כך הביא מטוס צילום ישראלי להפלת מיג

חשיפה: מטוס צילום ישראלי שהיה במשימת צילום בשמי בגדד לפני 27 שנים גרם לנפילתו של מטוס מיג עיראקי שרדף אחריו.

חגי הוברמן , כ"ט באב תשס"ט

מיג
מיג
מתוך ויקיפדיה

מטוס צילום ישראלי שהיה במשימת צילום בשמי בגדד לפני 27 שנים, זמן קצר אחרי השמדת הכור העיראקי, גרם לנפילתו של מטוס מיג עיראקי שרדף אחריו.

כך נחשף לאחרונה במאמר שפורסם במגזין התעופה הבריטי Air Forces Monthly. המאמר תורגם לעברית ע"י אבינעם מיסניקוב, עורך אתר האינטרנט "מרחב אווירי", אחרי שהצנזורה הצבאית אישרה את הסיפור לפירסום.

היה זה אחד משלושה מטוסי פאנטום קורנס של חיל האוויר הישראלי, שנשאו ציוד צילום מהפכני באותם ימים. וכונו בח"א "שבלול". הם סופקו לח"א בסוף שנת 75 ובתחילת 76.

זמן קצר לאחר הגעתם לארץ, הופעלו שלושת המטוסים בצורה אינטנסיבית, כשהם טסים באופן שיגרתי בגבהים שלמעלה מ-60,000 רגל כדי להשיג איכות צילום מיטבית.טייסיהם לבשו חליפות לחץ לגובה רב כדי שיוכלו לשרוד בעת נטישת המטוס בגבהים כאלה, וגם למניעת רתיחת הדם בגופם, כיוון שתאי הטייס במטוסים אלו היו חצי מדוחסים. ח"א השתמש בחליפות דומות לאלו של צוותי מעבורות החלל, שהיו מורכבות מארבע שכבות של בד, אריג סינתטי ואריג "נומקס" חסין אש. משקלה הכולל של החליפה, כולל כפפות וקסדה, היה 12 ק"ג ונדרשו 20 דקות ללבשה. החליפה המגושמת הגבילה את חופש התנועה של הצוות בתוך התא. במשימות צילום מתחת לגובה 50,000 רגל לבש הצוות חליפות לחץ רגילות.

כיוון שטיסות הצילום סווגו כסודי ביותר, מעט מאד מידע יצא לציבור. המקרה המדהים ביותר היה זה שבו זכו שני מטוסי קורנס "שבלול" בהפלה הראשונה והיחידה בחיל למטוסי צילום. בתאריך 3.1.82, כחצי שנה אחרי השמדת הכור העיראקי, יצאו שני מטוסי צילום כאלו לגיחת צילום בגובה רב מעל עיראק. הראשון הוטס בידי רן גרנות עם הנווט דני גרוסמן, ואת השני הטיס גדעון שפר – לימים אלוף בצה"ל - עם הנווט יובל נווה.

בזמן מקטע הגובה הנמוך של הגיחה, בדרכם חזרה מהמטרה, הם יורטו ע"י מטוס מיג 21 בודד. גדעון שפר, שהוביל את הזוג, העריך את המצב בזריזות, והגיע למסקנה שהמיג, שטס בתצורה חלקה ועם מבער אחורי מלא, ביזבז הרבה דלק בזמן שהוזנק מבסיסו. זוג הקורנסים "שיחק" עם המיג במשך כמה דקות, ולא נתן לטייס העיראקי הזדמנות לפתוח באש. לאחר שניתקו מגע, דהרו המטוסים הביתה במהירות מירבית, ולאחר שתודלקו באוויר נחתו בבסיסם בשלום. מידע מודיעיני שהגיעו מאוחר יותר דיווח שהמיג העיראקי התרסק כתוצאה מחוסר דלק. ההפלה נזקפה לזכות הטייסת.

מיד עם סיום מלחמת שלום הגליל בשנת 1982, נפוצה שמועה שאחד ממטוסי ה"שבלול" הופל מירי טיל כתף. השמועה לא היתה נכונה. בכל תקופת הפעלת הקורנס בח"א, רק מטוס צילום אחד אבד – מדגם אחר. זה קרה בתאריך 9.11.73. קורנס צילום מס' 194 הופל מעל שטח מצרים כתוצאה ממארב טילי SA-2. הטייס גדעון שפר נטש בהצלחה והנווט עפר צידון נהרג.

אחד המטוסים הללו נמצא כיום במוזיאון חיל האוויר.