על פי סקר חדש של מרכז תמי שטיינמץ באונברסיטת תל אביב, שנערך בקרב 588 ישראלים, ופורסם לפני מספר ימים, הציבור הישראלי סבור שאין כיבוש: השטחים משוחררים. הציבור חושב גם, שמדינה פלשתינית לא תביא שלום, ושיש לספח את רוב היישובים. כ-40% מן הציבור בממוצע משוכנע כבר היום, שאריאל, קרית ארבע ומעלה אדומים הם "בישראל, בתוך הקו הירוק".

הממצא המפתיע ביותר בסקר מעיד על כשלון מוחלט של "שטיפת המוח התקשורתית" רבת השנים בנושא יהודה ושומרון. עורכי הסקר, המזוהים עם הצד השמאלי של המפה הפוליטית הודו: "הופתענו לגלות, כי למרות שבמשך שנים גבר השימוש במושג "כיבוש" בכלי התקשורת, רוב הציבור היהודי מגדיר את הגדה המערבית "שטח משוחרר" ולא "שטח כבוש"." על פי הנתונים, אכן רוב הציבור רואה ביהודה ושומרון שטח משוחרר (55% מן הציבור היהודי -- לעומת רק 32% שסבור כמו השמאל, שזהו שטח כבוש).



הציבור נשאל בסקר, האם הסכם שלום שיכלול הקמת מדינה פלשתינית, יביא סוף לסכסוך של הפלשתינים עם ישראל. רוב גדול מהציבור היהודי סבר שמדינה פלשתינית לא תפתור את הסכסוך: 73%. רק 20% מהציבור חושב שמדינה פלשתינית עשוי להביא סוף לסכסוך.



באשר להתנחלויות, הציבור נשאל האם הוא מעדיף את הקו הירוק כגבול בעתיד, או שמא לדעתו עדיף כי "רוב ההתנחלויות יהיו בצד של ישראל". 63% מהציבור היהודי העדיף שרוב ההתנחלויות יהיו בצד של ישראל, לעומת 23% בלבד שמצדד בקו הירוק. סוזי דים, דוברת מטות ערים וסטטיסטיקאית בהשכלתה, ציינה כי ההטייה הפוליטית של הסוקרים באה לידי ביטוי בכך, שאפילו לא שאלו, מה אחוז הציבור המעדיף ש"כל ההתנחלויות יהיו בצד של ישראל".



ממצא מעניין נוסף: הציבור, בליבו, כבר אימץ רבים מן היישובים. 39% מן הציבור חושב כבר היום שאריאל בירת השומרון היא "בישראל, בתוך הקו הירוק". 36% מתיחסים לקרית ארבע כאל יישוב שנמצא "בישראל, בתוך הקו הירוק". 45% חושבים על מעלה אדומים כעיר שהיא כבר היום "בישראל, בתוך הקו הירוק".

כדי להיכנס לתוצאות המלאות של הסקר לחץ כאן