חבר הכנסת יובל שטייניץ מהליכוד, שכיהן בעבר כיו"ר ועדת חוץ ובטחון, התריע מפני נטישת ציר פילדלפי. הפיגוע אתמול באילת הוכיח כי צדק. בשיחה ביומן ערוץ 7 רואה עצמו שטייניץ כמתאים ביותר לכהן כשר הבטחון הבא.



נטישת פילדלפי לדבריו, היא אחת השגיאות האוויליות של מדינת ישראל. הוכח שאי אפשר לסמוך על הפלשתינאים כמו גם של המצרים, שמנהלים מדיניות של התעלמות מכוונת מהברחת נשק לתוך רצועת עזה ואתמול, ראינו גם התעלמות מפני המחבלים שיוצאים מעזה כדי לפגע במדינת ישראל.



יש בכך יותר מהפקרות, לאחר שהוא רואה בה מדיניות מתוכננת של מצרים לאפשר הצלחת פיגועים בישראל. "מצריים החליטה לאפשר את התחמשות העם הפלשתיני ואת כל ארגוני הטרור, החמאס הג'יהאד הפתח, נגד מדינת ישראל". מצריים לדברי שטייניץ דואגת גם לאימונם של המחבלים לאחר שבשנה האחרונה, איפשרה לבד ממעבר נשק בכמויות עצומות, גם מעבר של מחבלים מעזה ללבנון או לאיראן, על מנת להתאמן ולקבל תדריכים, ללמוד טכנולוגיות חדשות ושיטות טרור חדשות, ובחזרתם לעזה, הם מעבירים את הידע לאלפי המחבלים שם.



שטייניץ מוסיף כי ניתן לשים סוף למצב הבלתי נסבל שנוצר על ידי שינוי המדיניות המצרית באמצעות לחץ, שפועל בד"כ על כל מדינה. "ישראל מסוגלת באמצעות הממשל האמריקאי באמצעות הסנאט והקונגרס לפעיל לחץ מאד משמעותי על מצרים, לשנות את דרכה". שטייניץ מוסיף כי אפשר לעשות מה שעושה ירדן, ולחסל את רשתות המבריחים ולמנוע הגעה של כמויות של נשק לאיזור הגבול.



דבר נוסף, חשוב יותר מבחינתו הוא לצאת לחומת מגן 2, אך גם זאת לא מיד, אלא ניתן להמתין עד שיתישו אחד את השני במלחמה פנימית שמתחוללת שם כעת "עדיף שיירו אחד בשני, זה יקטין קצת את היכולת שלהם להתנגד לצה"ל". שטייניץ מזכיר כי הוא קורא מזה שנתיים לביצוע של חומת מגן שתיים בעזה, ומשוכנע שבסוף יהיה מבצע מקיף בעזה כפי שהיה בשכם ורמאללה לפני כמה שנים, אך מזהיר כי "ככל שהזמן עובר זה יעלה יותר ביוקר ובינתיים נכנסים עוד טונות של חומר נפץ תקני כדי להכין מטעני גחון לצהל, עוד טילים נגד טנקים ואנחנו בפיגור גדול בעניין הזה".



המחיר שמשלמים אזרחי ישראל על דחיית מבצע לחיסול תשתיות הטרור בעזה עולה, ככל שמתעכב המבצע, אומר שטייניץ ומזכיר את הרקטות הנורות לעבר שדרות מדי יום ואת הפיגוע באילת. גם המחיר הצבאי יעלה, וההתנגדות לצה"ל תהיה יותר קשה, ככל שנאגרים יותר חומרי חבלה בעזה.



לשאלת המראיין, יגאל שוק, על תפקודו של פרץ כשר בטחון, אומר שטייניץ כי עמיר פרץ אינו מתאים לתפקיד, שכן אין לו נסיון קודם לא דרך ועדת החוץ והבטחון של הכנסת ולא דרך הקבינט בממשלה. "הוא אינו מתעניין בדברים האלו ומעולם לא כתב עליהם ניגוד למשה ארנס שאמנם היה אזרח אך בא עם הרבה נסיון והיה שר בטחון מוצלח". שטייניץ מוסיף כי מדינת ישראל צריכה שר בטחון אזרח אך שמבין עניין ומסוגל להשתלט על המערכת ויש לו הבנה בנושא בטחון לאומי.



שטייניץ מזכיר את המודעה בהארץ, שהצליחה להכעיסו, בה קוראים אלופים בצה"ל לשעבר למנות את אחוד ברק לשר בטחון. " ריח לא טוב לדמוקרטיה הישראלית, עולה מהעובדה שעשרות אלופים ותתי אלופים בדימוס, קוראים למנות רב אלוף לשר בטחון" אומר שטייניץ ומביע פליאה על כך שהשמאל הישראלי ובעיקר מפלגת העבודה, נזקקו תמיד להאחז בדרגות ובגנרלים בכמויות כאלה. "מחלה שלא פשטה בימין וטוב שלא", הוא מוסיף.



כיום אינו רואה אף אחד מתוך המערכת כמתאים לכהונת שר בטחון. אך לעומת זאת בליכוד דוקא קיימת לשיטתו אלטרנטיבה ראויה "כל מדינת ישראל מחכה שהליכוד יחזור לשלטון. יש לנו את הנסיון התבונה התעוזה בנושא בטחון לאומי ובנושאי חוץ ובטחון שאין לאף מפלגה אחרת. אין לי ספק שאנחנו, עם נתניהו בראשות הממשלה, עם אנשים כמוני ואחרים במשרדי הבטחון והחוץ ובטחון פנים, נעשה עבודה הרבה יותר טובה", אומר שטייניץ.



שטיינץ אינו מעוניין לדבריו להכנס להעדפות בין אהוד ברק ועמי איילון. הוא מאשים את ברק במצב הנוכחי בלבנון "ברק בקדנציה הקודמת היה שר בטחון לא טוב. הוא הוציא אותנו מלבנון בלי בטחונות בלי שום ערבויות והמצב החל התדרדר מיד לאחר מכן". לפיכך מוסיף שטייניץ כי "לראות בו היום תרופת פלא רק בגלל שלבש דרגות על הכתפיים זה באמת מתאים למפלגת העבודה, לא לנו".



מבחינתו, האדם המתאים ביותר לתיק הבטחון, הוא שטייניץ עצמו "אני חושב שנסיון של 3-4 שנים כיו"ר ועדת הבטחון של הכנסת כיו"ר ועדת המשנה של השרותים החשאיים כיו"ר הועדה הבטחונית המשותפת לארה"ב ולקונגרס ולכנסת, זה בהחלט נסיון רלוונטי" הוא אומר ומוסיף כי את השינויים הנדרשים במערכות ובתפיסת הבטחון של ישראל, יוכל לעשות רק אזרח שמתעניין ומתעמק בנושא בטחון לאומי.