ישיבה/מכינהאחיתופל
אם תלך למכינה תורנית באמת זה גם טוב, תלך אחרי הלב שלךצקון לחש
בכל מקרה הייתי ממליץ אחרי הצבא ללכת לישיבה לפרק זמן כלשהו כדי לקבל כלים להיות בן תורה רציני.
לדעתי הסדר זה קצת חיסרון כי הרבה מתעייפים מהישיבה בסוף, בגלל שזה נהיה עול.
העיקר שתרגיש שלם עם המקום שאתה נמצא בו
קשה לענות בלי ממש להכיר .אניוהוא
מצטרף לנ"לצקון לחש
אז או שתשלח בפרטי או פהאניוהוא
איפה לומד וקווי אופי..
או שתדבר עם מישהו שמכיר אותך
יש לך איזה חלום בפן הדתי תורני? החלום הכי פרוע...צקון לחש
אכתוב באופן כלליאניוהוא
שמי שיכול ללכת לישיבה (- וללמוד כמובן...)
והולך למכינה - זה בגדר ביטול תורה באיכות...
אני לא ודעאחיתופל
מה מתאחם לי כי אני לא יודע מה הסגנון שליאחיתופל
בשירשור הקודם שלו הוא הוכיח שהוא שמינסיט חושבאניוהוא
לא יעזור לו ללכת להרגיש אם הוא עובד ע'פ שכל.
אני כבר לא יודע מה אני רוצהאחיתופל
חשבתי ככה
מכינות א עומדות לסגור הרשמהאחיתופל
בלא הסגנון שלי
אומנם ישיבה זה כמו שידוךאחיתופל
אבלזו לא סיבה להמר
זה כןאחיתופל
לפחות ככה הרבה שדיברתי איתם
לזרום?! חס וכרפס
הם צודקיםאניוהוא
כי זה גם משפיע על השידוך בעתיד. ...
כי לפי הישיבה שתלמד יציעו לך בחורה שמתאימהאניוהוא
קצתאנונימי (3)
כי,אני לא חושבת שעל פי הישיבה שבה הבחור לומד,דווקא יותר דוסיות ויותר הצעות יהיו לו..
כי בעצם,ה' הוא זה שמזווג זיווגים,
ורק הוא יודע מאיפה להביא לך את השידוך לא משנה איפה תהיה.
לא חושבת שהייתי מבררת על איזה ישיבה הבחור,אולי כבדרך אגב,
כי יותר חשוב לי האדם עצמו,בלי קשר לישיבה שבה הוא לומד/למד. יש דברים יותר חשובים מזה.
אבל מצד שני,ישיבה כן בתכלס מעידה על משהו,לדוגמא תורת החיים,הם לא ציונים ברובם לא? ואני ציונית,אז כן זה יכול להוות בעיה.
אבל מסכימה עם המשפט השני שלך..
כל ישיבה היא כמו שידוך. אדם שילמד בישיבה שלא מתאימה לו יסבולצקון לחש
ולא בטוח שיהיה לו ראש נקי ללימוד תורה.
ודאי שאדם צריך לקחת בחשבון את כל הגורמים בישיבה.
כל הישיבות קדושות, אבל צריך למצוא את מה שנכוך *לך*.
אני מסכימה נכון.אנונימי (3)
כי אני לא במקום תורני מאוד.
ותכלס אני אחפש את המקום שאני ירגיש בו טוב.. ואם אני רוצה מקום להיות בו אז אני אחפש את מה שהכי מתאים לי..אנני מסכימה..
רק רציתי להגיד. שלא רק בגלל הישיבה זה מה שיביא לו את השידוך..זה גם..אבל לא רק..
ברור שיש עוד דברים לבדוק,ואת זה אתם יודעים ,לא אני..(:
הייה לנו סמינריון ביישוב, בישיבה הגבוהה,והתפללנו איפה שהתלמידים ורציתי להשאיר להם מכתב-אשרייכם צדיקים כלכך כייף לראות ספרי לימוד ולחשוב שבמקום שאני יושבת לומד בחור שעומל על התורה בשביל עמ"י שתעלו ותגדלו בתורה.. יצדיקים!!
אבל בסוף כתבתי בדף משוב-לא נראה לי הם ראו..
שבת שלום!
ראיתי פעם מכתב כזה שאנשים השאירו, זה באמת מעלה חיוךצקון לחש
והעניין בהקשר לשידוך הוא שאם הנפש שלך ח"ו מעוכה אז יהיה לך קשה להתחתן ככה
כן, זה גורם לאדם לתסכולים ואז הוא בד"כ מאבד את החיות שלוצקון לחש
והמון צרות נולדות מזה
ברור שכןאניוהוא
הבחורה אנטי ממלכתית לא תתחתן עם הר המורניק.
מי שרוצה להוציא קוקו מהכיסוי ראש תפנה בד'כ למקומות מסויימים ששם זה נפוץ ...
וכו' על זו הדרך.אמנם אלו מקרי קיצון, אבל זה בהחלט משפיע.
ישר כח על ה"מקומות מסויימים" ;)צקון לחש
(לא קראתי את התגובות הקודמות)שאג
כמה זמן אתה צריך בשביל להכין את עצמך לחיי תורה?
התשובה שלי הייתה לא יודע
זו בדיוק הנק' שהוא התכוון להעביר, הרבה תלוי בסיבה שבגללה אתה הולך למכינה/ישיבה, אם זה בשביל לחיות חיי תורה, אז באיזהשהו מקום אתם "מגביל" את עצמך לזמן שיש לך עד הגיוס
(הרב דיבר על ללכת לישיבה גבוהה)
מקווה שהצלחתי להסביר, אם לא אתה מוזמן לשאול
לא הבנתי אותךאחיתופל
זה לא בשביל לחיות חיי תורה
זה בשביל לרכוש את הכלים
איזה כלים אתה מחפש?שאג
לבנותאחיתופל
עולם אמוני יציב
שאוכל ללמוד גם לבד
שאוכל לשאול שאלות ולענות או לפחות שיהיה לי דמות מוסמכת שתענה לי עליהם
אם זה המטרות שלך לך לישיבה..דבש חריף
אתה יכול להכיר אותיאחיתופל
אז אח יקרעף על עצמו
מקומך בישיבה גבוהה הסדר תבחר לך לפי מה שאתה מתחברעף על עצמו
אתה מתייחס לזה מינימום כמו חתונהאריק מהדרום
תלך לישיבה, מקסימום ראית שלא מתאים לך? תעבור למכינה או תתגייס או תתחיל עתודה או מה שלא יהיה.
מה הבעיה להתחיל במקום אחד ולהמשיך במקום אחר מי שישמע רחמנא לצלן.
כי זה מרגיש ככהאחיתופל
יופיאריק מהדרום
אם אתה מתלבט עדיף ללכת לישיבה כי טכנית מבחינת ביורוקטיה וכאלה יותר קל לעבור מישיבה למכינה מאשר ממכינה לישיבה.
בהצלחה.
תלך! רק תרוויח
חליל הרועים
זאת הבעיהאחיתופל
מה האפשרויות?חליל הרועים
אם תרצה להיעזר בי תשלח בפרטי.ע מ
בהצלחה!
בא אספר לך סוד מצער ומכאיב...דבש חריף
ברובן התורה שתלמד בחלק מהיום (עיון) זה יהיה אוסף של קושיות ותירוצים על כמה מילים מתוך טקסט קסום ומפולפל. במקום ברור ההלכה היהודית מהטקסט המכונן ביהדות.
ברובן אולי אתה תשחה בים של שאלות ותשובות, אבל לא תתיחס לשאלה מה ה' רוצה ממני.
מבין שהיית ברוב הישיבות....חליל הרועים
מה הקשר???דבש חריף
יש ישיבות מסויימות.. והן ממש יחידאיות בדור, וניתנות לספירה על יד אחת.. ואפילו על מחציתה.. שהם לא נכנסות להודעה. ולכן כתבתי ברובן.
