים עיסוק בלבד, בינגו של יום שלישי, דיינו. הבעיה מתחילה כאשר הציבור הרחב מסתנוורים מעברו המפואר של המומחה בדימוס ולא רואים שכרגע, הוא לא שונה מהם יותר מידי.