הנעקת הפרס לראש מועצת אפרת
הנעקת הפרס לראש מועצת אפרתצילום: גרשון אלינסון

שר הפנים אלי ישי ושר האוצר יובל שטייניץ, חילקו את פרסי הניהול התקין לעשרות רשויות מקומיות. ישי ציין כי הוא "שמח על ההזדמנות להעניק פרס לרשויות אשר מתנהלות למופת, ואני בטוח שרשויות נוספות יוכיחו התייעלות, ינהגו באחריות ויצטרפו לזוכות בפרס בשנה הבאה". בשנתיים האחרונות לא חולק הפרס, והוא חודש עם כניסתו של ישי לתפקיד שר הפנים.

הפרס שהוענק השנה הוא פרס כספי וניתן ל-84 רשויות מקומיות, מתוך 255 רשויות מקומיות בישראל. הסיבות לקבלת הפרס הם תקציב מאוזן ללא הגדלת גירעון, ניהול כספי וארגוני תקין, הכולל שכר כוח אדם, מערך השירותים לתושבים ותכנון ובניה.



מתוך 84 הזוכים, אחת עשרה רשויות מאזור יהודה והשומרון, ובהם העיר אריאל, המועצות המקומיות בית אל, הר אדר, קרני שומרון, אפרת, אורנית, והמועצות האזוריות גוש עציון, בנימין, שומרון והר חברון.



מתוך 53 מועצות אזוריות הקיימות בישראל – למעלה משלושים קיבלו את הפרס (יותר 50%), ואולם מתוך 176 עיריות ומועצות מקומיות קיימות, קיבלו את הפרס פחות מחמישים (פחות מרבע).

ראש מועצת בית אל, משה רוזנבוים, מסביר כי מעבר לתוספת התקציב המוענקת לרשויות המתנהלות באורח תקין, עיקר ערכו של הפרס נעוץ במה שהוא מייצג, "ניהול תקין זה קודם כל עבודה לפי תכנית, עבודה מסודרת, המבטיחה עמידה ביעדים וניהול נכון של המערכת".

רוזנבוים מספר, כי גם רשויות שאינן זכאיות למענק על ניהול תקין מכיוון שהן לא מקבלות מענקי איזון מהמדינה, טרחו השנה להגיע לטקס, זאת מתוך תפיסה שעצם ההכרה בניהול הנכון של המועצה היא בעלת ערך.

רוזנבוים מברך גם על הפחתת הקיצוץ במענקי האיזון עליו הוחלט לאחרונה, ואשר לדבריו יביא למימושן של תכניות רבות, "אנחנו הכנו תקציב שבו קיימות הרבה הוצאות מותנות, סכומים לא גדולים המיועדים להחלפת ציוד בגן ילדים, השקעה בפרוייקט חינוכי כזה או אחר וכדו', אולם כל התכניות האלו מצטרפות בסוף לסכום גדול של למעלה ממיליון ש"ח אותו נוכל עכשיו לממש".



ראש מועצת אפרת סא"ל (במיל.) עודד רביבי ציין כי לנהל עיר במציאות הכלכלית העכשווית היא משימה הרבה יותר מאתגרת - והראיה לכך היא אחוז העיריות הנמוך שזכה בפרס. רביבי ציין שהעיר אפרת זוכה בפרס זו הפעם התשיעית, וכי האחראי לכך הוא הגזבר והמנכ"ל, שרון הורוביץ, המכהן בתפקידו זה 11 שנה.

רביבי הוסיף כי בתקופה של הקפאת בניה, שבה המועצה איננה מקבלת הכנסות מאגרות בניה, קיים קושי מורכב יותר ואתגר גדול לסיים באיזון כספי - והכל בלי לפגוע בשירות לאזרח. "הפופולאריות של העיר אפרת מלמדת שלמרות הקשיים, זו היא עיר נעימה, שנוסכת הרגשה טובה בבניה", טען רביבי.