טלפון חכם. גוגל
טלפון חכם. גוגלגוגל.

אתמול בלילה, בשעה 03:30, צלצל בפתאומיות קו הטלפון בביתי. אני ואשתי התעוררנו, ניגשתי מייד לטלפון אבל אחרי 2 צלצולים הצלצול פסק, ולא הצלחתי לענות לשיחה.

כשקורה אירוע מעין זה בשעה כזו בלילה (לפחות אצלי, פולני שכמוני...) ישר מתרוצצות שלל מחשבות לא נעימות – אולי קרה אסון, תאונת דרכים וכו'. בשעה כזו זה חייב להיות משהו חשוב, ואני בעוונותיי פספסתי את הטלפון החשוב...

אז מה עשיתי כתגובה מיידית?

חייגתי *42 כדי לחזור למתקשר. רובנו היינו עושים בדיוק את אותו הדבר.

בצד השני עונים, שקט של מס' שניות, התעלמות מקריאות "הלו" שלי ואז ניתוק. אפילו יותר מלחיץ. אולי בצד השני מישהו צריך עזרה ולא יכול לדבר!

אז שוב מחייגים *42, ושוב הסיפור חוזר על עצמו. ושוב פעם ועוד פעם – 5 פעמים בסה"כ. מוזר ומטריד.

בנקודה הזו הלכתי לצג השיחה המזוהה וראיתי שמדובר בשיחה ממספר שהקידומת שלו היא 059.

אני יודע שמדובר בקידומת של טלפונים ניידים של הרשות הפלסטינית ושל עזה. אז מה עבר לי בראש באותו רגע?

שזו אולי כנופיה שמארגנת פריצות ובודקת לפני הפריצה אם יש מישהו בבית. הצעד הבא – נשק ביד אחת, הדלקת אורות ביד השנייה, והצצה מהחלונות לראות אם יש משהו חשוד. שום כלום, הכול שקט ורגיל.

מכאן החלטתי להגיע למחשב ולעשות חיפוש קצר ב-Google, ואז גיליתי לחרדתי: גם אני נפלתי קורבן לתופעה חדשה שנקראת "הצינתוק הפלסטיני", ובעקיפין, בלי לדעת בכלל, סייעתי בכמה שקלים לארגוני הטרור ובראשם החמאס בעזה. לאויבינו, כך נראה, אין כל גבולות, והם יותר מתוחכמים משנדמה במבט ראשון.

על מה אני בעצם מדבר? על שילוב מתוחכם של שתי תופעות עסקיות בזויות – מספרי "סלולר" בדויים + הצינתוק, רק שהפעם בשירות הטרור.

על מספרי "סלולר" בדויים

זו תופעה חדשה יחסית: כל אחד מאיתנו יכול להזמין מחר מספר סלולארי (של אורנג', של סלקום, של פלאפון, של מירס ואפילו מספר פלסטיני עם קידומת 059) שהוא בעצם בכלל לא מספר סלולרי. זה מספר קווי רגיל שמחובר לקו רגיל, אבל כל מי שמתקשר אליו משלם זמן אוויר כאילו התקשר לסלולארי. חברת הסלולר מקבלת 50% מהכסף, וגם אתם מקבלים 50% מהכסף על כל שיחה נכנסת, על חשבון המתקשר.

בדרך כלל אנחנו רואים חברות מסחריות עושות בזה שימוש – למשל, חברת הדלק עושה מבצע ומחלקת פרס גדול לאחד האנשים שמתדלק אצלה. כדי להירשם למבצע צריך לחייג למספר כזה ולמלא פרטים במענה קולי. הפרס מכובד מאד ושווה 100,000 ₪, אבל החברה כבר עשתה חישוב ש-200,000 איש שתדלקו בתחנות יתקשרו למספר כדי להירשם וכל אחד ישלם שקל זמן אוויר – כלומר יהיו הכנסות של 200,000 ₪. בעצם, המבצע לא עולה לחברה דבר וחצי דבר, כולנו משלמים ביחד על ה"פרס" ונשאר אפילו עוד רווח לחברת הדלק ולחברת הסלולר כמובן. אין לזה סוף – רואים את זה בהמון מקרים, בכל מיני שירותי היכרויות, קווי הצבעה לתוכניות ריאליטי וכו'.

על תופעת ה"צינתוק"

זוהי תופעה בזויה הרבה יותר – מחייגים אליכם לרוב לצלצול אחד ואז מנתקים. אין מצב שתצליחו לענות לשיחה. אתם מחייגים *42 או אם אתם בסלולארי מופיע לכם מספר חדש כ"שיחה שלא נענתה" והרבה מאיתנו חוזרים לשיחה. במקרה הטוב – זה מספר סלולארי בדוי ואז התקשרתם לאותה שיחה ש"פספסתם" ובעצם תרמתם חצי שקל למישהו שגם הטריד אתכם וגם הושיט יד לכיס שלכם, זה בעצם כייס בגרסה מודרנית (וחוקית!). במקרה הרע – עונים לכם בצד השני אנשי מכירות ולא רק שגנבו לכם כרגע שקל מהכיס, אלא שגם מנסים למכור לכם שואב אבק, יחידת נופש או סתם לגנוב לכם את מספר כרטיס האשראי...

