ניידת משטרה
ניידת משטרה

רבה של שלומי, הרב משה אלחרר, קורא בראיון לערוץ 7 לחברי הכנסת הדתיים והחרדים, לחוקק חוק שיאסור על המשטרה לנתח גופות ללא אישור בית המשפט.

הבקשה של הרב יוצאת בעקבות המאבק הקשה שניהלו השבוע בני משפחה משלומי שסירבו לאפשר למשטרה לנתח את גופת ביתם שנהרגה בתאונת דרכים, "לצערנו בדרך כלל קצין המשטרה דורש באופן אוטומטי נתיחה, אין להם חרדה לגופו של המת. אבל לנו ביהדות יש חרדת קודש כלפי פגיעה בכבוד המת. גדולי הראשונים כתבו שאדם שנפטר זה כאילו גונזים תשמישי קדושה, כי הגוף היה כלי לנשמה ובמיוחד לנשמה קדושה שחיה במקום קדוש כמו ארץ ישראל".

לדבריו למשטרה יש יד קלה על ההדק, בכל מה שנוגע לניתוח גופות, "הקצין מבקש לנתח באופן כמעט אוטומטי, המשפחה צריכה להגיש התנגדות לבית המשפט. כיום לארגון זק"א יש עורכי דין בכל הארץ שעוזרים לאותם משפחות כדי להגיש התנגדות ולהסביר לשופט מדוע אין צורך בנתיחה".

הוא מיצר על כך שמשפחות שנתונות במשבר טרגי צריכות להיאבק במשטרה בשעתם הקשה, "כל העניין הזה מכניס את המשפחה למתח, הם לא יודעים מתי תהיה ההלוויה. אנחנו יודעים בוודאות שמשפחה שיודעת לעמוד על זכויותיה, אז גם השוטרים יודעים שלא יאשרו להם את הנתיחה. השופט בדימוס, אהרון ברק, כבר פסק בזמנו שכבוד המת חשוב יותר מנתיחת גופה. הבעיה היא שאם המשפחה לא יודעת שאפשר להיאבק אז המשטרה מנצלת את זה".

הוא מזהיר שלא להיכנע למשטרה כשמדובר בכבוד המת, "בספר מעבר יבוק נכתב שיש צער גדול לנפש אם היא רואה שהגוף מתבזה. לצערי כיום אנחנו נמצאים במדינה שכל אחד זורק את האחריות על מישהו אחר, ולכן קצין המשטרה רוצה להיות מכוסה ולכן הוא מבקש אוטומטית נתיחת גופה, הוא לא מפעיל שום שיקול דעת. אבל המשפחות צריכות מייד לפנות לרב של העיר ואז גם המשטרה נזהרת מלנתח. אני חושב שהגיע הזמן לעגן את זה בחוק שהמשטרה לא תוכל לדרוש נתוח הגופה בלי להוכיח שהנתיחה אכן נדרשת".