שלום לכולם
(ממשיך בינתיים)
מרדכי פועל לביטול הגזירה, ראשית כל במישור הרוחני - תשובה ותפילה- וגם בהשתדלות מעשית, ומפרסם את תוכן הגזירה, כמו שכתבתי בפינה הקודמת - וּמָרְדֳּכַי, יָדַע אֶת-כָּל-אֲשֶׁר נַעֲשָׂה, וַיִּקְרַע מָרְדֳּכַי אֶת-בְּגָדָיו, וַיִּלְבַּשׁ שַׂק וָאֵפֶר; וַיֵּצֵא בְּתוֹךְ הָעִיר, וַיִּזְעַק זְעָקָה גְדוֹלָה וּמָרָה.
ותבואינה (וַתָּבוֹאנָה) נַעֲרוֹת אֶסְתֵּר וְסָרִיסֶיהָ, וַיַּגִּידוּ לָהּ, וַתִּתְחַלְחַל הַמַּלְכָּה, מְאֹד; וַתִּשְׁלַח בְּגָדִים לְהַלְבִּישׁ אֶת-מָרְדֳּכַי, וּלְהָסִיר שַׂקּוֹ מֵעָלָיו-- מדוע אסתר שולחת לו בגדים? וכי היא חושבת שאין לו?
אסתר כמובן ידעה שמרדכי לובש שק בגלל דבר שקרה, ולכן היא 'התחלחלה מאוד', אך שלחה לו בגדים כדי שילבשם ויוכל להיכנס לבית המלכות כדי לדבר עימה ולטכס עצה.
-וְלֹא קִבֵּל - מרדכי בשלב זה ראה יותר חשיבות בהשתדלות הרוחנית של התשובה, השק והאפר, מהשתדלות מעשית שבאה על חשבונם.
אסתר שולחת את התך איש סודה למרדכי- וַיַּגֶּד-לוֹ מָרְדֳּכַי, אֵת כָּל-אֲשֶׁר קָרָהוּ; וְאֵת פָּרָשַׁת הַכֶּסֶף, אֲשֶׁר אָמַר הָמָן לִשְׁקוֹל עַל-גִּנְזֵי הַמֶּלֶךְ ביהודיים (בַּיְּהוּדִים)--לְאַבְּדָם. וְאֶת-פַּתְשֶׁגֶן כְּתָב-הַדָּת אֲשֶׁר-נִתַּן בְּשׁוּשָׁן לְהַשְׁמִידָם, נָתַן לוֹ--לְהַרְאוֹת אֶת-אֶסְתֵּר - את האיגרת הגלויה שנכתב בה 'להיות עתידים ליום הזה' וּלְהַגִּיד לָהּ - את מה שעומד מאחורי דברי האיגרת, שהגזירה היא על היהודים, וּלְצַוּוֹת עָלֶיהָ, לָבוֹא אֶל-הַמֶּלֶךְ לְהִתְחַנֶּן-לוֹ וּלְבַקֵּשׁ מִלְּפָנָיו--עַל-עַמָּהּ.
וַאֲנִי לֹא נִקְרֵאתִי לָבוֹא אֶל-הַמֶּלֶךְ--זֶה שְׁלוֹשִׁים יוֹם - אפשר לפרש בשני אופנים שונים:
א. אסתר חששה שלא נקראה זמן כה רב מכיוון שסר חינה בעיני המלך, ומזכירה זאת כדי לחזק את החשש שלא יראה בעין יפה את כניסתה ללא הזמנה...
ב. להפך - מכיוון שלא קרא לי שלושים יום, בוודאי לא רחוקה העת שיקרא לי, ואבקש ממנו אז, ולמה לי להסתכן בשביל ימים מועטים?
דבריה של אסתר נראים משכנעים. מדוע מרדכי אינו מקבלם, ומהי משמעות תשובתו אליה?
וַיֹּאמֶר מָרְדֳּכַי, לְהָשִׁיב אֶל-אֶסְתֵּר:
אַל-תְּדַמִּי בְנַפְשֵׁךְ, לְהִמָּלֵט בֵּית-הַמֶּלֶךְ מִכָּל-הַיְּהוּדִים.
כִּי אִם-הַחֲרֵשׁ תַּחֲרִישִׁי, בָּעֵת הַזֹּאת--רֶוַח וְהַצָּלָה יַעֲמוֹד לַיְּהוּדִים מִמָּקוֹם אַחֵר,
וְאַתְּ וּבֵית-אָבִיךְ תֹּאבֵדוּ;
וּמִי יוֹדֵעַ אִם-לְעֵת כָּזֹאת הִגַּעַתְּ לַמַּלְכוּת.