בקיצור – שתי תופעות בזויות, שמאפשרות לכל נוכל מהדרגה הכי נמוכה (באופן חוקי לגמרי, אגב – החוק עדיין מאפשר את הדבר הזה) להושיט יד לחשבון הבנק שלנו / לכרטיס האשראי שלנו (דרך חשבון הסלולארי) ולגנוב כסף. נכון, לא הרבה כסף, בד"כ חצי שקל עד שקל לפעם, אבל תחשבו שבלילה אחד אפשר להוציא בקלות עשרות אלפי או מאות אלפי שיחות כאלו. רובנו ינסו לצלצל חזרה למספר שפספסנו שיחה ממנו, ורובנו יחייגו *42 לשיחה שפוספסה ב-3 בלילה.

"הצינתוק הפלסטיני"

זה בעצם מה שקרה לי – הפלסטינים ובעיקר פעילי חמאס יושבים בעזה (או ממש פיזית ומחייגים מספר אחרי מספר, או שמדובר בכלל בפעולה אוטומטית שנעשית ע"י מחשבים שלהם שמחוברים לקווי טלפון – מה שיותר סביר) ומשעה 03:00 בלילה עד 06:00 בבוקר מתחילים להפציץ מספרים ישראליים אקראיים לגמרי בשיחות, שהמקור שלהן הוא מספר "סלולר" בדוי ממנו הם מקבלים 50% מזמן האוויר של כל שיחה נכנסת.

צלצול אחד או שניים, ואז ניתוק. להם זה לא עולה כלום, כי אין שיחה. הישראלים כמובן מחזירים צלצול (או אפילו כמה צלצולים, כמו שאני עשיתי), הם עונים לכל שיחה נכנסת ומנתקים, ופוף – כסף נכנס גם לחברה הסלולארית הפלסטינית וגם לחמאס. יופי של תרגיל. גונבים רק שקל אחד מכל ישראלי כזה? עושים 50,000 שיחות בלילה? נהדר - 50,000 ₪ לטרור!

ועל הדרך יש גם עוד רווח שולי - מעירים ישראלים בלילה, מטרידים אותם, הורסים להם את השינה, ואולי גם מוסיפים להם כמה רגעי מתח וחרדה כשהם חושבים שאולי קרה משהו, ובמדינה שלנו כמו שאתם יודעים הכול יכול לקרות.

תגובת "בזק"

יצרתי קשר עם "בזק" דרך מוקד 199 כדי לראות איך אפשר להתמודד עם התופעה הזו. מסתבר שהם מציעים למכירה מכשיר שחוסם שיחות יוצאות לפי הגדרה, ואפשר לחסום בו שיחות לקידומת 059. אני משער שזה טוב לכולנו, לי למשל אין אף אחד שאני מכיר עם קידומת 059, ואני גם לא בדיוק מעוניין להכיר אף אחד כזה.... J

לגבי השיחות הנכנסות – פשוט אין להם פתרון. אי אפשר לחסום אותן! הם הציעו לי פשוט לנתק את הטלפון מהשקע בלילה.... הם אמרו שאם זו תהפוך לתופעה שהיא מכת מדינה הם ינסו למצוא פתרון ברמת הרשת לעניין הזה.

ההמלצות והבקשות שלי

1)      אל תחייגו כוכבית 42 לשיחות שפספסתם, ואל תחזרו אף פעם למספר עם קידומת 059 (או כל מספר לא מוכר מקידומת אחרת, לצורך העניין) שמופיע אצלכם כ"שיחה שלא נענתה". ב-99.99% מהמקרים מדובר בתרגיל. אם זה משהו חשוב אמיתי – כבר יתקשרו אליכם עוד פעם, ולא צלצול אחד או שניים – תספיקו לענות.

2)      שלחו עוד היום מכתב, פקס או אי-מייל לחבר הכנסת האהוב עליכם (מכל מפלגה): חייבים להעביר חוק שיהפוך את תופעת ה-"צינתוק" ותופעת ה-"סלולר הבדוי" לבלתי חוקיות בעליל, בדיוק כמו שחוקק חוק נגד הספאם. המצב הקיים מאפשר פשוט לגנוב לנו כסף מהכיס, כמה שקלים בקלות בכל חודש לכל אזרח, וזה מצטבר לעשרות מיליוני ₪ בחודש!

3)      שלחו מכתב, פקס או אי-מייל לבזק או הרימו טלפון למוקד 199 ובקשו לחסום שיחות נכנסות מקידומת 059 ויוצאות לקידומת 059. אולי אם אלפי אנשים יתקשרו  משהו כן ישתנה כאן, זה הרי פשוט מדהים – נניח ובאמת הם גונבים רק 50,000 ₪ כל יום ככה (וזה כנראה רחב הרבה יותר), זה אומר שכל חודש אנחנו מזרימים 1.5 מיליון ₪ לטרור! הופכים אותנו בעל כורחנו תוך ניצול הטבע האנושי למשתפי פעולה של החמאס! זה פשוט בלתי נסבל וחייבים להירתם לזה.

אני מבקש מכם בכל לשון של בקשה – אל תתעלמו מזה, קראתם עד כאן, אז אני מבקש מכם להשקיע רק עוד 5 דקות מהזמן שלכם, תכתבו מכתב, שלחו פקס, אי-מייל (לחבר כנסת ו/או לבזק), טוקבק, משהו - ותעזרו במאבק נגד התופעה הבזויה הזו. רק עם העזרה שלכם אולי ישתנה כאן משהו – יש לנו כאזרחים הרבה יותר כוח משנדמה לנו, חייבים פשוט לעשות מעשה.