מה אתה מתכוון "שעוסקות בעבודת ה"?
מקריבות קרבן?
מחילה, לא מסכים עם הסטטיסטיקה. הייתי בהרבה ישיבות ומכירצקון לחש
אנשים מעוד הרבה ישיבות. בכולן יש שאיפה לעבודת המידות וכו'.
ובכולן האנשים מעולים לגמרי!
נכון, יש אחוז לא מבוטל של ישיבות מהסוג שאתה מזכיר, אבל אני לא מכיר אותן.
קח בחשבון שע"פ הפנימיות, אנחנו נתקלים באנשים שמלמדים אותנו על מה אנחנו צריכים לעשות תשובה...
יותר משאני מדבר על מידות.. אני מדבר על שיטת לימודדבש חריף
פלפולי סרק? יצא לי להיות בישיבה כזאת. זה העיק לי לגמרי, אבלצקון לחש
זה לא פגע לי בעבודת ה' השבח לו.
לענ"ד זאת לא שיטה שבריאה לאנשים חושבים, אבל זה כיף למי שסתם נהנה להשתעשע שכלית.
ויש מיעוט דמיעוט שמצדדים בזה, אז אי אפשר לאסור בצורה גורפת.
מה שכן, אני ממליץ לכל תלמיד ישיבה באשר הוא לוודא שבישיבה לומדים הלכה!!
אחרת להזהר כי זה בד"כ מעיד א' על נטיה לפלפול וב' לנטיה לא לדעת מה בפועל עושים.
כלומר לכל הפחות לשים לב שבישיבה לא יפריעו לו ללמוד הלכה אם הוא ירצה.
הבעיה שאין כמעט ישיבות שעונות להגדרה שלךדבש חריף
רוב הישיבות לא עונות להגדרה שלך למעט מספר מצומצם, ותינוק יספרם.
כן אבל צריך שלפחות לא יהיה שם השקר שמציג את הפלפול כחשובצקון לחש
וההלכה כעיקר.
יש ישיבות שממש הפכו את היוצרות ומה שפעם לא היה נחשב בכלל לימוד תורה הפך לגדול וחשוב מההלכה עד-כדי-כך שלפעמים אלה שלומדים הלכה נחשבים בשוליים.
אם בישיבה מתפלפלים כי זאת הדרך למשוך תלמידים אבל לכל הפחות תומכים בלימוד הלכה, אז זאת ישיבה טובה בעיניי. במציאות של ההווה לפחות.
וכאלה יש לא מעט
אם אני יתמוך בלהצביע בנט ואני יצביע מרץדבש חריף
אם אני מלמד חצי יום פלפול ויש לי גם זמן ללימוד הלכה פה ושם בעידוד הישיבה זה אומר שזה טוב?
א"א אפשר לשחק בזמן של אנשים. במקום ללמוד בלימוד של ברור ההלכה.. לבזבז להם זמן יקר לריק
אתה דן לגופה של ישיבה. אני דן לגופו של תלמיד... ויש גם עיוןצקון לחש
לא הלכתי שהוא לא רק כשר אלא לימוד תורה מעליא.
בפשטות מדובר על פן האגדה של הגמרא. למשל לימוד עין יעקב.
אתה רוצה לשלול גם את זה? אני לא.
אני מדבר על פלפולי סרק שאנשים שלא יודעים פשט גמרא כראוי ולא יודעים את כללי התלמוד עושים.
בכל אופן, לגופה של ישיבה, גם אם יש שם את פלפולי הסרק הנ"ל, כל עוד לא מקטינים את שאר לימוד התורה, זה בסדר לכל אדם לפי מי שהוא.
אם אפשר ללמוד בישיבה שמלמדת גם פשט גמרא כראוי, ודאי שזה טוב.
אבל אל תשכח גם שבישיבות שמלמדים גמרא עם הפשט כראוי וגם הלכה בד"כ טוחנים את התלמידים לעייפה, וזה דבר שלא שייך לכל אחד.
בקיצור שורתי התחתונה היא שלכל הפחות יש ללמוד בישיבה שמאפשר לימוד גם אם הוא לא כדרכה כשהיא - הדרך - עקומה.
בא נסכם ש...דבש חריף
ואם אין לימוד בישיבה של בירור הלכה (מדרשי חזל זה לימוד השקפה)
אז זו לא ישיבה אידיאלית.
חס ושלום!אניוהוא
חס ושלום!דבש חריף
ואת גור אריה - דברים - ו,ז.
ואת ההקדמה למסילת ישרים.
ואת החזון איש אמונה וביטחון פרק ג.
והכי חשוב תקרא את הפסוק המפורש בתורה שבגללו אתה מצווה ללמוד.
"ולמדתם אותם ושמרתם לעשותם"
מי שלא לימדו אביו--חייב ללמד את עצמו כשיכיר, שנאמר "ולמדתם אותם, ושמרתם לעשותם" (דברים ה,א). וכן אתה מוצא בכל מקום, שהתלמוד קודם למעשה, מפני שהתלמוד מביא לידי מעשה, ואין המעשה מביא לידי תלמוד
מכיר את כל המקורות שכתבתאניוהוא
החזו'א - מפורש שם שעיקרהעסק זה הבנת הגמרא ועיסוק בה - גם בלי נ'מ להלכה. מפורש שם שהעיקר זה העסק בגפ'ת.
אני אגלה לך סוד
אפשר ללמוד סדר בוקר עיון אמיתי
ועדיין לקיים את הפסוק בחלק אחר מהזמן.
טוב אז..דבש חריף
החזו"א דגל בשיטת בירור הלכה. לא לימוד סתמי. אם אתה מחפש להצדיק את השרץ אתה תצדיק איכשהו. אבל אני מדבר על איך הוא ראה תמונת עולם אידיאלית בלימוד.
אני אגלה לך סוד
אפשר לשבת בחוף ים עם שמש צוחקת גלים וחול רך בחצי מהיום.. ועדיין לקיים את הפסוק בחלק אחר מהזמן
הכל אפשר...
אני יודע שאתה לא תסכים עם זה בלשון המעטה..
אבל רב עולם הישיבות של ימינו (חוצה מגזרים) זה מקום שחצי מהזמן שלו לא מתייעל באמת! בזבוז זמן קולקטיבי של נערים בני 18 - 23+,
וכל זה על כתפיהם של אלפי רבנים שאני לא מפקפק לרגע ברבניותם, שטוענים את הטענה שלך על האפשרי.
יש משפט ידוע כשהבנוניות נהפכת לנורמה אז היא רק יורדת.
אם נעתיק את זה לעולם הישיבות כשנעדרת שאלת הלמה מהלימוד, הזמן רק מתבזבז.
כבר הבאתי - ההקדמה לתפארת.אניוהוא
כלומר שגם הוא הורה לללמד ככה.
כל החברים שלי- שלמדו מתחילת דרכם 'אליבא דהלכתא' - סלח לי על הבוטות- לא יודעים ללמוד סוגיא כמו שצריך.
אוקיי...דבש חריף
אין לי מושג מי החברים שלך..
אבל בטוח שאתה לא מכיר את החברים שלי..
אם החזו'א שלח אותם זה לא אומר שהוא סמך על הדרך.?אניוהוא
זה אומר שלא היו לו את מי..דבש חריף
זה לדוגמאאניוהוא
זה לא תירוץ.. זאת המציאות. תבדוקדבש חריף
מחילה, אני חולק עליך לגמרי. ועל דעת כמה ראשי ישיבות. מי שלאצקון לחש
למד אף פעם את כללי התלמוד, שהם בסופם כללי ההוראה הראשונים, בוודאי וודאי שלא יודע ללמוד דף גמרא כמו שצריך!
