נגה הראובני, בנם של ד"ר אפרים וחנה הראובני, מראשוני העלייה השנייה, נולד בירושלים בט"ו בשבט התרפ"ד ( 1924). הוריו, הניחו את היסודות למחקר המדעי של טבע הארץ במקורות ישראל והגו את הקמת "גן הנביאים ורז"ל" – גן בוטני שיושתת על צמחי הארץ, צמחי התנ"ך המשנה והתלמוד.



נגה ז"ל, היה שותף מלא מימי ילדותו למחקרי הוריו בשדות הארץ ולפרסומים אשר הוציאו, החליט לאחר סיום לימודיו בגימנסיה העברית בירושלים להגשים את חלום הוריו ובנחישות שאינה יודעת גבול, צעד בבטחה בין נפתולי הבירוקרטיה והספקנים להצמחת שמורה יש מאין.



בתחילת שנות הארבעים התגייס להגנה וייסד לימודי "חינוך שדה" המושתתים על הכרות צמחי הארץ כפי שהכירו אותה קדמונינו בתקופת התנ"ך והתלמוד והמשמשים פתרונות לבעיות הסתגלות לחיי שדה. תחילה הנהיג הראובני לימודים אלה בשורות ההגנה והפלמ"ח וכאשר הוקם צה"ל היה בין מקימי מדור חינוך שדה המעביר סדרות חינוך שדה ביחידות השדה וחיל האוויר.



לאחר שחרורו בשנת 1960 פועל נגה להקמת השמורה ובעזרתו של רה"מ הראשון דוד בן גוריון הוא זוכה ב-1965 להקצאה של 2,500 דונם באזור מודיעין ולהכרה בנאות קדומים כשמורה של טבע הארץ במקורות ישראל.



שופטי פרס ישראל נימקו את החלטתם להעניק לו את הפרס וכתבו: "בעקשנותו הבלתי נלאית, במשך עשרות שנים, הצליח נגה להביא רעיון רב ערך לכלל הגשמה. הוא השכיל לגייס את תעצומות הנפש ואת המשאבים הדרושים כדי להקים מפעל לימודי המטביע את רישומו על פני חיינו ומחנך ציבור גדול, בעיקר בני נוער, לאהבת הארץ ולהבנת מרכזיותה בחיי העם היהודי".