העיתונאי והסופר, איתן הבר, מנהל לשכת ראש הממשלה בעבר יצחק רבין, סבור שהמלחמה בעזה היא אפשרות למתן מכה קשה לחמאס ויצירת מכשיר הרתעה מול החמאס.

בראיון לערוץ 7 הוא קובע כי מנקודת ראותו מהלכי הצבא נבונים ונכונים. הוא מציין כי תופעה של הסתערות ללא מחשבה ותכנון שהייתה נחלת צה"ל במלחמה הקודמת אינה נראית במלחמה הנוכחית.

באשר לאופן בו ניתן לנצח את החמאס אומר הבר כי חלפו ימי המבצעים המזהירים כדוגמת מבצע אנטבה ומבצעים דומים. לדבריו במרוצת השנים האחרונות עמלו בצד שמנגד לנו קשות כדי למצוא פתרון לקשיים המלחמתיים שלהם נגדנו והגיעו למצב בו ביכולתם לפגוע בנו מבלי שיש בידינו את הכלים המתאימים להגיב בצורה נחרצת. כיוון כך האפשרות היחידה שעומדת בידי ישראל היא הרתעה, ענישה קשה, והפנמה ריאלית שגם אחרי המבצע הנוכחי יהיו עוד קסאמים ונצטרך לשוב ולהכות בעזה.

הבר מזכיר את דבריו של יצחק רבין שאמר 'מצידי שעזה תטבע בים', אך מוסיף כי המציאות היא שעזה "מסרבת" לעשות זאת ועל כן נצטרך "לחיות עם האולקוס הזה עוד הרבה שנים ודורות. אני רואה שקט זמני ואחר כך חידוש פעולות האיבה. אלא אם כן יושג הסדר שאינני רואה אותו באופק".

הבר סבור כי יש להפנים את מגבלות הכוח של מדינת ישראל ולא לדבר על ניתוץ והריסה מוחלטת של אנשי החמאס שברצועה.

בראיון מעמת עוזי ברוך את הבר, אולי לראשונה, עם נבואתו של יצחק רבין ולפיה החזיונות כאילו שלטון הרש"פ ברצועה יוביל לקסאמים על אשקלון הם חזיונות שווא של הליכוד, אוותו כינה 'פחדני השלום'. כידוע דבריו אלה של רבין מופצים באחרונה שוב ושוב ברשת האינטרנט, והבר מתייחס לדברים וקובע כי "זו לא הטעות היחידה של יצחק רבין וזו לא הטעות היחידה של מנהיגים אחרים", הוא קובע כי ניתן לכתוב אנציקלופדיה של טעויותיהם של מנהיגים.

עוד מוסיף הבר ומספר כי גם אז לא אהב את הנחרצות שבדבריו אלה של רבין, את סימני הקריאה הרבים שלו, כלשונו של הבר.

עם זאת אומר הבר כי עדיין אוחז בדעתו ולפיה לו היה יצחק רבין משלים את מהלכיו המדיניים בעצמו, מדינת ישראל הייתה מצויה במציאות אחרת לחלוטין, הן מול הפלשתינים והן מול העולם הערבי. לדבריו אמנם ניתן להתווכח עם עמדה זו ולטעון את ההיפך אך הוא ממשיך ומחזיק בעמדה זו.

לשאלת הדרישה לשוב לגוש קטיף כאקט של הרתעה אומר הבר כי הוא האחרון שיעמוד לצידו של אריאל שרון ומעולם לא כתב ולו מילה אחת בזכותו, וכבר בהיותו מנהיג ההתנחלות הזהיר בשיחה עם ישראל הראל כי הוא יהיה זה שישליך את המתנחלים מבתיהם. "אבל כמעט כמו בענין של יצחק רבין אני יכול לומר שאי אפשר לדעת מה היה קורה אם היה שורד כראש ממשלה. ההיסטוריה לא מכירה במושג אילו ולכן אני מאלה שנוטים לתת קרדיט לאנשים שקיוו להגיע למקומות אחרים. איש לא חשב שאחד ירצח ואחד ישקע בתרדמת. ומפעלותיו לטוב ולרע, לטעמי תמיד רע, יקבלו כיוון שונה לחלוטין".

בהתייחסו לדבריו של הרב פרומן שסיפר בראיון לערוץ 7 על הצעת חילופי נחשון וקסמן ז"ל באחמד יאסין, וסירובו של רבין כיוון שלא רצה לדבר עם הטרור, אומר הבר כי הדברים פשוטים והנוסחה של רבין לחטיפות הייתה אחת – אם ניתן לשחרר את החטוף בדרך צבאית יש לעשות זאת ולא להיכנע לארגוני הטרור. זאת גם אם מחיר הפעולה עלול להיות כבד. לעומת זאת אם אין ברירה יש להיכנס למו"מ עם החוטפים, וכך היה במקרה נחשון וקסמן. כאשר נודע מקום הימצאו תמו המשאים והמתנים.

באשר לסוגיית גלעד שליט אומר הבר כי ללא אינפורמציה מחויבת הוא אינו מאמין ולו לרגע שממשלת ישראל אינה חושבת על כל דרך להשיבו הביתה. "הקשיים מובנים ואין צורך לפרטם. אני מאמין שהוא יחזור. השאלה של שנה או שלוש שנים אינה מעלה ומורידה. המשפחה ודאי סובלת. העיקרון הוא לא הזמן אלא ההישג ואני רוצה להתפלל שבקרוב הוא ישוב".