יש הרבה יותר עמי ארצות שלמדו פלפולים ולא יודעים דף גמרא מאשר אליבא דהילכת-נים שלא יודעים דף גמרא (גם כי האליבא דהלכתא נדירים יותר).
בסופו של דבר, יש עיון ויש עיון.
מי שלומד בעיון, אליבא דהלכתא - המשובח שמכולם.
מי שלומד בעיון, שלא אליבא דהלכתא אבל לא בפלפולי סרק עקרים ומנותקים מהפשט, דבר טוב ופשוט שזה תורה.
אבל מי שלומד בפלפולי סרק בלי שום חיבור לסוגיה ושוכח בכלל מאיפה הוא התחיל ועוד מעז פנים לקרוא לזה בריסק, אחר המחילה, זה עם הארץ גמור.
עדיף דף יומי מלימוד של פלפולי סרק.
אל תשכח שחזק אמרו ליגמר ולהדר ליסבר.
ועוד לא נגענו בכלל במה זה לימוד פשט (ליגמר) לפני העיון, שלענ"ד כל מי שלומד בעיון בלי ללמוד פשט גמרא עושה מעצמו צחוק.
גם אדם שלמד את כל הש"ס (תרשו לי להגזים קצת) וכבר התחיל עיון, עדיין צריך ללמוד בגירסא.
מזה ומזה אל תנח ידך.
וכל אחד שאוחז רק בחלק אחד של הגמרא, נשאר קרח מכאן ומכאן.
אני לא רחוק ממה שכתבתאניוהוא
ומה שאמור להיות ברוב הישיבות זה חלק ב' שלך- ומי שמשם ממשיך ללמוד הלכה עובר בד'כ לא'
מי שהתחיל ב'אליבא דהלכתא' פרווה לא יתרומםממז לשום מקום
לא מכיר ישיבות של אליבא דהלכתא שהן לא כמו כסא רחמיםצקון לחש
ושם לומדים פשט, עיון וב"י בסדר.
פשוט לי ולכל ישראל (הברי דעת), שהדרך הנכונה היא לפי מה שחז"ל אמרו. כי הם כתבו את הגמרא וכו'.
מי שלא מתחיל בלימוד פשט, כראוי, וקופץ לא משנה אם זה לעיון או לאליבא דהלכתא, לא בהכרח יצליח.
אבל אודה ואומר שעשיתי את זה בישיבה שלי, בלי שזה יהיה חלק מהמסגרת, ועל דעת עצמי עם חבורה, וב"ה אני יודע ללמוד גמרא.
זה עניין מאוד פרטני, וגם מי שמתחיל עיון לפני הפשט, לא בהכרח יכשל בהמשך.
ודאי שצריך סדר, אבל לטעום לפני מנקודת הסיום של הגמרא זה לא מזיק בהכרח (יש מי שיתבלגן מזה לנצח, ויש מי שירוויח).
לא אכתוב שמותאניוהוא
זה נכון גם לגבי כאלה שלומדים עיון. כלומר אלה שלא למדו גמראצקון לחש
כראוי עם הפשט לפני.
אוסיף ואומר גם, שגם אלה שלא יודעים כרגע, זה לא פוסל אותם לנצח.
עם הזמן הם ילמדו כמו שצריך בסוף (כמובן בהנחה שהם ממשיכים ללמוד).
כולנו למדנו גמרא בלי "לדעת ללמוד" בהתחלה. לא?
אני מכיר..דבש חריף
היא המודל של התגובות שלי פה
עד כמה שאני יודע לומדים שם בדומה לכסא רחמים רק בפחות לחץצקון לחש
הם לומדים פשט עיון ויש להם מסלולי הלכה. לא שכל אחד חייב לעבור במסלול הזה (בניגוד לבכיסא רחמים למשל).
לכיסא רחמים יש מחוייבות לשו"ע?דבש חריף
לא שו"ע, בית יוסף. ככה אני יודע בגדול.צקון לחש
אז לתורת החיים יש שיטה אחרתדבש חריף
אני יודע בגלל זה כתבתי כנ"ל. בכסא רחמים יש הרבה משקל עלצקון לחש
התלמיד. ככה שמעתי מחברים שלמדו שם.
זאת לא ישיבה לכל אחד... (regardless לכישרון).
המודל שאני מדבר עליו זה ישיבות אחרותאניוהוא
תכתוב.. למה אסור?דבש חריף
לשון הרעאניוהוא
לשון הרע מצד מה? איזה רע?דבש חריף
אם זה אישי אני מבין.
לגבי החזון אי"ש..אדם כל שהוא
כמדומני-
א. שהוא החשיב מאוד את הישיבות, ונטל חלק בהקמתן.
ב. שדרך הלימוד של הישיבות איננה דרך הלימוד של החזו"א, והייתה לו ביקורת כלפיה. כנראה שלא הייתה לו באמת יכולת לשנות דרכי לימוד שמקורן בישיבות ליטא, שמהן צמחו ראשי הישיבות בארץ.
ג. שלא מדובר כאן על פרשנות חדשנית בדבריו, אלא דבר ידוע בחוגי תלמידיו שהוא החשיב דרך לימוד אחרת.
ד. שהחזון אי"ש החשיב מאוד את העיון והמאמץ השכלי בתורה, אבל מאמץ שמכוון לבירור ההלכה.
ה. ישנה דרך לימוד, שמתעסקת פחות במאמץ ההבנתי ובעיון השכלי, ומגיעה ישר לשיטות ההלכתיות. ייתכן שזה ה'אליבא דהלכתא' שאתה מדבר עליו. נראה לי זה רחוק מאוד מדרך הלימוד של החזון אי"ש.
ייתכן שלפחות חלק מאלה שמלמדים אליבא דהלכתא בדרך זו, מודעים לחסרונות שלה, אבל סוברים שבלי ה'קיצורי דרך' האלה, התלמידים יצאו מהישיבה כאשר ידע בסיסי וחשוב חסר להם.
[אם אתה מעוניין במקור למשהו ממה שכתבתי, תציין למה ואשתדל לבדוק].
כמדומני, וככה ראיתי לאחרונה, שהמושג אליבא דהלכתא משמש לא רקצקון לחש
בפסיקת הלכה אלא בעיון שהוא צמוד לפשט עצמו
בשונה מן שיטת הפלפולאחיתופל
כן, בדיוקצקון לחש
אני ממש רוצה לחוות את השיטה התוניסאיתאחיתופל
אבל לא ממש מכיר מוסדות כאלה וגם אין זמן
ג'רבה זה לא מספיק טוניסאי? לך לכיסא רחמים. אבל הבנתיצקון לחש
מתלמידים שם שזאת ישיבה עם לחץ גבוה מבחינת לימוד.
לא מכיר מספיק את השיטה של שאר טוניס, אבל הבנתי שבאמת יש קצת הבדל בלימוד.
