חירם בינגהאם הרביעי היה הקונסול האמריקאי בצרפת בראשית שנות הארבעים של המאה הקודמת, בימים בהם לצרפת החלו מתנקזים יהודים מרחבי אירופה שהלכה ונכבשה בידי הנאצים. באותם ימים פנו אינטלקטואלים אירופים לממשלת ארצות הברית וביקשו ממנו להנפיק עבור היהודים הנרדפים ויזות אמריקאיות על מנת לאפשר את מילוטם מאדמת אירופה לארה"ב.

למרות שהמידע אודות הזוועות אותן מעוללים הנאצים באירופה הנכבשת החלו מטפטפים באותם ימים למערב, השיבה ארצות הברית לבקשת האינטלקטואלים האירופיים בשלילה. דלתותיה של ארצות הברית נותרו נעולות עד שהקונסול האמריקאי בצרפת, חירם בינגהאם הרביעי, החליט ליטול את החוק לידיו ולהיחלץ למען היהודים שהגיעו לצרפת.

במהלך הימים הבאים החל בינגהאם להנפיק אלפי אשרות מעבר אמריקאיות עבור אלפי יהודים שמיהרו לנצל אותן ולהימלט מאימת הצורר הנאצי.

בינגהאם המשיך את פעילותו זו בחשאי עד שמידע על פעולתו החל להגיע למשרד החוץ האמריקאי שראה בכך מעשה חמור ביותר. ההחלטה הייתה להעביר את הקונסול "הסורר" מצרפת לפעילות במדינה מרוחקת על מנת שזה יחדול מהפעילות שהממשלה האמריקאי החליט להגדיר כבלתי חוקית.

עם היוודע דבר פעילותו של בינגהאם הרביעי הוחלט להעביר אותו לפורטוגל ומשם הועבר שוב לארגנטינה. ארבע שנים מאוחר יותר, בשנת 45' נרקמה עסקה בין בינגהאם למשרד החוץ האמריקאי. הוא נאות לפרוש מתפקידו תמורת הבטחה שלא יועמד לדין על פעילותו זו. כך מדווח כתבנו שמעון כהן.


בהתאם להחלטה הודח בינגהאם מתפקידו, ובאופן תמוה מספרים בני משפחתו כי בינגהאם הסתיר את דבר פעילותו גם מהם, כיוון שהוטמעה בו תחושת אשם על פעילותו זו. "הוא הרגיש בושה גדולה על ההדחה שלו", מספרים בני משפחתו שנחשפו למעשיו של סבם באופן מקרי לחלוטין.

לפני שנים אחדות מצא אחד מבניו של בינגהאם מאחורי ארובה בביתו של הסב, שהלך לעולמו בשנת 1988, ארגז תצלומים ומסמכים שעיון בהם פרס בפניו את סיפור גבורתו של אבי המשפחה. במהלך התקופה שלאחר מכן פתח בנו השישי, רוברט קים בינגהאם, במסע לטיהור שמו של אביו ואף דרש ממשרד החוץ האמריקאי לא רק להודות באומץ ליבו של אביו אלא אף להנפיק בול לזכרו.



ביום ה-27.6.02 השיג הבן ניצחון חלקי על משרד החוץ האמריקאי. שר החוץ דאז קולין פאוול אמר דברי שבח על האב המנוח, העניק לבניו תעודת הוקרה ואף הגדיר אותו כ"דיפלומט אמיץ".

מאבק הטיהור של הבן נמשך ליעדו הבא של הנפקת בול עוד זמן קצר ואכן בשבוע שעבר, ביום ה-30.5.06 הונפק בול לזכרו. בעיצוב משולבת תמונתו של בינגהאם בסמלי הדגל האמריקאי.



(בהכנת הכתבה השתתף יאיר שלו)