כ-70 פעילי ארגון "חומש תחילה" ומשפחות מגורשים מחומש ושא-נור הצטרפו לתלמידי ישיבת חומש ולאזרחים השוהים במקום בקביעות וקראו הלילה את מגילת איכה ואת קינות תשעה באב בישוב חומש שבצפון השומרון.

הפעילים וכן משפחות המגורשים קראו את מגילת איכה על רצפת מגרש הכדורסל של הישוב, שעומד במקומו - כמו גם הכבישים, אבני השפה, הגדות, המדרגות, העצים וחלק מהגינות של חומש - הכל למעט הבתים.

"התחושה היתה קשה ביותר" - מספר יוסי דגן מארגון "חומש תחילה"- "לשבת בין הריסות חומש בליל תשעה באב זה להרגיש בצורה מוחשית את תחושת החורבן, לנו, הביטה וראה את חרפתנו. נחלתנו נהפכה לזרים, בתינו לנכרים' המילים קיבלו משמעות מצמררת. אין כמעט עין שנשארה יבשה".  זו השנה השלישית מאז הגירוש בה נקראת מגילת איכה בחומש.

רק בשנה הראשונה לא נקראה במקום המגילה. בשנה השניה חל תשעה באב יום לאחר עליית האלפים לחומש במלאת שנתיים לגירוש, עליה אשר בעקבותיה ועד היום חזרה הנוכחות היהודית לחומש.

בין הבאים היו גם מספר בני משפחתו של עידו זולדן הי"ד, ממגורשי חומש ומהפעילים המרכזיים והבולטים בארגון "חומש תחילה", שנרצח בנסיעתו מקרני שומרון למקום מגוריו בשכונת מגורשי שא-נוא וחומש בשבי שומרון לפני כשנה וחצי.

עידו, קצין סיירת במילואים ופועל בניין בעבודה עברית, היה ממקימי ומהפעילים המרכזיים ב"חומש תחילה ", ואף בנה בעליה הגדולה בערב תשעה באב מגדל גבוה מעץ, מגדל אשר סימל את הצלחת מבצע העליה והבניה במקום.

איתמר זולדן, אחיו של עידו הי"ד, שהיה בין העולים לקריאת המגילה בחומש אמר: "אני מקוה שהמסורת של קריאת מגילת איכה בחורבות חומש תיפסק וכבר בשנה הבאה נזכה לחומש, שאנור וירושלים הבנויות".

לאחר מגילת איכה, קראו עשרות האנשים את קינות ליל תשעה באב, ביניהן קינה מיוחדת שנכתבה לאחר הגירוש החורבן של ישובי גוש קטיף וארבעת ישובי צפון השומרון - חומש, שא-נור, גנים וכדים. גם בקריאת קינה זו לא נשארה כמעט עין יבשה מדמעות.

לאחר מכן המשיכו חלק מהפעילים ומהמגורשים אל הישוב שא-נור, שם התפללו ליד מבנה בית הכנסת המרשים של שא-נור אשר כוסה בערימת חול ענקית בגירוש - בית הכנסת היחיד שלא נהרס בגירוש, למרגלות המצודה המרשימה, סמל כפר האמנים שא-נור, שנותרה אף היא שלמה כמעט לגמרי.

"דווקא בתשעה באב ודווקא בחומש אנו צריכים להתעודד ולהתחזק" - אומרים בארגון "חומש תחילה - "תשעה באב נגזר על עם ישראל עקב חטא המרגלים ומאיסת הארץ כפי שנכתב בגמרא: 'אמר הקדוש ברוך הוא לישראל אתם בכיתם בכיה של חינם (על מאיסת הארץ) ואני קובע לכל בכיה לדורות'. גם בדורנו לפני ארבע שנים היתה מאיסת הארץ על ידי בניה. אנו מתקנים בחומש יום יום את מאיסת הארץ והעוול שבגירוש והחורבן  וברור לנו שהישוב יקום מחדש והמדינה תחזור למסלול ההפוך והנכון של אהבת הארץ וההתיישבות בכל מרחביה".