הייתי מציע לך לחפש פשוט ישיבות שיש להן "עיון ספרדי", נראה לי שזה מה שאתה מחפש. ואת זה ב"ה יש בלא מעט מקומות
יש הבדל בין עיון ספרדי לתוניסאיאחיתופל
מישהו סיפר לי על זה
ואין כבר זמן לכל הבדיקות
תמיד אפשר לעבור באמצע. אל תחשוש יותר מדי... ותצליח בע"ה!צקון לחש
וואי אחי תרשה לי לחלוק על צקון לחש המתוקשלמה גר
ולומר לך שלעניותי יהיה אסון בשבילך לעבור לכיסא רחמים מסיבה פשוטה שהם חרדים- שלא חיים את עבודת השם העמוקה של ארץ ישראל שעינינה חיבור אל כלל ישראל ולימוד תורה מתוך חוויה עמוקה זו ששורה על בתי המדרש הדתיים לאומיים, אחי אני מדבר מנסיון כי אני בעצמי למדתי בישל"ץ ושם התחזקתי מאוד וברוב טיפשותי עברתי לישיבה חרדית ושם חוויתי צימצום לא נורמלי בכל אורח החיים שלהם ממש כל יום צעקו למול עיני דברי הגמרא:"במחשכים הושיבני זה תלמודה של בבל", ואם כ"כ חפץ אתה בעיון ספרדי שאתה מכנהו "אליבא דהילכתא" יש כמותו הרבה יותר בישיבות הדתיות הלאומיות כגון "הר ברכה" ו"ישיבת ההסדר קרני שומרון" "תורת החיים" ועוד. מאחל לך הצלחה גדולה מכל הלב
מממ בדקתי אחת ממה שרשנתאחיתופל
ישיבת הר ברכה כמדומהשלמה גר
לא מרובה תלמידים כמו קרנ"ש, אז תנסה שם אם אתה מחפש גוון אליבא דהלכתא!
כיסא רחמים ממש לא "חרדים" כהגדרתך. הם ימנים, אוהבי א"יצקון לחש
ותומכים מאוד בהתיישבות.
עם זאת אציין שאני לא רואה שום קשר בין הדברים...
אבל הם לא תלמידים של הרב זצ"לברגוע
זה עדיין לא אותו דבר כמו ישיבות ציוניות
מי אמר לך שהם לא?! לא מכיר חרדי ספרדי אחד שלא מעריך את הרב!צקון לחש
אלא אם הוא משתכנז כבד וגם אז נדירים אלה שמעזים לזלזל.
וגם אם הם לא תלמידים מובהקים של הרב קוק, אז מה? אין עוד שיטות של אמת בתורה?
לא מבין את הגישה הצרה הזאת.
אתם נשמעים בדיוק כמו אלה שאתם מנגחים פה.
אל תכניס לי מילים לפה בבקשהברגוע
לא כתבתי שהם לא מעריכים את הרב, אני לא מתנגח בהם בכלל ולא כתבתי שהם לא אמת.
אבל זאת עדיין שיטה אחרת ויש לזה הרבה השלכות,
ואנחנו בתור תלמידי הרב חושבים שהדרך שלנו יותר נכונה,
וזה הכי טבעי ונכון ככה.
צריך לדעת גם להכיל מחלוקותצקון לחש
מה הקשר? אני לגמרי מכיל מחלוקותברגוע
אבל זה לא אומר שאני ילך ללמוד בישיבה שלא לפי הדרך של רבותי.
בסדר, אבל מה זה קשור לפותח של השרשור? הוא לא אתה...צקון לחש
מה שנכון נכון..ברגוע
אבל יש לי הרגשה שגם הוא התחנך בדרכו של הרב זצל
וזה סגנון הישיבה שהוא מחפש.
לא הרושם שקיבלתי ממנו... אני מניח שהוא יכריע בע"ה לעצמוצקון לחש
אבל צריך להציג לו את כל האפשרויות בלי להניח הנחות.
הוא לא הציע שום רמז לגבי זה, ודווקא התבטא ההפך לגבי שיטת הלימוד.
לא מכיר ישיבה דתית לאומית עם מסורת טוניס
אוקי, אבל צריך גם לומר לוברגוע
שיש הבדל בין ישיבת כיסא רחמים לישיבות ציוניות באידיאולוגיה, וזה מה שכתבתי.
ישר כחצקון לחש
מסכים עם "ברגוע" שאנו מעריכים אותםשלמה גר
וגם איתך שהספרדים אפשר לומר שהחינוך שלהם עם יותר אהבה לא"י לעומת האשכנזים- אבל גם כשהיו בגלות בתוניס או בגרבא הם אהבו את א"י ולדידם אין שום חידוש בעבודת השם בתקופת הגדולה שעלינו לא"י ותורתם תורת הגלות היא (מקור לדברים ראה בשו"ת של הרב מזוז (לא בית נאמן החדש ברח לי השם שלו) ששם כותב מפורש שעם כל ההערכה שלו לקדושת הרב קוק הוא לא חושב שהתחילה הגאולה והוא לא מחדש את עבודת השם לעומת מה שהיה בעבר). וכמובן אח יקר שאנו מלאי הערכה אליהם וביחוד אל הרב מזוז שמעריך מאוד את הציבור הדתי לאומי ורבניו ושאף ביחד עם הרב טאו להקים מפלגת אחדות ירבו כמותו בישראל.
לילה טוב אחי
כן גבר שלמה גר וצקון לחש צודקיםעף על עצמו
אין כמו השמחה והאור בישיבות של הדתיים לאומיים אחי אני רואה את החרדים אצלנו כמה מסכנים
אגב מהר"ל..אדם כל שהוא
אם מדברים על שיטת הלימוד שהמהר"ל הדריך אליה, כדאי לראות פעם את דרך הלימוד בחידושיו של המהר"ל עצמו (מתוך אוצר החכמה, אפשר לראות באתר של עמודים ראשונים מכל כרך, גם בלי להיות מנוי) -
איך הגעת לסיכום הזה?! אמרתי במפורש שאני לא מסכים איתךצקון לחש
זכותך. לא חייבים להסכיםדבש חריף
ע מ
לא מעניין דשנו את הדעות האלו בכמה שירשורים תודות לדבש חריףעף על עצמו
מה זה יהודי טוב לדעתך?אניוהוא
לא יודעאחיתופל
הגבתי לדבש חריףאניוהוא
יהודי שמקיים את התורה אחרי עיון וברור ההלכה.דבש חריף
א. הגדרה מדוייקתאניוהוא
פשוט מאוד..דבש חריף
2. להכריע בראשונים על פי הסוגיה.
3. לנתב את ההכרעה בפסיקות האחרונים.
יפה.אניוהוא
לא. מעולם לא כאב לי לקרוא תגובה..דבש חריף
יקח לי הרבה זמן להסביר למה זה לא שכל של תורה. למה זה דווקא נותן אפקט הפוך לגמרי מהעיון ההלכתי. למה זה גורם לחוסר החלטיות הלכתית.. וחוסר אומץ הלכתי.
בשתי מילים..
ברגע שעל כל קושיא תהיה לך תירוצים דחוקים ולא הכרעה הלכתית אתה רק מאבד את היכולת לחשוב חשיבה הלכתית ביקורתית
אז אנחנו 'פיטים'אניוהוא
יקח לי עוד יותר זמן להסביר לך למה זה כן 'שכל של תורה'.
למה לימוד 'אליבא דהלכתא' נותן יותר אומץ הלכתי. אם בסוף אתה מגיע לגרש'ז מול הגר'ע יוסף מול הרב משה לוי- איך קיבלת אומץ?
ומה שכתבת בסוף הוא הפוך לגמרי. ברגע שאתה לומד הלכה - ומקבל את הדעות- הכל לגיטימי. ברגע שאתה מעיין באמת- ולא מקבל מי שלא מובן - אז אתה לומד 'לשיבה הלכתית ביקורתית באמת.
הכל תלוי מי הרב שאצלו למדת עיון.
זה הכל.
ונשום כך אין טעם להמשיך דיון זה.
העיון ההלכתי.. הוא לא סתם לקרוא דעותדבש חריף
הביקורתיות וההכרעה חסרה כל כך בלימוד המפולפל. לרוב האנשים אין עמוד שידרה לפסוק בגלל זה
אצל הרבנים שאני למדתי אצלםאניוהוא
ואתה בכלל לא נוגע בנקודה העיקרית.
שרוב מי שהיום בישיבות- לפחות בציבור שלנו - הולך לכמה שנים בודדות אז מה שהוא צריך זה לקבל אהבת תורה ולא לדעת לפסוק הלכה.