לא מובן, אם רֶוַח וְהַצָּלָה יַעֲמוֹד לַיְּהוּדִים מִמָּקוֹם אַחֵר, הרי זה מחזק את טענת אסתר, שכן מדוע שתסתכן אם בכל מקרה תצמח ישועה לישראל?
ולמה וְאַתְּ וּבֵית-אָבִיךְ תֹּאבֵדוּ?? הרי הם יינצלו כמו כל היהודים!
יש מפרשים ש"תאבדו" בעוון זה שאת מחרישה מלהציל את כלל ישראל. אך יש בזה כמה קשיים: מה אשמים בית אביה, וכן- אם היא יודעת שתעמוד הצלה ממקום אחר, הרי היא נוהגת כדין בזה שהיא "מחרישה בעת הזאת", ומדוע שתענש?
אכן נראה מפשטות דברי מרדכי שהעניין הוא בשבילה כנ"ל, ונציע שני הסברים אחרים מדוע "וְאַתְּ וּבֵית-אָבִיךְ תֹּאבֵדוּ" אם אסתר לא תפעל כעת לפי התכנית:
א. המלבי"ם מפרש ש'תאבדו' היינו, מכיוון ש"לְעֵת כָּזֹאת הִגַּעַתְּ לַמַּלְכוּת"- כלומר העת הזאת היא המיועדת עבורך, ומסוגלת להצלחתך, ואם תדחי זאת כבר לא יהיה הזמן שלך ולזמן ההוא הכין הקב"ה אמצעי אחר להצלה, ואם כן נמצא שכל מה שנלקחת לבית המלך ועודך שם - הוא לבטלה, וזהו פירוש 'תאבדו'.
ב. אפשר גם לפרש, שכעת אסתר אבודה בבית המלך ומנותקת מעמה, וכן ילדיה וצאצאיהם יגדלו בבית המלכות בין הגויים וייטמעו ביניהם. באיבוד זרעה של אסתר, בעצם אובדת גם ההמשכיות של בית אביה. אם לא יקרה דבר, זהו העתיד הצפוי.
אבל, אע"פ שבכל מקרה תעמוד הצלה ליהודים, אם תזכה אסתר ותהיה היא זו שהביאה את ההצלה, ייתכן שזכות זו תעמוד לה שהיא וזרעה לא יאבדו בין הגויים וישובו ביום מן הימים לחיק עמם ומולדתם.
עד כאן בויכוח מרדכי ואסתר, אפשר לראות שהגישה שח אסתר יותר פרקטית, ושל מרדכי יותר רוחנית, כפי שהתבאר לאורך הדברים.
ובשלב זה אסתר מקבלת את דרכו של מרדכי:
וַתֹּאמֶר אֶסְתֵּר, לְהָשִׁיב אֶל-מָרְדֳּכָי. לֵךְ כְּנוֹס אֶת-כָּל-הַיְּהוּדִים הַנִּמְצְאִים בְּשׁוּשָׁן, וְצוּמוּ עָלַי וְאַל-תֹּאכְלוּ וְאַל-תִּשְׁתּוּ שְׁלֹשֶׁת יָמִים לַיְלָה וָיוֹם--גַּם-אֲנִי וְנַעֲרֹתַי, אָצוּם כֵּן; וּבְכֵן אָבוֹא אֶל-הַמֶּלֶךְ, אֲשֶׁר לֹא-כַדָּת, וְכַאֲשֶׁר אָבַדְתִּי, אָבָדְתִּי.
שבת שלום
ותודה על התגובות
@רחפת.. @זוהרת בטורקיז@חיהל'ה @פסידונית @שמן פשתן @נפש חיה.@זאת עם השם
@מבקש אמונה@איוושה@אניוהוא@חן,@המטיילת בארץ@דובשניה@ע מ@אור אש@סתם 1... @חסדי הים@אילת השחר @אורה2x@סלט
@ארץ השוקולד @שריקה@פוזמק מהוה@dawn@שירה(-8
@בת מלך =) @בת מלך!!!! @שמשועננים@שריקה@סוסה אדומה@!!מירב!!
@יצוראחד@בבושקה@למה לא?@שום וחניכה@לב טהור
@חרותיק
)





