חיילים בפינוי יד יאיר
חיילים בפינוי יד יאיר

לראשונה: מפקדי צה"ל שהרסו מאחז ישלמו מכיסם הוצאות משפט. התביעה האישית נגד הקצינים הוגשה לאחר שהתברר שהם רימו את תושבי המאחז והרסו אותו בניגוד לצו בג"ץ. למרות שהתביעה הוגשה כבר לפני חצי שנה, נקטו הקצינים הנתבעים בסחבת ונמנעו מהגשת כתב הגנה. לביהמ"ש נמאס וכעת – לאחר ארבע הארכות מועד - חויבו הקצינים בהוצאות אישיות בסך 1500 ₪ כל אחד



בצל האיומים על פינוי קרוב של מאחזים, הורה בית משפט השלום בירושלים לשלושה קצינים בכירים לשלם הוצאות משפט על תביעת נזיקין שהוגשה נגדם, לחברי גרעין "יד יאיר", בגין פינוי המאחז שלא כדין. חברי "יד יאיר" שבבנימין, הגישו לפני כחצי שנה תביעת נזיקין אישית נגד מפקדי צה"ל שפינוי והרסו את המקום. טענתה העיקרית של התביעה היא, שהריסת המאחז לפני כשנה וחצי בוצעה בניגוד להוראת בג"ץ. הנתבעים – תא"ל נעם תיבון מפקד איו"ש, תא"ל יואב (פולי) מרדכי ראש המינהל האזרחי, ואל"מ אביב רשף מח"ט בנימין – הערימו על התובעים, שללו מהם את זכות השימוע, והרסו וחיבלו ברכושם ללא כל הצדקה וכאמור בניגוד לצו שהוציא בג"ץ.



נזכיר כי "יד יאיר" הוקם לפני כ-18 שנה במקום בו נרצח תושב דולב יאיר מנדלסון הי"ד. הקרקע נקנתה מבעליה הערבי, אך המנהל האזרחי סרב לאשר את הרכישה. לאורך כל השנים התקיימה במקום פעילות באישור ובתאום עם צה"ל. פינוי המאחז והריסתו בוצעו בספטמבר 2008 ללא התראה מוקדמת, ותוך הונאה של המתיישבים. בסדרה של שיחות טלפון מוקלטות, שצורפו לכתב התביעה,  ניתן לשמוע כיצד מפקדי צה"ל עושים כל מאמץ על מנת לא לקבל את הצו שהוציא בג"ץ, לא לשמוע עליו ולא להתחשב בו, ולהמשיך את מלאכת ההריסה גם לאחריו.



לאחר שנודע לשופטי בג"צ, שפעולות ההריסה נמשכו לאחר ולמרות צו הביניים, הם יעצו לעותרים למצוא סעד בהגשת תביעת נזיקין. בכתב התביעה, שהוגש לבית משפט השלום בירושלים ע"י עו"ד דורון ניר צבי, מתואר הנזק הרב שנגרם למבנים ולרכוש, כאשר חלק מהמבנים נהרסו על תכולתם, המכולה ששימשה כבית כנסת הושלכה לואדי הסמוך ו"קומטה" ע"י הטרקטור, העצים נעקרו והתשתיות חובלו במתכוון. גם לאחר פעולת ההריסה הראשית, נמשך הרס הרכוש, כיון שצה"ל מנע מהמתיישבים היהודים להיכנס לשטח המאחז על מנת לאסוף את רכושם, ומנגד – אפשר לפורעים ערבים להגיע למקום ולבזוז את הרכוש. התובעים –חברי גרעין "יד יאיר" - אומדים את הנזק שנגרם להם בסכום של  432,290 ₪, אותו הם תובעים באופן אישי ממפקדי המבצע.



כאמור לאחר שהוגשה התביעה, ביקשה פרקליטות המדינה אורכה להגיש כתב הגנה. הארכה ניתנה לה ע"י בית המשפט אך הפרקליטות נמנעה מלהגיש כתב שכזה, ובמשך כחצי שנה - שבה וביקשה מבית המשפט פעם אחר פעם ארכה נוספת. גם בתום אורכות אלו – התחמקה הפרקליטות ולא הצליחה להכין טיעונים להגן על הקצינים שהפרו צו בג"ץ. הארכה האחרונה להגשת כתב ההגנה הסתיימה בסוף השבוע, ובית משפט השלום בירושלים  הורה לקצינים הבכירים לשלם הוצאות משפט לתובעים בסך 1500 ₪. עתה – לאחר שלא הוגש כתב ההגנה צפויים התובעים לבקש מבית המשפט לתת פסק דין בהעדר הגנה – ולחייב את הקצינים הבכירים במלוא הסכום.

תגובת דובר צה"ל: "ב18.01.10 דן ביהמ"ש השלום בירושלים בדבר מתן אורכה למדינה לצורך כתב הגנה המנוהל בנושא פינוי נקודת ההתיישבות הבלתי חוקית המכונה "יד יאיר". במסגרת ההחלטה הורה בית המשפט לנתבעים לשאת בהוצאת התובעים בסך 1,500 ש"ח. החלטה זו אינה נוגעת להתנהלותם האישית של הנתבעים אלא נוגעות לבקשת האורכה ע"י המדינה. למותר לציין, כי אף קצין לא יידרש לשלם באופן אישי בגין ההחלטה.

נוסיף, כי במסגרת ניהול התביעה, הגישה המדינה לביה"מש הודעת חסינות עובד ציבור ביחס לבעלי התפקידים שנתבעו באופן אישי, בה נתבקשו לדחות את התביעה נגדם ולהותיר את המדינה כנתבעת אחת".