זאת הבנוניות.. אם מראש השאיפה היא אחרתדבש חריף
ולא.. אין קשר למספר השנים.. אם הית מחשב נכון הית רואה שמהיסודי ועד גיל 20 אפשר להשיג המון אם לומדים נכון.
מסכים שהזמן מבוזבזאניוהוא
מסכים עם זה. הלוואי ונזכה שכל מי שהולך לישיבה יוצא לכל הפחותצקון לחש
קרוב לבן תורה
אחי מסכים איתך עם כל הנשמה שולח לך חיבוקעף על עצמו
![]()
לא הבנתי לא בקיא באומנות השרשוראחיתופל
ימתוק אמרתי לךעף על עצמו
שממה שאני שומע ממך אני חושב שאתה צריך ללכת לישיבה "גבוהה הסדר" שיש בה גם מסלול הסדר וגם גבוהה ושם תחליט אם אתה חפץ בהסדר או במסלול גבוהה
כמו רעננה?אחיתופל
כמו ישיבת אלון מורא או כמו ישיבת רמת גן או כמועף על עצמו
ישיבת הר ברכה ואם תרצה אני אגיד לך עוד שמות, דרך אגב ישיבת רעננה התכוונת לישיבת אורות שאול בראשות הרב יובל שרלו?
ניסיתי את אלון מורהאחיתופל
התכוונתי לישיבת בינות
אה בינות אני לא מכיר אחיעף על עצמו
תגיד נו איך היה באלון מורא התחברת? אני יגיד לך רמת גן זה סיגנון שונה לגמרי מאלון מורה שווה לך לבדוק אותה!
התחברתיאחיתופל
הרגשת טוב שם אוירה נעימה?עף על עצמו
אם כן אני יכול להמליץ לך לבדוק את הר ברכה נראה לי שהם דומים, אבל בכל זאת אחי אל תפספס לבדוק גם את רמת גן
ככל הנראה בודק את בינות קודםאחיתופל
תצליח אחיעף על עצמו
אחי אתה שם פס על רוב בנין ומנין של עולם התורה וזה מצחיק!!!עף על עצמו
אציין, שהשיטה שאתה מציג, אינה חדשה..אדם כל שהוא
...וזה היה המנהג שנהגו לקבוע ישיבות לפלפל בהם סוגיות ודבורים קשים אף על גב שנראה כאבוד זמן אחר שאין מוציאין ממנו לא דין ולא משפט מפני הענין שאמרנו כדי ללמוד להישיר השכל כדי שידע להעמיק הענינים כאשר יבואו לידו כדי שיוציא לאור משפטו... (מספר סדר היום (לרבי משה בן מכיר, חי בארץ לפני כ400 שנה), סדר הלימוד).
אם זה, בשיטת לימוד כזו חשוב לענ"ד-
א. לשמור על זה שהלימוד יהיה גם ישר ולא רק חריף.
ב. לזכור את המטרה להגיע לבירור אמיתי של ההלכה, ולהתקדם לכיוונה.
תודה על החיזוק!אניוהוא
לא נראה לי שכולם פה דיברו על אותם מושגים. האליבא דהלכתא לאצקון לחשאחרונה
הכוונה לשבת אך ורק עם בית יוסף אלא ליישר את העיון לפשט ולא לפלפל באוויר.
בדומה למה ש@אדם כל שהוא כתב.
כי איך לומדים אגדה בעיון אם זה רק אליבא דהלכתא כפשוטו של המושג?
שקר גס ומושחתעף על עצמו
"היכולת הלמדנית" כשהיא מתוך תיקון המידות היא היא מאירה את אור מוסריות התורה על האדם!! תפסיק לחשוב שאתה מבין יותר מכל גדולי ישראל בכל הדורות ומכל המגזרים די!!! די!!!
סלח לי אם דיברתי קשה כי זה מעצבן אותי
מוזמן לחלוק עלי..דבש חריף
אתה מוזמן לשים את ידך על כתפי אחרים וללכת אחריהם כעיוור.
אבל מותק לא הגבת עינינית כי אני שמח ללכת אחרי גדולי ישראלשלמה גר
מכל המגזרים ובראשם מרן הרב קוק אור ישראל וקדשו אתה מבין אותי נשמה שלי! תאמין לי אני שומע את הכנות שלך מבין השירות ואני מלא אהבה אליך אבל אני ממש לא מבין למה אתה מתעקש כנגד כל גדולי ישראל מכל המגזרים ומכל הזמנים שיש עינין בעצם הבנת התורה גם בלא ירידה להלכה למעשה אתה מבין אותי אני אשמח שתענה לי ענינית מה מכריח אותך לחלוק על כל גדולי ישראל ולומר שאין עינין בעצם הלמדנות כשהיא מתוך ירא"ש וכמובן שהאדם לומד משנ"ב או בא"ח על מנת לדעת את ההלכה הסופית על מנת לא לקים את ההלכה !!?
אני יענה לך.. ובשיא הענייניתדבש חריף
שיטת הלימוד עיון המקובלת היום התחיל הבאירופה של המאה ה19 והתפשטה..
הבעיה שבשום מקום האדם היהודי לא נצטווה ללמוד ככה..
להיפך שיטת הלימוד הזאת מרחיקה את האדם מהלימוד אותו הוא מצווה ללמוד.
את העיון בהלכה. גם בזה שהיא לוקחת את הזמן.. וגם בזה שהיא גורמת לחוסר עמוד שדרה.
תלמיד חכם לא נמדד בכמה קושיות יש לו על הגמרא ומפרשיה..ואיך הוא ישב אותם
אלא בכמה דעות הלכתיות יש בסוגיא וכמו מי הוא הכריע להלכה.
החזו"א מקים הישיבות לאחר השואה הקים אותן על מנת שיגיעו לבירור ההלכה.. אבל הבעיה שהוא שלח את אותם תלמידים שלמדו כמו העיון בפלפול התלמוד כמו שהם למדו לפני השואה (כי לא היו לו תלמידים שלמדו בשיטתו)
אני לא יודע אם יש רב גדול ואיש אמת שיחלוק עליך.. אם תאמר לו את מה שכתבתי.
אתה כזה מתוק ואני שולח לך חיבוקשלמה גר
תודה שהגבת עינינת תראה חוששני שאנו לא מדברים על אותו הדבר גם אני מסכים שעיון בצורה לא ישרה הוא בעייתי אבל כאשר האדם מעיין בישרות ושואל שאלות נכונות ועונה תשובות במלא היושר והאמת על זה הסכימו לענ"ד כל גדולי ישראל מכל המגזרים והזמנים שעצם ההבנה גם בלא לרדת להלכה היא היא מצוות לימוד תורה כמובן חז"ל אמרו "גדול תלמוד שמביא לידי מעשה" ואמרו עוד "כל שאין מעשיו מרובים מחכמתו אין חכמתו מתקיימת" על זה אמרתי שזה בתנאי שהאדם יודע את מסקנות ההלכה מקפיד ומדקדק בהם האם עכשיו דעותינו שוות? ובכך הרווחנו שרוב ככל גדולי ישראל מתאימים לדרכך! מה אתה אומר
אם זה נחשב לימוד תורה?דבש חריף
אבל העמדה שלי לא נובעת מרצון להכשיר את השרץ.(רק דוגמא)
אלא לעשות את האידיאל שה' דורש ממני.
מסכים?
