נדב הימן
נדב הימן

לאחר שמדינה שלמה עצרה נשימתה לאורך כל יום חמישי במהלך החיפושים אחר לוחם סיירת מטכ"ל נעם היימן שנטש את חבריו באמצע אימון מפרך של היחידה, ולאחר שהחייל הגיע לביתו בשלום, שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם ח"כ יוחנן פלסנר, קצין בעבר בסיירת מטכ"ל על תופעות השבירה הנפשית של לוחמים במהלך הכשרתם.

לדברי פלסנר, נקודות  השבירה הן כמעט הכרחיות עבור כל לוחם בשל האופן בו נבנה תהליך ההגעה לקצה גבול היכולת האנושית במסגרת האימונים ביחידה. הוא מזכיר שהמבצעים המיוחדים בהם מעורבת היחידה מתנהלים בנסיבות קיצוניות ועל כן חובה על היחידה להכשיר את לוחמיה בדרכים שונות להגעה לקצה גבול הסיבולת והיכולת ולכן "עושים דברים שמבחינה הגיונית בלתי אפשרי לעשות אותם". כחלק ממגמה זו מתקיימים הניווטים שגם הם נועדו להביא את הלוחם אל קצה גבול יכולתו.

והאם הוא מבין איך חייל שנמצא בתוך ההכשרה הזו מגיע להטחת המילים "בשביל מה צריך את זה?", כפי שקרה אצל הימין? פלסנר בהחלט מבין את הקושי. "קל להסביר את הדברים בלי כמה לילות ללא שינה ובלי חמישים קילוגרם על הגב. כשנמצאים בשטח זה אחרת. מגיעים למצבים של שבירה והשבוע הזה של סדרת השבי הוא מצב של שבירה קיצוני".

לדבריו כמעט ואין לוחם שאינו מגיע לרגע שבירה בו הוא מהרהר באופן כזה או אחר באפשרות של נטישת המסלול, אם כי אירוע כמו זה של הימן אינו מוכר וידוע לו מעברו ביחידה או מסיפורי חברים. "תמיד יש פעם ראשונה וטוב שזה קורה בפעם הראשונה באימון ולא מעבר לקווי האויב. אין עוד הרבה יחידות שמעמיסות כך על החיילים. לכל אחד יש חלק אחר שבו הוא נשבר נפשית, פיזית או פסיכולוגית. יש כאלה שנשברים בהתחלה ואחר כך נכנסים לקצב ויש מי שנשבר בהמשך".

על סדרת השבי עצמה מספר פלסנר כי "זו אחת הסדרות היותר קשות", ובאשר לקריאות שהחלו עולות בתקשורת בנוסח 'מי צריך את כל זה' והחשש לדרישה קרובה לבחינת מסלולי ההכשרה ביחידות המיוחדות אומר פלסנר כי לטעמו "אין מקום לדיון ציבורי במסלול ההכשרה של יחידות מיוחדות. אנחנו מדינה שנלחמת על קיומה ועתידה", הוא מזכיר, "לכן אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו בדיקות וסינונים". עם זאת משוכנע פלסנר כי הצבא מתחקר את עצמו באופן ראוי ונכון.