וזה לא מה שה' דורש ממך
אז על זה אענה לך שאנישלמה גר
מסכים איתך שזה אידיאל לדעת את שורשי הפסק דרך הטוש"ע והראשונים עד הגמרות שזה בעצם יכולת לפסוק בעצמך- אבל רק אחרי שתבנה בקרבך שכל של תורה מה שנקרא "למדנות" מתוך ירא"ש דללא זה אתה תהיה כמדקלם ההלכות העולות מתושבע"פ אבל כמעט ולא תהיה קשור באור התורה שהוא העושה את האדם מוסרי ועדין המתוקן במידותיו. בעזרת השם
נכון.. אז אם אתה מסכים... אנחנו לא חלוקים.דבש חריף
איזה כיףשלמה גר
ממש לא נכון מוציא לעג על כל רוב ככל עולמות התורה שתהיה בריאעף על עצמו
ממש מחמיא לי ששרשור שלי מגיע לראשיאחיתופל
אוהבים אותך כנראה
חליל הרועים
אוליאחיתופל
מתוקעף על עצמו
![]()
חחאחיתופל
אני בן שלא אוהב נשיקות מזרים
קרנ"ש מעולה
חליל הרועים
ראיתי... בהצלחה!!!גלויה
או שלאאחיתופל
לא מתאים לי
בהצלחה רבה!צקון לחש
זה ששבוש האמין לי שאני שיעור גאחיתופל
אומר שהוא שבו"ש...צקון לחש
תמימות וכו'
רק שזה לא ממש עבד לי כי חבר התפקע מצחוק בצדאחיתופל
ישיבת הסדר בסגנון מכינהSnoopy821
הי
מחפש לבן שלי ישיבת הסדר בסגנון קרוב יותר למכינה, פחות לימודי גמרא ושילוב של הכנה פיזית.
תודה
לא עולה לי מקום כזהפתית שלג
אם הוא מחפש דוקא הכנה פיזית לצבא הוא יוכל למצוא את זה בעיקר במכינות.
יש מכינות בסגנון קרוב לישיבה, עם רמות לימוד שונות. ישיבות בסגנון של מכינה אני לא בטוח שקיים.
ישיבות לעומת זאת בדרך כלל מתמקדות בהכנה הרוחנית והערכית לצבא ופחות בפיזית.
ואם הוא מחפש בעיקר פחות לימודי גמרא, יש ישיבות הסדר שאפשר למצוא בהן את זה. או פחות לימודי גמרא, או הנגשה משמעותית הרבה יותר, וסגנון שונה של התלמידים.
יש בברוכין "ישיבה קדם צבאית"ברגוע
לא מכיר אישית, אבל נשמע מתאים למה שכתבת
עד כמה שידוע לי זה בדיוק להפךהסטורי
מנסה להבין מה בדיוק ולמההסטורי
ומה הוא רוצה?
אם לא מתאים לו לשבת ולשקוד על תלמודו, למה לעשות מסגרת של הסדר?
(כמעט אשאל, מה ההצדקה לעשות פחות מכולם צבא, למי שלא יושב ושוקד על תלמודו?)
כמובן, יש ישיבות הסדר פחות עמוסות ושיש בהן יותר לימודי אמונה וכד'. אולי מעלה אפרים תתאים, אבל צריך לדייק מה רוצים.
תגובהSnoopy821
הוא פחות מתחבר ללימודי גמרא, אני מעדיף שיתגייס במסגרת הסדר כדי שיתגייס ביחד עם החבר'ה גם אם הוא יחליט לחתום ויתור בהמשך.
אם היתה מכינה עם גיוס של החבר'ה ביחד זה היה השילוב המושלם.
ומה הוא מעדיף?הסטורי
סליחה שאני לא בדיוק עונה לשאלתך, אבל עד כאן לא כתבת מילה אחת על מה הוא רוצה, רק על מה אתה רוצה. אם מה שאתה מחפש, זה מה שהוא רוצה, תתעלם מהמשך ההודעה שלי, תבדקו אולי ישיבת ההסדר מעלה אפרים יכולה להתאים.
זה יפה וטוב שאתה רוצה שהוא ילמד בישיבה, אבל צריך להפנים שלכיתה א' אנחנו רושמים את הילד, לכיתה ט' בשיח עם הנער, עדיין אנחנו רושמים. לשיעור א' הבחור בוגר ורושם את עצמו למקום שליבו חפץ.
טוב מאוד אם יש לכם שיח פתוח וכנה, כזה שאתה מצליח להיות קשוב לבנך ולמה שמעניין אותו, למה שמטריד אותו למה שמשמעותי לו בחיים ואתה גם יכול להכווין אותו, לעזור לו למקד נכון לשוחח על סדרי עדיפויות וכד'.
אבל, אין יותר גרוע מהורה שמנסה לכפות על ילדיו הבוגרים את חלומותיו שלו, כשזה לא מתאים לבחור עצמו. לאורך השנים ראיתי יותר מידי פעמים, שדווקא אלו שלהורים שלהם היה מאוד ברור מה הבחור אמור לעשות כשלבחור זה לא התאים - בעטו הכי רחוק וההורים הפסיקו להיות בשבילם כתובת משמעותית, לא רק בנושא הספציפי, אלא בכלל.
תגובהSnoopy821
ברור שזה בתיאום אתו, אני לא יכפה עליו משהו שהוא לא רוצה.
מאחר ויש כל כך הרבה ישיבות בסגנונות שונים, חכמת המונים והמלצות אישיות זאת דרך לףשיכולה לעזור לקבל החלטה
אז כדאי שיתייעץ עם הר"מ הנוכחי שלוהסטורי
ישיבות גם שולחות נציגים לדבר בישיבות התיכוניות ולהציג את עצמן, שינסה לראות למה הוא מתחבר.
אגב, מאוד ממליץ לעשות שבו"שים אמתיים, של כמה ימים טובים כולל שבת. אם מגיעים למקום רק לכמה שעות, כמו שעושים הרבה חבר'ה היום, לא באמת מתרשמים מאווירה של מקום.
ממה שאני מכיר0IQ4U
נהריה - יש אפילו חדר כושר
איתמר אווירה קרובה מאוד למכינה ישיבתית,
אני לא רוצה להוציא שם רע אבל רוב ישיבות ההסדר אין לימודיפ רציניים אז הם דיי דומות למכינות (יש זמן לאימונים פייזים וכמובן מנטלים והכנה לצבא מכל הבחינות גם ההלכתית וגם תמיכה של רמים בזמן השירות) ... כמעט כל ישיבת ההסדר בלי 3 סדרי גמרא....
האלה שיותר קרובות לישיבות גבההות (אווירה יותר רצינית) זה ישיבות כמו מעלה אדמים, הגוש, כרם ביבנה, מדברה כעדן שבי חברון וכו'
החסרתי הרבה שיובת זה בהערכה גסה מאוד שהשם יסלח לי , כל השאר בערך זה באמצע בין ממש רציני לבין אווירה של מכינה
יש בדבריך לא מעט אי דיוקים ואולי אפילו הוצאת שם רעהסטורי
יש כשבעים ישיבות הסדר, יש בהן סגנונות שונים ומגוונים. חלקן באמת עם הרבה לימודי אמונה ואווירה יותר משוחררת. בחלק גדול, רבות מאוד ממה שציינת יש בהחלט שלושה סדרי גמרא ולימוד רציני מאוד.
(לא שזה מאוד משנה, שבי חברון היא ישיבה גבוהה, גם מדברה כעדן מוגדרת כישיבה גבוהה, למרות שאפשר לעשות שם הסדר והרוב עושים בשלב מסויים מאוחר מהסדר רגיל).
מה שתגיד .0IQ4Uאחרונה
אך אין בכוונתי להוציא לעז וידוע שיש ישיבות עם יותר או פחות שבאבניקים ואווירה יותר או פחותץ לוחצת וכזה
מכיר מלא שעשו הסדר משני הישיבות הנל ואני יודע שכל שיעור שם עושים יוצאים הרבה להסדר אח שלי היה איתם במחלקה . לכן אני הזכרתי אותם בתור ישיבות ההסדר , יש לי גם חברים שעזבו ישיבות כמו מרכז ובית אל בשביל לעשות ההסדר...
לכן אני אומר שמבחינתי ישיבה שאפשרי לעשות בה ההסדר בלי לעזוב את הישיבה היא הסדר לא משנה לי איך קוראים לה מבחוץ, לצורך הדוגמא ישיבת איתמר נקראת ישיבה גבוהה
אך למעשה הרב יהושוע וון דייק יותר מסתם מעודד את הבחורים לעשות ההסדר (יצא לי לעשות איתו שיחה בנדון) ויוצא שבשיעור אולי אחד או שניים עושים גבוהה והשאר ההסדר....
ביינישיםהרשפון הנודד
אשמח לדעת מה נותן לכם מוטיבציה ללימוד גמרא בישיבה?-בתוך אחד שקשה לו ממש ללמוד לימודי גמרא והלכה בגלל שזה מרגיש לי קצת מנותק ממני
היעדים הקבועים, האפשרות להעמיק, החברותאפתית שלגאחרונה
החייאה?טעמי🍫
אז מנסים להחיות את המקום?
יופיטעמי🍫
איפה אתה לומד?שמיניסט באמ"ש
באזור ירושליםטעמי🍫
מעדיף לא לפרט
אתה?
גם באיזורשמיניסט באמ"ש
גם באזוראיגנוטוס פברלאחרונה
לא מפרט
למה לא?פתית שלג
רק צריך להתקין בוט שימנע מלכתוב הודעות בזמן הסדרים..
יש כזה, אני יודע איך מתקינים לטלפוןשמיניסט באמ"ש
אגב, איפה אתה לומד?שמיניסט באמ"ש
זה נראה פורום מענייןמקפיצים נטושים
אולי נחייה אותו?
אני בעדשלג דאשתקד
אני במשבר. עמוק.מקפיצים נטושים
יושב בזמן סד"ע ומסתכל בפורומים של ערוץ 7.
איך יוצאים מזה?
לפי ההקפצות שלךשלג דאשתקד
נראה לי שישבת כאן כבר מסדר בוקר.
אבל יאללה תעלה סוגיה שהיית אמור ללמוד היום, או הסוגייה אחרונה שלמדת לפני המשבר, ונתחיל להתפלפל כמו בני ישיבות.
אני כאן 
לאלא סד"ב לא הייתי פהמקפיצים נטושים
בלאגן, צריך לחשוב..מקפיצים נטושים
תחילת גיטין.
תקנת בפנובפ"נ,
מה קורה אם לא קויימה?
סחתן עליך!שלג דאשתקד
זה מסובך אחי,
לפי רבה - אם בית הדין חושש שהגט לא נכתב לשמה, אז אין המון מה לעשות... והחשש מתעצם לגעת תוספות (ב
שבני חו"ל חולקים על ההלכה "וכתב לה - לשמה". כמובן ש"לאחר שלמדו" זה יותר קל כמו שהגמרא אומרת בהמשך. (אגב נדמה לי שהראב"ד פוסק כדעת רבה, כלומר שרבה אית ליה דרבא אז תכלס חוששים לשני הדברים).
לפי רבא, בגדול העניין יותר קל, כי הבלגן הוא למקרה שיהיה ערעור (כי אם אין ערעור אנחנו לא חוששים מעצמינו, כי משום עיגונה הקילו בה רבנן, כמו שכותב התוספות בתחילת הדיבור האחרון בדף ב.). עכשיו תראה, בעיקרון רשי בדף ג. נותן שני פירושים מה עוזר הפנוב"נ לפי רבא: 1. מרגע שהשליח אומר, הבעל יתבייש לערער. 2. הבעל עצמו כבר לא יהיה נאמן. ככה שתכלס אם לפי הפירוש הראשון, אז אין כאן עניין גדול.
מצד שני, צריך לקחת בחשבון את מחלוקת התוספות בדף ג. (בדעת ר"י), שגם אם הבעל מערער לא מאמינים לו, לעומת דעת הכפתור ופרח (נדמה לי איפשהו בפרק י) שאם הבעל עודה בלגן אז מאמינים לו ופוסלים את הגט. כך שהאמירה של בפנוב"נ או הכרחית או כמעט חסרת משמעות, ואז זה בעיקר כמו שאומר התוספות ש"בעל מידק דייק" הכוונה שמתלכחילה הוא מדייק ונזהר, וזו המטרה של האמירה.
הקיצור, לפי רבא זו תקנה שבאה להגן על מצבים מסובכים ולא ממש פותרת בעיות ספציפיות. אז זה לא נורא כל כך. אבל לפי רבה זה די בלגן אם הבחור לא אמר... (למרות שבפיכח ונתחרש לא גזרו חכמים, כך שאולי זה לא סוף העולם, כי רוב בקיאים הם).
לכבודך פתחתי את הגמרא בפנים
שלג דאשתקד
מתוך רצון לא רק לקשקש מהזיכרון...
אז ככה, אם השליח לא אמר בפני נכתב וכו', זו מחלוקת בין רבי מאיר לחכמים בברייתא בדף ה:, והלכה כדעת חכמים שזה לא נורא רק שיחזור ויעשה את הפעולה ויאמר.
ולגבי השאלה מה קורה אם הבעל מערער אחרי שאמר בפנוב"נ, אז ראיתי שכבר בירודלמי יש התייחסות לזה ונאמר כך: "אמר ר' יוסי: חומר שהחמרתה עליה מתחילה שיהא צריך לומר בפני נכתב ובפני נחתם, היקלתה עליה בסוף שאם בא ועירער עררו בטל".
וואו, רצינימקפיצים נטושים
מבחינתי באמת הדיון מתחיל מהמח' תנאים הזו;
לפי ר"מ כל המשנה בגיטין ממטבע שטבעו חכמים הגט פסול, שזה מעניין כי לכ' מדאורייתא כשר, בעצם, היא עדיין נשואה ומותרת לבעלה הראשון? רק כי השליח לא אמר בפנופ"נ,
לפי חכמים - כשר, אז מה התוקף של התקנה? מה קורה אם לא מקיימים אותה? הכל טוב?!
לא נראה לי שחכמים כזה סבבהשלג דאשתקד
הרי הברייתא בעצמה ממשיכה "כיצד יעשה...". השאלה היא מה קורה אם הוא לא עשה את זה.
מצד שני, באמת לא מובן מה הטעם של רבי מאיר. הרי תכלס מדובר בחשש רחוק, כי רוב הדיינים בקיאים בלשמה (וכאן רבי מאיר לא אמור לחשוש למיעוטא, כפי שמסבירה הגמרא), ומן התורה עדים החתומים על השטר נעשה כמי שמחקרה עדותם בבית דין. אז למה היא פסולה מן התורה?
(נדמה לי שיש תוספות בדף ה על חלק מהנושאים האלה, אבל אני כבר צריך ללכת לישון כדי לקום מחר לסדר בוקר
)
אשריך!מקפיצים נטושים
אשריך אתהשלג דאשתקד
אח... היה שיעור, עם המון חידושיםמקפיצים נטושים
אבל לא מספיק הייתי מרוכז בו,
לפתע עלתה לי התובנה שבעצם הסוגיא שלי בסדרי בוקר בשבועות האחרונים היא זו; 'ריחיים בצווארו ויעסוק בתורה'?!
תקשיב נשמה טהורהשלג דאשתקדאחרונה
מסכת גיטין אחת ה.... פשוט אחת המדהימותתת!!!
יש בה כל כך הרבה פרטים והיבטים, שהסיכוי להתעמק ולהבין הכל, זה כמעט אפסי. תסתכל רק על הסוגיה של רבה ורבא, איך אותה מדנה יכולה לקבל משמעות גם של שאלה הלכתית עקרונית (לשמה) וגם של שאלה עובדתית (קיום השטר) ואתה עומד מול משנה עם 100 דוגמאות (גבולות הארץ? סמוכות ומובלעות? עולי בבל ועולי מצרים - לפי רהינו תם?) ועוד משפטים דו משמעיים ושאלות טכניות של שליח להולכה, הבאה וקבלה; אישה שהביאה, עבד שהביא, בעל שהביא; עד נעשה דיין; עדי חתימה או עדי מסירה (וכמה שיטות מפשרות...). חתיכת סלט לא הגיוני, וזה עוד לפני שכל המצב מתהפך - לאחר שלמדו, מלתא דלא שכיחא וכו וכו.
נראה לך שאפשר לעשות את זה תוך כדי שינה? או תוך כדי ריחיים על צווארו???
עזוב אותך, אל תנסה לבלוע הכל. קח את מה שהכי הכי חשוב בישיבה: האווירה, החידוש, היצירתיות והרעיונות שעולים. אהבת תורה מהברק שלה. זה ימלא לך מצברים וזה מה שחשוב לך עכשיו!!
אתה הרי מכיר את הסיפור על "עולא אקלע לבבל" (בתענית וגם בפסחים), שבהתחלה היה מאוכזב איך אנשים שככה חוגגים לא לומדים תורה, אבל בדיעבד הוא הבין שהאנשים כל כך סובלים שצריך להודות שמישהו בכל זאת לומד תורה...
תשמח שאתה מנסה, שאתה משקיע, שאתה רוצה. תשמר את זה! בסוף תצליח ובענק!!!
ואל תשכח שאתה גם חייב: "וכי עני היית יותר מהלל?" (הסיפור הידוע ביומא)
חברים, אני בסגנון של ישיבות ברמה משכלית מאוד גבוההיונתןzxcv
אני בן 25 מחפש עכשין ישיבה ברמה גבוהה כמו שיח יצחק באפרת למי שמכיר,
כרגע מחפש באזור הצפון.
מבקש לא להכנס לדיונים על ישיבות ומה טוב ומה פחות
אלא לגופו של עניין אם משהו יכול לעזור לי
תודה רבה לכולם
למנהל היקר שמחק את התגובה שליפשוט אני..
היית יכול כבר לתקן את הטעות בכותרת, על הדרך
..קעלעברימבאר
..
אתה מחפש ישיבה בסגנון של שיח?קעלעברימבאר
אם הדגש העיקרי הוא על הרמה ההשכלתית הגבוההקעלעברימבאר
אז בצפון נראה לי זה מעלה גלבוע (לא כזה מכיר אבל נראה לי).
במרכז יותר אז יש את הר עציון, מעלה אדומים, ירוחם, עתניאל, מחנים, אורות שאול בתל אביב.
אם אתה מחפש משהו כמו שיח (סגנון הרב שגר אם אני לא טועה?) אז נראה אולי מחנים או עתניאל? לא זוכר בדיוק. בצפון לא יודע אם יש כזה סגנון אולי יש במעלה גלבוע אבל לא יודע באמת. ולא יודע מה הסגנון בנהריה או עכו
יש לך עוד פרטים על מעלה גלבוע?יונתןzxcv
וכן מחנים
לא יודע עוד. אפשר לבדוק באתר שלהם. אני יכול לשאולקעלעברימבאר
מישהו שאני מכיר שלמד במחניים, אם זה חשוב
או שיש כאן מישהו שמכיר את ישיבת מחנים טוב?קעלעברימבאר
או מעלה גלבוע?
בסגנון שיח יצחק יש את מעלה גלבועפתית שלג
מעלה גלבוע הם בסגנון הרב שגר?קעלעברימבאר
נשמע לי שכןפתית שלג
אבל אני לא מספיק בקיא בהגותו ובישיבה הנ"ל..
אגב ברוח השכלתית רוחנית ויותר שמרניתפתית שלג
יש את ישיבת ראש פינה
דוד שלי שם, כדאי לך
ימח שם עראפת
עחחיונתןzxcv
ו
הצלחת לברר על ישיבה?קעלעברימבאר
מגדל העמקyys
ממליץ מאוד לבדוק את ישיבת חב"ד במגדל העמק.
מקום שלומדים בו ברמה מאוד גבוהה, עם סגנון חשיבה שמדמה את הסגנון המקורי של חסידי חבד לדורות - עם חקירה מעמיקה ודורשת אמת מוחלקת... שווה לנסות!
למה אתה מתכוון רמה משכלית גבוהה?קעלעברימבאראחרונה
אם הכוונה לרמת לימוד גבוהה אז יש את קרית שמונה באזור הצפון והמון ישיבות באזור המרכז וירושלים
ויתוראנונימי404
מישהו יודע אם אני חותם ויתור ואני באמצע מיונים (ספציפית עתודה) אז יגייסו אותי ישר או שהצבא נותן להמשיך להתמיין?
לימוד בשפת אמתפלוני אלמונ
מי שבקיא יודע בכתבי בעל ה"שפת אמת" על התורה והמועדים(ואולי גם בספרים אחרים) ויכול להמליץ על בין 3-4 קטעים יסודיים וחשובים בלימוד תורתו לכבוד יום פטירתו ב-ה בשבט אשמח שישלח בהודעת וואטסאפ(ואם אין אז סמס) למספר 050-220-3441
רלוונטי עד ראש חודש שבט תשפ"ה, תודה מראש
דיכאוןאנונימי404
אם זה עושה לך רע, כדאי לעבורארץ השוקולד
אם זה דיכאון אמיתי, כדאי לשתף דמות מקצועית וגם רופא צבאי.
^^פתית שלג
ואולי למכינה
כמובן
ארץ השוקולד
כדאי להתייעץ עם דמות בעולם האמיתי ..אגוז16
דרוש כובד ראשנקדימון
ההחלטות שתקבל יכולות להיות משמעותיות ובלתי הפיכות, ולכן קודל כל חשוב שתשים לב לזה ותשקול צעדים בזהירות.
כמו שאמרו פה, ייתכנו כמה סוגי קשיים:
1. קושי בלימוד ובסף הדרישות הישיבתיות - כנראה מרבית האנשים חוטפים איזה שוק כשהם מגיעים לזה, אבל זה טבעי. האם ניסית לדבר עם ר"מ בישיבה שרתה נמצא בה? יכול להיות שבירור פנימי כזה יעזור לך להתפקס ולמצוא את המסלול שיהיה טוב לך.
2. חוסר התאמה עם הישיבה - זה קורה. למרות שחיפשנו ועשינו שבושים, אולי בחרנו לא נכון. יכול להיות שמעבר לישיבה אחרת זה כל מה שאתה צריך. סגנון לימוד אחר, סגנון חברתי אחר, סגנון אחר של גישה, מיקום אחר, וכדומה. אולי ישיבה גבוהה ולא הסדר, אולי מכינה ולא ישיבה. יש כל מיני אופציות, ואולי אתה צריך משהו מהאפשרויות האחרות.
3. רצון לצבא - יכול להיות שפשוט הצבא מדבר אליך חזק. זו גם אפשרות. באופן אישי אני חושב שתקופה בישיבות/מכינות זה חשוב לעיצוב העולם הפנימי שלך (מידות, תפישת עולם, עולם רעיוני), להרחבת ההשכלה התורנית שלך (הלכה, גמרא, ספרות אמונית, וכו), וליציבות מנטלית שנולדת משני הדברים הקודמים.
אגב, אם בעניין הצבא מה שמפריע לך זה העניין של שירות מקוצר, אז זה פתיר. אחרי שתסיים את תקופת הישיבה שלך, אתה בהחלט יכול להתגייס באופן רגיל. אבל בשביל זה אתה צריך ישיבה גבוהה או מכינה.
ואם אף אחד מאלה לא נראה לך מתאים, אולי הבעיה היא אחרת ושווה לשקול לפגוש איש מקצוע. אבל אלה החלטות שלא כדאי לקבל לבד, כדי לא לעשות טעויות אימפולסיביות.
בהצלחה רבה!
